Status
Stängd för vidare inlägg.
Man ger och tar, man låter bli att väga och mäta. Sen är det allmänt känt att det ÄR svårt att bibehålla relationer när man är deprimerad eller har problem med sin psykiska hälsa. Sen har man ju kommit fram till att personer som upplever sig ensamma även upplever både andra människor och världen som mer hotfull och därmed avskärmar sig mer eller tolkar saker negativt/hotfullt/som ett angrepp på sin person. På något sätt så gör hjärnan så. Ensamhet ger alltså mer ensamhet. Så det är svårt att bryta det.

Sen lyssnade jag på en föreläsare en gång som pratade om förtroendekapital, dvs det som gör att vi har förtroende för andra. Din mamma tex står på 0 eller kanske tom minus hos dig vad det gäller ditt förtroende för er relation. Förtroendekapitalet är ju något man får bygga upp, beroende på den andra partens inställning till andra människor eller människor "som jag" (kanske till mig som tjänsteperson, vuxen, kvinna eller vad det nu må vara de läser in i mig). Ju mer jag visar att jag är en person att lita på, att jag tex kan ta ett par "smällar" och ändå finnas där eller att jag är hjälpsam och ställer upp eller vad det nu är som behövs. Ju mer ökar mitt förtroendekapital hos den personen, sen kan det minska igen beroende på om jag gör något som upplevs som negativt. Har man relationer som går långt tillbaka så krävs det ju ofta ganska mycket för att rucka på dem oavsett om man har mycket på minuskontot eller på pluskontot. Har någon behandlat en illa under en långtid krävs det en långtid av att bli välbehandlade av samma person eller har en person behandlat en bra under långtid krävs det oftast flera mindre bra tillfällen för att den ska avskrivas.

Jag tror att du också har både höga förväntningar på folk samtidigt som du oftast förväntar dig att de ska misslyckas med att leva upp till dom, vilket de också ofta gör, eftersom de är människor.

Jag vet inte vad jag vill säga mer än att din bild är inte fel, det är svårt att skapa nya djupa relationer i medelåldern, det finns mycket som gör det svårare än när man var barn. Depression hjälper inte heller eftersom de flesta vänskaper börjar under lättsamma förhållanden och depression gör lättsamhet svårt. Men det är ju inte omöjligt att få nya vänner även när man är vuxen och deprimerad, men det krävs mer tid och tålamod både med sig själv och andra.

Pratar du om det här med vänskap med din terapeut?
Vi har pratat lite om det.

Men jag har ju inte varit deprimerad hela livet. Blev det för drygt fyra år sedan. Hade några friska år innan det. Och innan dessa friska år hade jag panikångest som gjorde att jag inte kunde jobba. Men var ju inte deprimerad när jag hade ångest. Lyckades ändå inte skapa vänskapsrelationer. Folk hörde aldrig av sig till mig och sen gav jag upp.

Vi har pratat lite om det.

Men jag har ju inte varit deprimerad hela livet. Blev det för drygt fyra år sedan. Hade några friska år innan det. Och innan dessa friska år hade jag panikångest som gjorde att jag inte kunde jobba. Men var ju inte deprimerad när jag hade ångest. Lyckades ändå inte skapa vänskapsrelationer. Folk hörde aldrig av sig till mig och sen gav jag upp.
Panikångest är ju även det väldigt begränsande. Att ha så stark panikångest att man blir sjukskriven måste ju vara väldigt begränsande.

Jag tror de flesta upplever att de är de enda som hör av sig i perioder. Jag tänker att jag ofta är den personen samtidigt som jag vet att min familj definitivt inte skulle hålla med mig :D. Senaste åren (hej pandemi) har jag dessutom varit jättedålig både på att träffas och höra av mig till någon.

Panikångest är ju även det väldigt begränsande. Att ha så stark panikångest att man blir sjukskriven måste ju vara väldigt begränsande.

Jag tror de flesta upplever att de är de enda som hör av sig i perioder. Jag tänker att jag ofta är den personen samtidigt som jag vet att min familj definitivt inte skulle hålla med mig :D. Senaste åren (hej pandemi) har jag dessutom varit jättedålig både på att träffas och höra av mig till någon.
Jag klarade inte av att ta mig hemifrån mer än kanske 2 kilometer.

Du har själv skrivit att du bad dom att åka.

Dom åkte därifrån för att du ville det
Du kommer ihåg fel. Jag har inte sagt det.

Tycker du kan börja med att gå tillbaka och läsa dina trådar när det hela hände.

Ibland kommer man inte ihåg allt i efter hand och det verkar som att det är så i ditt fall.

Du betedde dig ärligt talat som en skit mot dom den julen.
Det är inget fel på mitt minne. Jag kommer ihåg precis vad som hände och behöver inte gå tillbaka och läsa.

Det är ditt minne det är fel på. Du var inte ens där.

Sätter P för den diskussionen nu.

Låter märkligt att psykologen inte skulle veta vad som kan göras, är du säker på att du uppfattat rätt?

Jag har väldigt svårt att tro att det inte finns en enda sak som går att göra för att få bättre acceptans och därmed en ökad lättnad för att livet är som det är.
Känner inte att jag får någon hjälp alls av psykologen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade ett jobb på gång. Det verkade verkligen som om jag var vad de sökte. Jag blev hittad på fb där jag annonserade om jobb...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 726
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar