Sälja en bronkit häst, islänning

Hrannar

Trådstartare
Jag ska nu sälja mitt 12 åriga sto, islandssto , fin stam dock inte själv visad.
Gett en avkomma, en hingst som blev jätte fin i sin exteriör och psyke.
Såldes dock som valack med önskan från köparen.

Stoet har haft problem med hosta, och det tillkallades veterinär första gången 2005. Hon var då med i folksam.
Hästen fick medicin och blev bra, detta hände vintern.
Nästkommande vinter mådde hon bra.

Vintern därefter 2007 fick hon hosta, veterinär tillkallades och de satte igång och medicinera henne, nu var hon i Agria.

Veterinären ville dömma ut henne och det skickade papper till Agria, självklart får man inget då hon även hade detta problem i Folksam.
Hostan blev dock bättre tack vare ett tillskott och det blev hennes räddning samt att sommaren kom.

Den sommaren 2008 fick hon även fång men blev snabbt bra och nu mår hon bra, ja, hon har kronisk bronkit och ja hon skulle må bättre på hösilage, men med så få hästar har det blivet blött hö.

Nu till min fråga, vad kan jag begära för pris på henne?
Hon står försäkrad i 40.000:- i Agria.

Hon kan skritt, trav ,galopp, skolad o skritt och trav.
Tölt finns men hon är inte tölsatt.
Mycket trevligt sto, snäll att rida själv och med andra,bra gång och pigg men hanterbar.
Helt underbar att stå o pyssla me, står stilla och bara njuter.

Ni undrar säkert varför sälja henne?? Det är inte min häst utan en familjemedlem och jag har varken pengar eller tid att behålla henne men vill ge henne ett bra hem, hoppas att det ev blir hos hennes halvsyster.

Mvh

Sv: Sälja en bronkit häst, islänning

Blir nog svårsåld med 2 förödande sjukdomar som kan slå till med full kraft när som helst. Lägger du sen till att ingen ersättning sker från försäkringsbolaget om de sker så måste den som köper ha en god ekonomi för vård eller ha pengar till avlivning undanstoppade.

Och inte töltsatt ovanpå det gör definitivt inte saken lättare.

Ja, nej tyvärr kan det nog tom vara svårt att ens hitta någon som vill ta risken oavsett pris.
Hade jag min egen gård, med lösdrift, hösilage och lämpliga marker för fånghäst... tja, kanske 20 000 kr som max om det var en häst som det sa klick med.

Tyvärr kan ni nog inte räkna med mycket på en häst med såpass stor risk till o bli dålig o dessutom utan direkt försäkringskydd för det. Jag hade nog begärt 15.000:- De säger ju att man skall ta ut mer än 10 iaf för att inte hästens skall löna sig att köpa o sicka till slakt...

Jag betalade 12.000 för en helt frisk riden men ej töltsatt 8a årig häst för ett par år sedan. O nu är ju konjunkturen sämre dessutom...

Hoppas ni hittar något bra!

Vill bara säga att fången fick hon pga för mycket kortison, så det behövdes ingen veterinär vård då hon blvr snabbt frisk igen, hon har alltså ingen anmärkning på fång, bara bronkiten är problemet.'Har aldrig haft fång innan och allmänt en mycket frisk häst.

Jag tänkte mig me runt 20.000:-, men svårt som sagt.

Tack för svar, känns bra att veta lite hur ni tänker kring just priset, så tack igen.

Jag har en bronkithäst som dessutom har eksem och svårt för tölt. Om en "normal" femgångare över 10 år av typ famljehäst/skogsridning ligger på 35-40.000:- så räknar jag att eksem och bronkit drar ner 10.000:- vardera, samt gångartssvårigheter 5.000:-. Då har jag ett pris på 10-15.000:-

Jag hade ute ovan nämna häst på annons för ett antal år sedan, begärde 20.000:- men hade inga intresserade så det var antagligen för högt. Om jag skulle sälja i dagsläget skulle jag göra det för en symbolisk summa. :)

Lånat tråden lite, hoppas det är ok. Vad skulle du kunna tänka dig att betala för ett 20-årigt sto som i dagsläget väljer grisepass, kan trava, så har hon eksem också. Vore bara skoj att höra hur ni resonerar om prissättningen.

Skulle för det första aldrig köpa en sådan häst, men tycker 10.000 känns som ett rimligt pris.

Skulle för det första aldrig köpa en sådan häst, men tycker 10.000 känns som ett rimligt pris.

Nä inte jag heller, men den är inte min och jag funderar inte heller på att köpa den. Ville bra kolla vad marknaden är villig att ge.

Ja skulle aldrig heller köpa en sådan, men 10-15 tusen är nog det man skulle kunna få...

Jag tror du får vänta att sälja hästen tills de dåliga tiderna är över, alternativt skänka bort den eller slakt, verkar omöjligt att få sålt hästar med defekter nu, till & med för 20 000, för ett tag sedan kostade t-märkta islänningar ca 25.

Jag sålde en häst med kronisk bronkit för 20 för några år sedan, i övrigt var det inget fel på hästen & den var 13 då.

Med tanke på vad jag gav för min 12 åring. :laugh:
5 gångare och bra stam.
Exem- och spattfri.

Jag tycker följande:
Att hitta ett bra hem till henne hos någon som förstår vad hennes sjukdomshistoria kan föra med sig och som har råd att hålla häst!!
Oavsett om hon förblir "frisk" eller om hon blir sjuk.

Eller att man tar bort henne.

Jag hade inte gett mer än MAX 10.000:-, egentligen inte ens detta.
Oavsett om det är en islandshäst så tynger sjukdomarna tungt i mina ögon.

Lycka till.

det beror precis på vad för stall hästen kommer till. min kompis sålde en bronkit-häst till ett lösdriftsstall, och sen dess har hon mått alldeles utmärkt! men med tänke på att hästen har haft fång oxå, så skulle jag inte betala med än 15000:-!

Jag hade inte betalat mer än 10000kr om ens de. Risken är ju ganska stor att man kanske får ta bort hästen inom snar framtid för dens bästa.

Jag hade hellre avlivat än sålt en sån häst. Risken är stor att hästen kommer till en person som inte förstår allvaret med sjukdomarna och hästen får lida i onödan.

Jag hade inte betalat mer än 10000kr om ens de. Risken är ju ganska stor att man kanske får ta bort hästen inom snar framtid för dens bästa.

Jag hade hellre avlivat än sålt en sån häst. Risken är stor att hästen kommer till en person som inte förstår allvaret med sjukdomarna och hästen får lida i onödan.

Håller med dig!

Risken är ju också att en ny ägare istället för att ta sig råd att avliva hästen om den blir så sjuk/sjukare,
att denna ägare lämnar den vidare igen och igen och igen...
vem vill avsluta sina dagar som vandrarpokal?

KL
Bättre att låta henne sluta nu?

Jag har haft ett halvblod med bronkit och jag skulle inte betala ett öre för en häst med det, mkt extra jobb. Sen vet man ju inte när de blir sämre. Så att köpa sig ett bekymmer som dessutom har reservation i försäkringen, nej.

Jag har inga problem att ta hand om varken eksem eller bronkithäst & det behöver inte vara svårare än att ge hösilage, blöta höet, ha kallstall eller ha hästen i ligghall(eller i eksemhästens fall ha täcke på & smörja den varje dag med produkter den svarar på), men fång vet man aldrig riktigt när det uppträder, hur känslig hästen är eller hur det man inser kan se med ögat, har påverkats inuti hoven.

(Givetvis finns det bronkithästar där det helt enkelt gått för långt, de har dubbla flankslag & funkar inte att motioneras normalt & då anser jag att avlivning är det bästa)

Har själv en islänning med kronisk bronkit som varit symptomfri sedan jag gick över till hösilage och lösdrift (9 år sedan nu). Skulle aldrig sälja honom utan han hade fått somna in i stället därför att det finns för många som du, och ta inte illa upp nu, som envisas med att ge hö och ha hästen installad för sin egen bekvämlighets skull , det finns småbalar hösilage som är utmärkt om man har en eller två hästar. Skulle min häst hamna hos någon som fodrade med hö, även blötlagt (som förövrigt inte funkar ett skit för bronkithästar) en höst hade han strykit med. Så avlivning är humanare när det gäller hästar med kronisk bronkit än att långsamt kvävas i sitt eget slem hos en ny ägare som struntar i att sköta hästen korrekt.
Var inte riktat till dig eftersom du ju inte äger hästen men jag har sett hästar på nära håll långsamt plågas ihjäl av okunniga ägare :mad:.
Nu får jag nog på moppo!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 965
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama