Sälja häst till nybörjare?!!

C

Candykills

Förutsätt att du har en lugn och trygg häst som ska säljas.
Ingen tävlingshäst utan en häst som gillar skogsridning och kan grunder i dressyr och hoppning. Typ.

Skulle du kunna tänka dig att sälja den hästen till ett hem där hästvanan inte är så fruktansvärt stor.
Även om du känner att människorna är bra och hästen kommer få ett livslångt hem i ett hästrikt område med mycket hästmänniskor?

Anledningen till att jag frågar är för att jag och min sambo vill skaffa häst(ar) i framtiden. Han har än så länge ingen erfarenhet och jag red som barn och upp i tonåren på ridskola. Har även hyrt häst och varit en riktig hästtjej men det är endå nästan tio år sedan jag hade någon riktig kontakt med hästar.

Vi tänker dock båda börja ta upp/lära oss om hästandet NU.
Och vill kunna skaffa hästar inom 3-5 år..

Så hur skulle ni känna, skulle ni kunna sälja er häst till någon i vår "situation"?

Sv: Sälja häst till nybörjare?!!

Rent spontant, ja. I alla fall om jag kan vara säker på att det är vettiga människor, osm har nära till hjälp från mycket kunnigt hästfolk.

LaMirage

Skönt att höra. Sen ställer sig antagligen alla väldigt olika till det. Finns såklart folk som ägt flertalet hästar genom hela sitt liv och iallafall inte kan behandla djuren med respekt och omtanke.

Känns endå som att det skulle kunna vara ett hinder och det är ju träligt. Självklart skulle man heller inte skaffa häst själv förens man känner sig säker.

I området vi bor så har ALLA hästar, Våra två närmaste grannar är hästgårdar och sen fortsätter det bara krylla av hästar :)

Några fler?

Spontant skulle jag vilja säga att om jag hade en häst att sälja skulle jag hellre sälja den till folk som vet sina begränsningar och tar hjälp när de inte själva reder ut situationen och VILL lära sig nya saker.

I stället för till folk som tror de kan allt och ska lösa problemen själva; oavsett hur, trots att detta inte kan ske utan missbrukande av sporrar, spö, hjälptyglar och våld utöver det.

Annars är ju foder kanske ett alternativ?
Då har ägaren det yttersta ansvaret och man har någon att bolla tankar, funderingar, eventuella problem och sådant som rör hästen i övrigt.

Om ni verkligen är intresserade så har ni ju alla möjligheter att lära er grundläggande hästvård och hästhantering på tre till fem år. Fullärd blir man ju aldrig och det enda sättet att bli kunnig är nog att ha med hästar att göra i vardagen, då med möjligheten att ställa frågor till duktiga hästmänniskor i närheten.

Jag vill också ha häst om några år, men eftersom det inte funkar just nu försöker jag lära mig så mycket jag kan i både teorin och praktiken. Inte enbart då de "tekniska" bitarna, utan jag försöker också ta reda på vad jag har för inställning till hästhållning, vad jag vill göra med hästen, hur jag skulle ställa mig till olika situationer som kan uppstå.

Så länge man har en sund och ödmjuk inställning och är beredd att be om hjälp, kan jag inte riktigt se varför säljare i allmänhet skulle gå mer på antal års erfarenhet än på personlig lämplighet.

Om hästen kommer få stå på en anläggning med bra rykte där det finns gott om hästkunniga, köparen inte har några betalningsanmärkningar och kommer överens med hästen. I ett sånt fall Ja.

Som Mimifly säger är det också viktigt att man vet sina begränsningar, villig att ta hjälp och framförallt villig att lära sig.

Till TS:
DDu verkar har ratt idea om saker och hastar. Skulle foresla att bade du och sambo/make personen kanske borjar pa ridskola och gar ett ar eller sa just for att HAN skall fa lara sig, samt for dig att komma tillbaka in i hastlivet igen. Det tar inte langt, men att borja i ratt anda ar bra.

Ocksa, om det finns hastgardar/privata stall runt omkring er, kanske ga och besoka och fraga om du kunde fa komma och lara dig om "horsemanagement" da det inte ar en stor sak pa ridskolor, jag pratar om foder, stall skotsel etc etc. Och ge er den tid som du skrev kan du lara dig massor..

Lycka till med hastkop i framtiden och visst jag skulle garna salja till en person som dig som ar val forberedd for ansvaret att ha en palle. Nyborjare med inga kunskaper ar nagot helt annat..

MimiFly

Det är ju så man hoppas att folk känner!

Jag har aldrig använt ex. sporrar och kan inte tänka mig en enda situation där jag skulle ha på mig det heller..
Vi skulle antagligen försöka hitta så naturliga sätt att hålla hästarna på som möjligt överhuvudtaget..

Mm.. Foder känns väl lite "sådär" för vår del. Vore så ledsamt att lämna tillbaks hästen sedan. Ett livslång förhållande känns bättre!
Den hästen jag hyrde var som på foder och det va det värsta när den lyckan var över.. :(

Ja, det tror jag att jag skulle. Som någon annan sa skulle jag hellre sälja till någon som är ödmjuk och inser att de inte kan allt och frågar om hjälp än till någon som 'redan kan allt'.
(min häst är inte en häst för en ryttare med tävlingsambitioner utan skulle förmodligen funka att sälja till någon som var nybörjare, bara de fick hjälp av mig/någon med hur man hanterar hennes eksem och hosta. Annars är hon väldigt snäll och okomplicerad även om hon älskar att busa. )

.

moholmarabas

Vi försöker proppa oss med information heela kvällarna :p

Vi har bokat tid för ridning och instruktioner om ett par veckor.
Det blir första riktiga hästmötet i projekt - skaffa hästar.

Vi kommer rida den rasen vi är intresserad av - Nordsvenskar
samt att vi skulle få lite markträning!

Funderar på vilka ridskolor man skulle kunna åka till men jag är inte så överdrivet sugen på hela ridskole-tänket.
Utan att fördöma ridskolor alls! Men den erfarenheten jag fick av att hyra en häst i drygt ett år fick jag inte på 9 år på ridskola!

Hade jag kunnat hade jag gärna ridit in en häst själv men där vet jag att min gräns har gått för länge, länge, länge sen! Hehe.

En sak som jag kan passa på att fråga som jag verkligen inte vet är (okej ett par saker)

Hur vet man vilken sadel som passar ens häst, provar man en sadel innan man köper den?
Vad är det för skillnad på alla olika bett och varför rider egentligen dom flesta med bett?

Jag hade sålt till personer som inte kunde så mycket. Och jag hade erbjudit mig att alltid finnas till hand ifall min hjälp behövs.

Alla har varit nybörjare någon gång och man lär sig faktiskt väldigt snabbt ifall man vill. Det viktigaste är att hästen får bra foder och att man ser om någonting är fel. Ser man att någonting är fel, kan man alltid tillkalla hjälp i form av veterinär eller kunnig granne. Sen är det givetvis viktigt att man har sunt förnuft. Kunskap kan man läsa sig till och lära sig, men det kan man inte med sunt förnuft. Det är någonting man föds med.

Ja det skulle jag göra .Det är bättre med folk som inser sina svagheter och inte tror att man är bäst.Har personen ifråga "kunnigt" folk i sin närhet så skulle jag inte tveka om kemin stämde.Passa på och lär er så mkt som möjligt innan köpen och lycka till i framtiden.

Ang. sadel så fixar man det när man har en häst,antingen tar man ut en sadelprovare eller ngn annan som kan prova ut en sadel.

Rida med bett eller inte finns många skilda åsikter om,det man ska tänka på ang. bett är de fungerar på olika sätt beroende på hur de ser ut,och iom det hur starka de är.

Senast ändrad:

"Det är inte hur mycket man hållit på med hästar, utan HUR man håller på med hästar som räknas"

Så, ja:)

Vad skönt att höra att alla svar hittills är positiva!

Jag var själv nybörjare för 4,5 år sen. Hade inte ridit på 22 år och blev fast när jag fick låna en grannes häst.
Jag hade turen att sambons barndomsvän hade hästar så jag lånade en äldre häst hos henne och passade på att fråga så mkt som möjligt.
hon är hovslagare och när en kund hade en häst till salu tipsade hon om mej.
Jag hade hästen hos henne i nästan ett år och frågade allt jag kom på hur korkad jag än kände mej ibland :)

Sen flyttade vi till eget och hade min brors shettis som sällskap och för ridning till bonusdottern.
Efter 3 år skaffade vi även häst till sambon och nu har vi 2.

Vi har hittills klarat allt bra utan större problem, mycket pga att sambon är händig och har kolla på hagar och praktiska saker medan jag är mer den som kollar upp runt själva skötseln av hästarna.
är jag tveksam frågar jag andra med häst, kollar här och kör med uteslutningsmetoden och sunt förnuft.

Så om du har ett bra ställe att ha den på plus kunnigt folk i närheten att fråga, så skulle jag mkt väl sälja häst till nån som dej :)

Jag är också en tjejja som tagit upp hästarna igen efter många års uppehåll! Började rida hos en arbetskamrat en hel del men suget efter en egen var STORT!!
Så i januari i år kom en varmblodsherre hem till mig! Säljaren visste att jag var nybörjare i hästägandet och jag har fått massor av tips och stöd från henne och vi har super kontakt!
Lycka till!

Själv skulle jag inte gå på ridskola igen om jag var du, alltför ofta blir man bara en i mängden och ridläraren ser kanske inte alltid till den enskilde ryttarens behov.
dessutom är grupperna oftast stora.

att ha en egen häst är ju ganska långt ifrån de flesta (inte alla) ridskolehästarna, som går på autopilot.

välj just kurser, de brukar ju vara ganska givande, och många gånger får man lära sig ett nytt sätt att hantera olika problem eller ridning öht

:)

Jag skulle nog inte det.

Men jag kanske har blivit överbevisad.Jag sålde en fin tävlingshäst som gick 1.40 m för 5 år sen till en tjej som ville upp i klasserna.Hon hade erfarenhet till 1 m.Det gick super och de gick upp till 1.40 på 2 år.

Förra året såldes hästen till en tjej (runt 40 år) som bara ridit på ridskola i vuxen ålder.Aldrig ridit privathäst.Aldrig tävlat.Jag undrade nästan vad hon höll på med.MEN det har gått jättebra.Det var en vettig tjej som köpte hästen och som har tagit hjälp av tränare och i år ska hon debutera 1.20.Jag hade verkligen tokfel!Men hästen är underbar och supersnäll och gör allt även om man gör lite fel.

rent spontant - ja, om människorna verkar vettiga, sunt bondförnuft kommer man långt med. Har man erfarenhet av djur överhuvudtaget är det bra.

Nordsvenskar är lugna och fina hästar, (egentligen inga nybörjarhästar) de kräver att man lär sig mycket om hur man hanterar dem och hur man sätter gränser, de är väldigt bestämda och envisa hästar, de behöver människor med vänlig men bestämd utsrålning och ledarskapskunskap, vilken är grunden till all hästhantering.

Det är viktigare än man tror att man passar med sin häst vad gäller personlighet, att börja med en foderhäst är inte alls dumt, vad gäller utrustning och ridning kommer det i andra hand anser jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 270
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter