Sälja häst utomlands.

Monifa

Trådstartare
Nu är detta inget som ska göras men har fått svar på hästen jag har på lån (och som är till salu) från England. Nu är detta i start skedet och jag har många frågor till denne person och det är inte mitt första val att skicka han till England.

Men rent praktiskt runt det hela och ni som sålt hästar utomlands vad bör man tänka på för att minimera risken att bli lurad?

Jag ser ju helst att denne kommer hit och kollar på honom för att vara helt säker på att det faktiskt är en hästmänniska som är intresserad och ingen skojare.

Så vad har ni för tips och råd?

Sv: Sälja häst utomlands.

Aldrig betala ut pengar för att de betalar in mer än vad hästen kostar. Deras betalning visar sig sedan vara ogiltig och du har förlorat dina pengar...

A och O är att skriva ett avtal och det förutom allt som rör hästen, ta med vilket landslagstiftning som ska gälla för affären. Skulle något gå snett när man gör affärer med andra länder så är det just vilka regler som ska gälla det som tar längst tid att reda ut. Kan ta år innan det är klart.

Så om denna hästen ska till England skriv in i köpeavtalet vilken lagstiftning som gäller. Det kan vara svensk, engelsk eller faktiskt vilket lands som helst bara bägge parter är överens. Överens ska man ju ändå vara för att kunna underteckna ett avtal så det är minsta problemet.

ridtravare: Klokt!
Masse: Med andra ord om svensk eller engelsk lag ska följas. Hade jag inte äns funderat över. Tack!

Nu verkar denne person aningen mystisk. Bad i ett tidigare mail om att få veta mer om honom, se filmer när han rider och att även få möjlighet att talas vid via telefon. Dock ignorerade han detta mail och gick direkt pang på rödbetan att jag skulle skicka min bostadsadress med mera för att kunna boka resa till England. Tycker detta låter märkligt då inga kontrakt är skrivna, jag har absolut inte accepterat något köp och han undviker frågorna. Får se vad han svarar nästa gång. Ser dock ut som att det inte blir utlandsflytt för den goda herren ;)

Låter väldigt mycket som lurendrejeri i mina öron... Jag har varit ute för något liknande när det gäller en bil, men det blev såklart ingen försäljning där.

Jag sålde en häst till USA för några år sedan. Av förklarliga skäl kom inte personen till Sverige och tittade på hästen, men de hade varit här tidigare (innan jag ägde den) och sett henne. Köparen satte in pengar på mitt konto, och sedan ordnade jag alla papper, veterinärbesiktning osv. Det tog några veckor innan allt det praktiska var klart för export, och under tiden hade jag telefonkontakt med köparen. Köparen ordnade med transport (som jag godkände) och såg till att hästen hämtades. Gick väldigt smidigt, och var aldrig några problem. Viktigt att tänka sig för och vara noga med alla papper så att det inte finns några oklarheter från något håll.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 153
Ekonomi & Juridik Hej, innan ni alla kommer med arga svar, ja JAG VET att det var klantigt att inte ha något kontrakt. Behöver hjälp med vad jag skall...
Svar
4
· Visningar
1 822
Senast: xaheena
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 994
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka