Sv: Sälja häst med sadeltvång
Jag sålde en häst med sadeltvång för 2 1/2 år sedan. Först (3 år sen) sålde jag till en tjej som var här och provred och jag sa precis hur det var. Nu var det inte bara sadeltvånget egentligen med henne då hon var väldigt ohanterad när jag köpte henne, så det var mycket nytt för henne, både lära sig bli hanterad, acceptera sadel, bli inriden mm.
Jag red in henne och det gick stadigt framåt, hon var jätteduktig. Men det blev problem hos den första tjejen som köpte henne, hon ringde mig och ville ha hjälp, det slutade med att jag köpte tillbaka henne. De två passade överhuvudtaget inte alls ihop, de blev liksom nervösa och spända i varandras sällskap.
Tog tillbaka henne, fick i princip rida in henne på nytt och satte sedan ut henne till salu igen. Det kom flera och provred och den lilla hästen skötte sig exemplariskt. En tjej var här flera gånger och provred och köpte henne.
Idag träffas vi lite då och då ute på tävlingar, de har tillsammans vunnit ett par lätta klasser i dressyr och blivit placerade flera gånger. Och de gillar varandra, syns så tydligt!
Så bara för att hästen var omöjlig hos en ryttare behöver den ju inte vara det hos någon annan.