@Sar Fel. Jag hävdar att nytecknade lån idag har ett annat upplägg än tidigare. Och att flera banker inte verkar använda sig av topplån. Men jag tror vi pratar om varandra:
Det verkar som att en förskjutning har skett, att förr kallades 0-85% för bottenlån och 85-100% för topplån (dvs, det vi förr kallade topplån är idag ett blankolån). Nu har formulerar man om det och kallar det antingen 0-70/75% för bottenlån, 75-85% "topplån" och 85%-100% för blankolån, eller 0-85% bottenlån och 85-100% för blankolån. Detta är min uppfattning efter att ha jämfört typ alla banker i våras. Men som @Minett skriver så händer mycket på bara några månader, det kanske redan är annorlunda.
Tillägg: Kort sammanfattat, vad jag menar med att topplån "inte finns längre" är att det som kallades topplån förr, idag kallas blankolån. Googla "Topplån ersätter blancolån".
Som jag uppfattar dig är det terminologin som du motsätter dig, vilket jag kan tycka är poänglöst, det är ju bara uttryck. Men jag kanske missuppfattar dig genomgående?