Sälja häst/dolda fel?

Hera

Trådstartare
Om man säljer en häst obesiktigad och det sen visar sig vara fel på den, som man som säljare inte vet om. Vad händer då, ang dolda fel och sånt.

Det är ju köparen som är skyldig att besiktiga. Om man skriver på kvittot att de köper hästen obesiktigad, så bör man väl som säljare vara mer skyddad.

Eller ska man skriva säljes i befintligt skick :D

:confused:

Sv: Sälja häst/dolda fel?

Det hjälper inte något av det. Det enda som är juridiskt hållande är att speciefiera noga allt man vet om (även mentala störningar), då kan du ju bevisa att du informerat ägaren innan köp. Att friskriva sig typ "i befintligt skick" håller aldrig i en rättegång...
Ärlighet varar längst i alla slags affärer...

Följande står att läsa på www.agria.se:
--------
Hästaffären och lagen
Köplagen och konsumentköplagen reglerar handeln med hästar. Köplagen gäller när köpet sker mellan två privatpersoner eller mellan två näringsidkare samt när en näringsidkare köper något av en privatperson. Om däremot en privatperson köper hästen av en näringsidkare skall istället konsumentköplagen normalt tillämpas.

Huruvida en häst skall anses behäftad med ett köprättsligt fel bedöms främst med stöd av vad som avtalats. Om inget särskilt avtalats beträffande någon särskild egenskap kan hästen ändå ofta anses behäftad med fel, t.ex. om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta eller från vad säljaren särskilt utfäst.

Vid konsumentköp kan hästen dessutom anses felaktig beträffande egenskap som säljaren inte upplyst om när så skall ske (s.k. upplysningsplikt).

Säljaren ansvarar endast för fel som uppkommit under den tid han bär står faran för felen. Vid konsumentköp bär han risken till dess att hästen avlämnats till köparen.

En förutsättning för att få åberopa ett köprättsligt fel gentemot säljaren är enligt köplagen att man inte märkte eller borde ha märkt felet vid en undersökning före köpet (s.k. undersökningsplikt). Dessutom gäller enligt såväl köp- som konsumentköplagen att man som huvudregel måste reklamera felet inom en viss tid från det att man upptäckte felet..

En lättnad beträffande konsumentens börda att bevisa att felet är hänförligt till den tid säljaren stod faran för felet har införts i konsumentköplagen den 1 juni 2002. Om felet visar sig inom sex månader från riskens övergång presumeras felet ha uppkommit före köpet (s.k. dolda fel).

Kan man åberopa ett köprättsligt fel gentemot säljaren är de vanliga påföljderna prisavdrag eller hävning samt skadestånd.

Senast ändrad:

Om det är ett DOLT fel gör det ingen skillnad eftersom det i princip är ett fel som INTE upptäcks vid en korrekt utförd besiktning!

Det finns också regler som reglerar vad som gäller för varor som säljs i befintligt skick, men reglerna är inte lätta att tolka. (Köpagen 19§, konsumentköplagen 17§)

Om det är köplagen som gäller kan det kanske vara lämpligt att skriva i kontraktet att köparen fått fått tillfälle att undersöka hästen. Men hur ska säljaren kunna visa att ett ev fel på hästen inte fanns när den såldes om man inte ens har ett veterinärintyg?

Jag är alltid ärlig i affäre oavsett vad jag säljer.

Hästen som är till salu är inte min och hon som äger den har fött upp honom själv. Hon har aldrig sålt någon häst förut. Hon måste sälja den omgående, pga familjeskäl. det ända hon vet är att en framtand saknas.

En familj är på väg till henne, de kör över 50 mil och har släpet med sig. Hon själv vill ju besiktiga den och det tycker jag också att hon ska göra. Inte lätt att få ut et veterinär med så kort varsel. Förstår henne också då läget är väldigt akut.

Att köra 50 mil med hästtransport tar ett antal timmar.
Det borde gå att få ut en veterinär för besiktning tycker jag. Om inte annat då köparna hunnit fram, och det är väl en fördel för dem om de kan vara med?

Annars kanske hästen går att transportera till någon plats där en veterinär befinner sig?

Jag tycker att säljaren verkligen ska försöka få ta i veterinär.

Om inte köparna själva är mer angelägna att få hästen besiktigad tycker jag att säljaren hellre ska lägga tid på att skriva in i kontraktet någit i stil med "köparna har erbjudits och avböjt möjligheten att på plats veterinärbesiktiga hästen och är medvetna om eventuella konsekvenser av detta".

Senast ändrad:

Om man säljer en häst obesiktigad och det sen visar sig vara fel på den, som man som säljare inte vet om. Vad händer då, ang dolda fel och sånt

Köparen har brustit i sin undersökningsplikt, detta skall skrivas in i köpeavtalet att köparen inte ville besikta hästen före köp. Det kan vara mycket avgörande vid en ev tvist, och då till säljarens fördel. Det skall också tydligt framgå att säljaren gjort förfrågan till köparen ang besiktning, detta för att undvika missförstånd i ordalydelsen att köparen underlåtit sig besiktning pga säljaren avrådan.

Här skall det isåfall stå att köparen inte vill besikta hästen, och att detta beslut är köparens eget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 229
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar