Kanske OT men använder man hästarna till reining för att de inte håller för annat eller är det vanlig bland raserna man använder. Inte ens bland islandshästarna där spatt är hyfsat vanligt så är det så särskilt vanligt med känd spatt i närheten av att en stor procent/alla av tävlingshästarna har det även om det finns bra tävlingshästar med spatt.
Man använder Quarterhästar till reining i första hand. De håller absolut för annat, men av någon anledning så är det otroligt vanligt med spatt i någon form bland dessa hästar. I USA är det så vanligt att man t.o.m räknar med att ens häst ska få spatt och då gärna vill att hästen utvecklar det så tidigt som möjligt så man kan behandla och få den "frisk" och hålla för tävling.
Reining är otroligt tufft och det är vanligt att man rider in och tränar reininghästar vansinnigt tidigt. Jag har sett exempel på att de rids in redan som 1 år och 9 månader... Min egen (tysk) reds in som 2 år och 4 månader.
Inom reining talar man om "rätt och fel" led att få spatten i. Just nu står det absolut still i huvudet, men jag tror att det är den översta glidleden som man absolut *inte* vill ha spatt i för då blir hästen nästan säkert obrukbar. Citera mig inte med detta bara.