Sälja häst till nybörjare?!!

Sv: Sälja häst till nybörjare?!!

Som någon sa, på tre år så hinner ni lära er MYCKET om hästhållning. Tänk på att det är viktigare att ha kunskap om just hästhållning - foder, grundläggande om sjukdomar, inpassning av utrustning, vardaglig skötsel... - än att vara en toppryttare. De flesta hästar mår inte dåligt av att bli ridna på ett otvunget sätt utan klarar sig utmärkt med bara "nybörjarridning" utan direkt form och stans så länge som det inte uppstår några större missförstånd.

Jag kände en kvinna, 40+, som lånade en av hästarna i mitt grannstall. Vi fann varandra direkt, trots att hon är dubbelt så gammal som jag, och vi började rida ut. Hon var nybörjare, hade ridit ett år på ridskola och kunde nästan ingenting. Dessutom var hon lite, lite rädd. Men det hon hade var känsla och mjukhet! Dessutom var hon ödmjuk, hon vågade ställa även de frågor som hon tyckte var pinsamma att ställa. Jag vågar säga att jag lärde henne massor och framför allt att jag lärde henne att hon kunde mer än hon trodde. Jag övertalade henne helt enkelt att göra saker som hon kände sig osäker på, tänjde hennes mentala gränser lite, och hon lärde sig hur snabbt som helst. Efter ett litet tag så var hon ett fullgott ridsällskap ute - hon hade roligt, hästen hade roligt och jag och min häst hade roligt. I en paddock hade det kanske inte varit lika skoj, men hon var ju inte intresserad av att rida så just då.
När hon pratade om att köpa sin medryttarhäst där i grannstallet, så uppmuntrade jag henne. Varför? För att jag visste att hon aldrig skulle göra hästen illa, för att jag visste att hästen var trevlig och framför allt för att jag visste att hon var frågvis och alltid skulle höra sig för i omgivningen innan hon fattade några stora beslut! Dessutom ville hon fortsätta att rida för instruktör en gång i veckan tillsammans med hästen och då vet jag ärligt talat inte vart det skulle vara ett problem. Då har hon 100% uppbackning där hennes kunskaper sviktar men ändå tillräckligt med kunskap för att kunna hantera vardagen med hästen. Ägare nöjd, häst nöjd, alla nöjda!

Däremot så skulle jag tänka till både två och tio gånger innan jag sålde en häst till en "random" nybörjare. Den här tjejen var ju en pärla och jag tror helt klart att det finns många såna därute, men det finns också många nötter. Hade jag inga referenser så hade jag nog inte vågat.

Jag skulle absolut sälja en snäll häst till er om ni verkar vettiga när jag träffar er. Herregud, någon gång är ju första gången för alla! Helst vill jag ju förstås att köparen har samma syn på hästhållning som jag.

Se till att få hjälp med att välja häst så ni inte blir pålurade nåt jobbigt fanskap!
Det är det som är det svåra faktiskt, hur man kommer in i hästlivet innan man har en häst. Kanske man inte känner så många men ni har kanske snälla grannar eller annan i er närhet som kan hjälpa er.

Sporrar anser jag inte som något djurplågeriredskap dock. Kanske skulle jag tycka detta är lite för mesig åsikt. Herregud, se hur hästarna är mot varandra, de är inte gjorda av porslin.

Försök ta privatlektioner istället av någon duktig dressyrryttare så ni lär er grunderna för ridning. Detta tjänar ni mycket på sen. Skippa ridskola!

Jag tror ni får det väldigt roligt ihop, du och din sambo.
/Gg

Försök ta privatlektioner istället av någon duktig dressyrryttare så ni lär er grunderna för ridning. Detta tjänar ni mycket på sen. Skippa ridskola!
:bow:

Hellre privatlektion en gång varannan vecka än vanlig lektion varje vecka, om man frågar mig... :)

Rent spontant - nej.

Men självklart finns det undantag, då vill jag få tillräckligt bra tecken på att det kommer bli bra för att bli övertygad.
T ex referenser om man tidigare varit medryttare/delfodervärd/ridit för tränare.
Kanske från stallchefen om man känner denne och kommer hyra in sig på en anläggning.

Det som är viktigast är att kunskapen finns, samtidigt så iom att man "vet" att den inte gör det när det rör sig om en nybörjare så måste den kunskapen komma från annat håll, plus att personen ifråga skulle behöva uppvisa mycket sunt förnuft och ändå basic-kunskaper. Inte vara en nybörjare i den bemärkelsen.

Intresse att utvecklas måste också finnas. Då menar jag alltså även om man inte har några som helst ambitioner, man måste ändå ha ambitionen att utvecklas för hästens skull.
Att man t ex planerat ta NH-lektioner/rida lektioner regelbundet osv.

Jämför med att sälja häst till ett barn. Det gör man inte, man säljer isåfall till föräldrarna OM dessa är hästkunniga i första hand. Är de inte det så gäller det att de är engagerade, seriösa och har en bra plan för hur barnet ska få hjälp kunskapsmässigt/översyn.
Översätt det till dig själv som vuxen! :)

Men jag skulle egentligen inte oroa mig för att ingen skulle vilja sälja.
Det kommer alltid finnas hästar tillgängliga att köpa om man väl bestämmer sig för att ta steget.
Själv är jag rätt skeptisk i nuläget iaf, men alla är inte lika trångsynta! ;)

Senast ändrad:

Självklart skulle jag kunna tänka mej att göra det. Förutsatt att ni passar ihop med hästen:laugh: Alla har varit nybörjare, nar jag fick min första ponny var jag 10år och ponnyn en helgalen 3årig welshkorsning. Mina föräldrar var och är fortfarande inga hästmänninskor men har sunt förnuft:idea:
Första halvåret hade jag ponnyn installad på ridskolan där jag lärt mej rida för att få hjälp med skötsel och lite extra lektioner. Efter det flyttade vi hem dem (min syster fick ponny samtidigt)
Det är 19år sedan (:eek:) Och jag har fortfarande inte tröttnat:love:

Om man inte låter "nybörjare" köpa hästar vem ska då föra sporten vidare?

/LL

Så länge jag är säker på att hästen får ett bra hem med stora hagar, hästkompisar och att det finns hästkunnigt folk till hands skulle jag inte ha något problem att sälja.

Om det finns någon som kan något om hästar (t ex där hästen står) så skulle jag det.
Man måste ju lära sig någonstans. Och att ha egen häst (förutsatt att hon/han ridit ett tag!) så är det ett bra sätt att lära sig rida och ta ansvar bättre.
för många är väldigt strikta vid att man ska vara 18 och har ridit i en evighet. Man måste ju börja någonstans. Och därför måste ju någon sälja/låna ut en ponny/häst att lära sig på. Sen borde det vara en "läromästare" till en nybörjare ingen hetsig t ex hopphäst..
:P

Om man inte låter "nybörjare" köpa hästar vem ska då föra sporten vidare?

Fast det ideala vore ju om alla är såpass tränade redan innan de skaffar häst att de inte längre kan klassas som nybörjare, bara som just hästägare.
Det finns möjligheter - förutom att rida lektioner så kan man skaffa medryttarhäst, hjälpa till med skötsel/jourer i något stall i närheten eller kanske på en ridskola, gå på kurser och föredrag inom allt möjligt (utfodring, lastning, hantering, ridning i olika discipliner och på olika nivåer, hovvård osv).
De barn som skaffar häst har ju ofta hästintresserad familj, har kanske haft häst inom familjen länge så barnet redan är ganska hästvan. Vilket jag tycker är bra (och går inte riktigt att jämföra med om man står där helt själv med bara utomstående att fråga om råd.)

Läste för iofs ganska länge sedan att i snitt så förbrukar varje ryttare tre hästar under tiden man lär sig ta hand om och rida sin häst. (Det gör vi ju egentligen hela tiden.. Man blir aldrig färdiglärd och lär sig tyvärr ofta av misstag! Missförstå mig rätt - det är mänskligt, men det är ju bättre att försöka lära sig så mycket som möjligt innan man skaffar häst så man slipper stå där sen med dåligt samvete över att man gjort något i god tro, som man sen lär sig är skadligt för hästen... )
Kanske skulle den statistiken vara lägre om kunskapen rent generellt var högre och standarden på de som HAR hästar vore högre (för att undvika att man lär sig av andra som inte heller är särskilt kunniga - finns många tveksamma fall av hästhållning/hantering som tyvärr ändå är rätt utspritt) och nivån på tränare och beridare.

När gemene man kan gå och skaffa häst för att man har råd och känner för det, då sänks såklart kunskapsnivån.

Senast ändrad:

Som någon sa, på tre år så hinner ni lära er MYCKET om hästhållning. Tänk på att det är viktigare att ha kunskap om just hästhållning - foder, grundläggande om sjukdomar, inpassning av utrustning, vardaglig skötsel... - än att vara en toppryttare............

Förutom att jag "bara" är 26 så är jag nog som den kvinnan du beskriver.
Frågvis och mjuk.. Skulle ALDRIG göra en häst eller något annat djur illa och även jag är lite rädd för hästar.Stor respekt.

När det begav sig, på den tiden jag var hästtjej så hade jag bara "respekten" men efter att ha åkt av rejält och skadat mig illa så lade jag av tvärt med hästar men längtan är för stor nu :laugh:
I övrigt har jag hållit på med hästar hela min barndom och upp en bit i tonåren.. Men räknar mig nu som nybörjare.. Mycket pga att jag inte vet hur jag skulle reagera när jag väl sitter på en häst igen.. på riktigt.

Men det ska bli riktigt spännande att ta upp det här med hästar igen!
Nu är jag ju dessutom vuxen och inte lika naiv som man kanske ofta är som 15 åring..

En sak som jag känner är viktigt i "lärandet" är att ha en helt prestigelös inställning till att faktiskt inte vara någon expert!

Sen märker jag att det faktiskt verkar finnas mycket vettiga hästmänniskor här även om man stött på många rötägg i verkliga livet!

Tack för ditt svar :)

Jag skulle absolut sälja en snäll häst till er om ni verkar vettiga när jag träffar er. Herregud, någon gång är ju första gången för alla! Helst vill jag ju förstås att köparen har samma syn på hästhållning som jag.

Se till att få hjälp med att välja häst så ni inte blir pålurade nåt jobbigt fanskap!
Det är det som är det svåra faktiskt, hur man kommer in i hästlivet innan man har en häst. Kanske man inte känner så många men ni har kanske snälla grannar eller annan i er närhet som kan hjälpa er.

Sporrar anser jag inte som något djurplågeriredskap dock. Kanske skulle jag tycka detta är lite för mesig åsikt. Herregud, se hur hästarna är mot varandra, de är inte gjorda av porslin.

Jag tror ni får det väldigt roligt ihop, du och din sambo.
/Gg

Jag tror också vi kommer få kul! OM han inte blir helt avskräckt nu när vi ska iväg och rida om nåra veckor hehe..
Förstår absolut att säljaren helst ser att man har samma värderingar kring hästar och som eventuell köpare känner jag att man vill dela det med säljaren också så att man vet att hästarna har haft ett liknade liv till de dom kommer få av oss..

Jag har också funderat runt lite vilken duktig hästkännare man skulle kunna muta för att följa med vid ett eventuellt köp. Skulle gärna se att någon skapligt duktig ryttare också provred hästen och inte bara en själv.
Men som sagt så har vi grannar överallt här med hästar så någon borde det finnas :)

Privatlektioner på ridskolehästar borde väl funka? Med bara sambon och jag alltså..

Rent spontant - nej.

Men självklart finns det undantag, då vill jag få tillräckligt bra tecken på att det kommer bli bra för att bli övertygad.
T ex referenser om man tidigare varit medryttare/delfodervärd/ridit för ..

Tack för ditt svar!!

Jag själv skulle ha varit skeptisk till någon som kallade sig nybörjare om jag hade en häst att sälja! Vilket jag egentligen bara ser som positivt.
Man ska ju va rädd om djuren!

Nu är jag inte precis en sån nybörjare som jag kanske utmålar en bild som.
Men det är endå ett helt gäng år sedan jag höll på med hästar sist!
Har aldrig varit intresserad av tävlingar och sånt utan jag är nog mer "skogstypen"

Har ridit på ridskola i hela min uppväxt, hyrt häst och varit medskötare på olika slags hästar genom mitt ungdomsliv. Varmblod, kallblod, islänningar osv..

Antar att mycket sitter i ryggraden men som sagt.. det är längesen nu = Nybörjare

Fast det ideala vore ju om alla är såpass tränade redan innan de skaffar häst att de inte längre kan klassas som nybörjare, bara som just hästägare.
Det finns möjligheter - förutom att rida lektioner så kan man skaffa medryttarhäst, hjälpa till med skötsel/jourer i något stall i närheten eller kanske på en ridskola, gå på kurser och föredrag inom allt möjligt (utfodring, lastning, hantering, ridning i olika discipliner och på olika nivåer, hovvård osv).
De barn som skaffar häst har ju ofta hästintresserad familj, har kanske haft häst inom familjen länge så barnet redan är ganska hästvan. Vilket jag tycker är bra (och går inte riktigt att jämföra med om man står där helt själv med bara utomstående att fråga om råd.)

Läste för iofs ganska länge sedan att i snitt så förbrukar varje ryttare tre hästar under tiden man lär sig ta hand om och rida sin häst. (Det gör vi ju egentligen hela tiden.. Man blir aldrig färdiglärd och lär sig tyvärr ofta av misstag! Missförstå mig rätt - det är mänskligt, men det är ju bättre att försöka lära sig så mycket som möjligt innan man skaffar häst så man slipper stå där sen med dåligt samvete över att man gjort något i god tro, som man sen lär sig är skadligt för hästen... )
Kanske skulle den statistiken vara lägre om kunskapen rent generellt var högre och standarden på de som HAR hästar vore högre (för att undvika att man lär sig av andra som inte heller är särskilt kunniga - finns många tveksamma fall av hästhållning/hantering som tyvärr ändå är rätt utspritt) och nivån på tränare och beridare.

När gemene man kan gå och skaffa häst för att man har råd och känner för det, då sänks såklart kunskapsnivån.

Här skulle jag dock påstå att det finns bra mycket vanvård bland eliten också.. Tävlningsryttre och annat "duktigt" folk. Idioter finns det ju tyvärr överallt :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c&feature=related

Man får ju hoppas att dom allra flesta dock är sjyssta, ödmjuka och förstående mot djuren..
Och den "känslan" sitter nog tyvärr inte hur snygga meriter man har.. ( ? )

Jag skulle nog inte sälja till någon som inte har tillräckligt med hästkunskap (eller ekonomi!). Bara möjligtvis om det skulle finnas en kunnig person inblandad som tar det huvudsakliga ansvaret för hästens välbefinnande.

Jag skulle inte vilja riskera att hästen for illa pga okunskap - även om det inte var illa menat från någon. Har sett för många dåliga exempel där hästar inte fått tillräckligt med, eller rent av felaktig, vård, skötsel och mat.

/V

Jag skulle nog inte sälja till någon som inte har tillräckligt med hästkunskap (eller ekonomi!). Bara möjligtvis om det skulle finnas en kunnig person inblandad som tar det huvudsakliga ansvaret för hästens välbefinnande.

Jag skulle inte vilja riskera att hästen for illa pga okunskap - även om det inte var illa menat från någon. Har sett för många dåliga exempel där hästar inte fått tillräckligt med, eller rent av felaktig, vård, skötsel och mat.

/V

Det är ju såklart upp till säljaren att avgöra vad som är tillräckligt med hästkunskap. Men vad säger egentligen att säljaren kan erbjuda hästen ett bättre liv än köparen?
Det vet man ju egentligen inte..

Hos oss skulle hästar (och alla andra djur) få ha det riktigt fint :)
Jag är av den typen som anser att djuren inte har valt att bli "människans" utan vi har valt dem och är därav skyldiga att ge dom ett bättre liv än de skulle kunna ha som fria!
Nu ska jag bara samla på mig tillräckligt med kunskap för att kunna lova detta åt hästar..

Och som jag skrev så tänker jag inte ge mig ut för att köpa häst imorgon utan det handlar ju om ett par år fram i tiden..

Helt klart intressant att höra hur folk känner i det här.. :)

Inte för att jag på något sätt är för rollkur, men rollkur är inte vanvård utan det är att man utsätter hästen för en "överdriven böjning".

/V

Kunskap sitter inte i antalet år som man har bakom sig, utan det handlar om vilken kunskap man faktiskt besitter. Så om du har samlat på dig tillräckligt med kunskap om fyra år, så skulle jag inte se dig som en nybörjare. :)

/V

Inte för att jag på något sätt är för rollkur, men rollkur är inte vanvård utan det är att man utsätter hästen för en "överdriven böjning".

/V

Jag är ju som förstått ingen dressyrexpert :angel: men vad i rollkurmetoden är det som är till hästens fördel??!

Själv skulle jag inte vilja gå omkring med min tex. axel i en "överdriven böjning"
Varför ska man ta till metoder där man inte låter kroppen vara i en naturlig bekväm ställning?

Nu är ju detta visserligen en heelt annan diskussion men jag är ju här för att lära :idea:

Jag reagerade bara på att du använde ordet "vanvård". Resten kan jag hålla med om.

/V

Här skulle jag dock påstå att det finns bra mycket vanvård bland eliten också.. Tävlningsryttre och annat "duktigt" folk. Idioter finns det ju tyvärr överallt :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c&feature=related

Man får ju hoppas att dom allra flesta dock är sjyssta, ödmjuka och förstående mot djuren..
Och den "känslan" sitter nog tyvärr inte hur snygga meriter man har.. ( ? )

Det är precis det jag menar.
Det är skrämmande hur låg "högstanivån" upplevs när inte ens eliten och snäppet under visar på att vara ett bra föredöme. Det finns de som är riktigt duktiga, men kunskapen överlag är alldeles för låg för att man ska kunna veta att nybörjaren ifråga får sin kunskap från rätt håll.
Nu blir det lite av en utopi för man kan ju inte förbjuda folk att köpa häst, men jag tror att det är en del av boven - att i princip vem som helst kan skaffa häst för sitt nöjes skull.

Ser man till skolningsgraden av en häst t ex- det finns knappt en riktig "läromästare" att köpa. (Och hittar man det skulle man ändå behöva få tag på en tillräckligt duktig beridare för att bibehålla den nivån.) Helt enkelt därför att det fåtal ryttare som verkligen kan skola en häst inte skulle släppa iväg "stjärnan" billigt, och förmodligen inte som läromästare öht utan isåfall till en annan ryttare på hög nivå.
Det är så mycket svårare att lära sig rida på en häst som själv inte kommit så långt i skolningsgrad. Så mycket längre väg att gå.
(Då är jag iofs lite hård med vad jag definerar som "skolad" vs oskolad. Jag menar inte att man kan ta sig runt ett dressyrprogram med bra poäng eller hoppa en bana med höga hinder, jag menar graden av skolning för hållbarhet och som är så befäst i hästen att detta sitter kvar när en nybörjare sitter på, att hästen t o m kan kompensera för ryttaren - så länge den blir tillriden regelbundet och nybörjaren får guidning.)

(Sen tänker jag givetvis inte bara på ridbiten utan även skötsel/hantering. Där det inte är samma problematik, men ändå ungefär samma nivå- tyvärr för låg kunskapsnivå rent generellt.)

Men sen finns det som sagt riktiga föredömen också, och det man kan hoppas på är att deras visdom sprider sig till många! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 270
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar