Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag är en sanning med modifikation, det kanske finns någon bank som slopat benämningen men flertalet har kvar den.Jag har inte sagt att det inte är en vedertagen benämning, jag vet mycket väl vad det är Men det verkar som att bankerna inte längre vill dela in lånen i topp- respektive bottenlån. .
Jag tecknade bostadslån i våras (april månad) på 81% av köpesumman och min bank kallar hela det ett bottenlån, de ville inte dela upp det i botten/topplån utan hävdade att så gör man inte längre.. Lånet som jag amorterar på varje månad trots att det är 3-månaders löptid
Hade jag lånat 75% hade jag inte haft krav på amortering enligt banken.
Så här skriver SEB på sin hemsida om topplån:
Topplån
Vi erbjuder inte längre topplån till nyförsäljning. Istället erbjuder vi bottenlån till 85 procent av bostadens marknadsvärde.
Källa: http://www.seb.se/pow/default.asp
@Sar
Det rör sig inte om "nån enskild bank".
Här finns lite mer matnyttig info om varför topplån inte "finns" mer, iom att bolånetaket infördes 1 okt 2010:
http://www.boupplysningen.se/finansiera/bolanetaket
"Finns det banker som lånar ut till 100% ändå?
Det finns alltså möjlighet att låna ända upp till 100% av köpesumman, i vissa fall, ändå – med hjälp av blancolån."
Ja absolut! Till syvende och sist är det ju banken som avgör den enskildes förutsättning att betala tillbaka lånet, och kan göra olika överenskommelser på det. Vissa kräver de tydligen topplån med högre ränta från fortfarande, andra inte.
Och vissa kräver de amortering av och andra inte
Fast det är inte riktigt det jag menar, jag tror vi talar om varandra lite grand.
Att låna 75% med en viss ränta, och upp till resterande 85% med en högre ränta, är inte samma sak som att ha en och samma ränta på hela lånet upp till 85%. Det är det jag pratar om. Uppdelandet på två lån
Jag tecknade bostadslån i våras (april månad) på 81% av köpesumman och min bank kallar hela det ett bottenlån, de ville inte dela upp det i botten/topplån utan hävdade att så gör man inte längre.. Lånet som jag amorterar på varje månad trots att det är 3-månaders löptid
Hade jag lånat 75% hade jag inte haft krav på amortering enligt banken.
Ja vissa dessutom VARJE månad
Fast det är inte så kategoriskt. Vi har TVÅ lån, bottenlån och topplån. Vi har samma ränta på båda lånen, men amorterar bara på topplånet.
Aha!
Jag tycker också att det bra och sunt med amortering! Men de nya reglerna kan i vissa situationer kännas lite lustiga... De har ju tillkommit p g a ett stort fokus på och en oro för hushållens stora bolån och innefattar därmed också bara dessa lån. Men för oss som diskuterar detta med kunderna i vardagen (och för kunderna själva) känns det ibland lite konstigt och "trubbigt" att vi är ålagda att göra en amorteringsplan för kundens bolån, men att ev blankolån inte ska tas med i denna! Dessa bör ju amorteras ÄNNU snabbare! För oss och för våra kunder är ju deras ekonomi en helhet - men de som beslutat om reglerna har ENBART fokuserat på bolånen.
@Sar
Det rör sig inte om "nån enskild bank".
Här finns lite mer matnyttig info om varför topplån inte "finns" mer, iom att bolånetaket infördes 1 okt 2010:
http://www.boupplysningen.se/finansiera/bolanetaket
"Finns det banker som lånar ut till 100% ändå?
Det finns alltså möjlighet att låna ända upp till 100% av köpesumman, i vissa fall, ändå – med hjälp av blancolån."