- Svar: 391
- Visningar: 22 238
Fan vad jag saknar att ha en familj. Det har hunnit går 5 år nu. Jag fick ett julkort av mamma. Kanske vill hon att allt ska bli som vanligt igen. Det kan inte bli så. Jag kan inte ta den risken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur kan du veta det?Hon förväntade sig att jag skulle vara likadan.
Mamma vet ju åtminstone om att hon gjort mig illa.Hon gjorde samma mot dig som du gör mot din mamma och du tog väldigt illa vid dig, så varför kan du inte tro att din mamma känner sig lika sårad och ratad som du?
Sök dig till nån patientgrupp för deprimerade, eller folk med ångest. Där finner du måhända den acceptans du önskar.Jag har varit sjuk i nästan hela mitt liv. Känner att jag bara är ett stort misslyckande. Vem vill umgås med någon som är sjuk liksom?
Och det var ju hennes sätt att tackla situationen. Alla reagerar olika.Nej, det sa hon inte förrän kanske ett år senare när jag frågade om varför hon aldrig svarade på tilltal.
Hon gav exempel. Om man ramlade ner för en trapp så skulle man glatt utbrista "jäklar vad snabbt jag kom ner".Hur kan du veta det?
Tänk om det är för smärtsamt för din mamma att acceptera att hon gjort sitt barn så illa? Så smärtsamt att hon vägrar acceptera det?Mamma vet ju åtminstone om att hon gjort mig illa.
Där får man inga svar. Och inga vänner heller.Sök dig till nån patientgrupp för deprimerade, eller folk med ångest. Där finner du måhända den acceptans du önskar.
För att dom åkte hem utan att säga hejdå, efter att du bett dom lämna. Du kan inte alls se saken från deras sida?Mamma vet ju åtminstone om att hon gjort mig illa.
Vad ska jag göra åt den saken då?Tänk om det är för smärtsamt för din mamma att acceptera att hon gjort sitt barn så illa? Så smärtsamt att hon vägrar acceptera det?
Ja då är ni ju uppenbarligen väldigt olika.Hon gav exempel. Om man ramlade ner för en trapp så skulle man glatt utbrista "jäklar vad snabbt jag kom ner".
NEJ! Jag har inte bett dem lämna mig. Absolut inte!För att dom åkte hem utan att säga hejdå, efter att du bett dom lämna. Du kan inte alls se saken från deras sida?
Ja, hon hade kanske nog med sitt eget mörker. Hon orkade inte med någon annans mörker, för då hade det blivit nattsvart.Hon förväntade sig att jag skulle vara likadan.
Då måste du acceptera att det är som det är, och att din mamma inte kommer att se ditt perspektiv av det hela.Vad ska jag göra åt den saken då?
Trodde vi kunde vara vänner. När hon tog bort sin häst som jag red så trodde jag att hon skulle sluta vilja ha kontakt med mig, precis som alla andra jag varit medryttare hos. Så jag blev lite förvånad faktiskt när hon ville upprätthålla kontakten. Men det var kanske mest för den hjälp hon kunde få av mig.Ja då är ni ju uppenbarligen väldigt olika.
Varför vill du vara vän med henne?
Jag har inga problem med att umgås medd folk. Jag identifierar mig inte med mina kroniska sjukdomar.Jag har varit sjuk i nästan hela mitt liv. Känner att jag bara är ett stort misslyckande. Vem vill umgås med någon som är sjuk liksom?
Men snälla. Du sa ju åt dom att dom skulle åka därifrån.NEJ! Jag har inte bett dem lämna mig. Absolut inte!
Hur vet du det? Har du försökt engagera dig?Där får man inga svar. Och inga vänner heller.
Man ger och tar, man låter bli att väga och mäta. Sen är det allmänt känt att det ÄR svårt att bibehålla relationer när man är deprimerad eller har problem med sin psykiska hälsa. Sen har man ju kommit fram till att personer som upplever sig ensamma även upplever både andra människor och världen som mer hotfull och därmed avskärmar sig mer eller tolkar saker negativt/hotfullt/som ett angrepp på sin person. På något sätt så gör hjärnan så. Ensamhet ger alltså mer ensamhet. Så det är svårt att bryta det.Ja, så är det. Omvärlden har ett förhållningssätt till mig och ett annat till andra.
Jag har inte lyckats knäcka koden för hur andra människor blir omtyckta. Så jag försöker att inte göra fel och vara så perfekt jag kan, så det inte finns något att klaga på. Men jag misstänker att jag är född som en person som inte går att tycka om, alldeles oavsett vad jag gör.
Fast jag duger ju inte men de sjukdomar jag har.Jag har inga problem med att umgås medd folk. Jag identifierar mig inte med mina kroniska sjukdomar.
Jag är ändå jag.
Men jag vet ju vad jag sa! JAG SA INTE att de skulle åka.Men snälla. Du sa ju åt dom att dom skulle åka därifrån.
Har provat med ett annat ställe. Där är det helt tyst.Hur vet du det? Har du försökt engagera dig?
Här två organisationer:
"
Välkommen till Balans!
Vi är en rikstäckande, ideell patient- och anhörigorganisation för människor med diagnoserna Depression, Utmattningssyndrom och Bipolär sjukdom. Vi arbetar för att sprida kunskap och förståelse för de diagnoser vi företräder samt vara ett stöd för drabbade och anhöriga."
https://balansriks.se/
"
Välkommen till Ångestförbundet
För dig som lever med panikångest, generaliserad ångest, social ångest och fobier. Även du som har ångest i samband med depression, utmattningstillstånd, stress- och krisreaktioner samt högkänslighet är välkommen, liksom närstående."
https://www.angest.se/
Du ska nog gå tillbaka till tråden du gjorde för 5 år sedan, du bad dom åka efter att din syster fått skit för att hon inte stängde fönstret på DITT sätt.NEJ! Jag har inte bett dem lämna mig. Absolut inte!