Sälja häst med prövotid?

E

endag

Jag ska sälja min häst till en ridskola, men dom vill ha en månads prövotid och se så hästen verkligen funkar. Vad ska jag tänka på?
Vad skriver man för papper på det, väntar man med att skriva tills en månad har gått och dom ska köpa hästen eller kan man skriva köpekontrakt och något om prövotid, hur ska det vara formulerat i så fall?

Sv: Sälja häst med prövotid?

Det smidigaste juridiskt sett borde väl vara att sälja med en månads öppet köp, tänker jag. I så fall så skrivs köpekontrakt och köpeskillingen utbetalas på en gång, men återbetalas om hästen kommer tillbaka inom en månad.

Med tanke på en annan aktuell tråd så bör man i en sådan affär skriva klart och tydligt vilka regler som gäller kring kostnader för hästen - vem som står för uppstallningsavgift osv om hästen lämnas tillbaka (köparen, givetvis), vad som händer om hästen blir skadad under öppet köp-tiden samt vem som hämtar/lämnar hästen om den lämnas tillbaka.

Sv: Sälja häst med prövotid?

Sälj på öppet köp. En förutsättning för att köpet ska gå tillbaka är att hästen går igenom vet besiktning igen o är i samma skick som när den lämnade dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?