Status
Stängd för vidare inlägg.
Men den här kompisen som inte orkade ha kontakt med dig efter att berättat om din depression. Ser du själv att du kunde ha gjort något annorlunda där, om man ska vara efterklok?
Skulle hållit käften och visat upp en kul fasad.

Det är alltså det man ska göra jämt.

Bara det att jag inte orkar fejka.

Hon är en bättre människa helt enkelt.

Jag är inte värd ett skit. Det har jag sett i så många år nu.
Att man är olika innebär inte att någon är bättre eller sämre. Bara att man är olika.

Vissa är väldigt fyrkantiga, svartvita och har extrema krav både på sig själva och andra och vissa är mer öppna, accepterande, easy going och kravlösa i sina relationer.

Inget är mer rätt än det andra. Man är den man är liksom.

Men när folk säger att jag är trevlig och hjälpsam, så vad ska jag ändra på?
Kanske du kunde försöka tänka på att folk i allmänhet inte tänker som du?

Du är väldigt upprörd över att en vän inte svarat på dina kontaktförsök och tillskriver henne egenskaper som att hon har bristande social förmåga för det.

Många andra är vana vid att folk inte orkar svara på allt, och tänker att det är sånt som händer.

Försök acceptera folk som de är, och inte från nån magisk måttstock där allt måste vara perfekt.

Men när folk säger att jag är trevlig och hjälpsam, så vad ska jag ändra på?
Ville du låsa tråden? Eller ville du att Gunnar styr upp och påtalar att tonen i tråden spårat ut. Och sen låser tråden.

Lås själv. Du mår ju inte bra av dessa trådar.

Skulle hållit käften och visat upp en kul fasad.

Det är alltså det man ska göra jämt.

Bara det att jag inte orkar fejka.
Nej nu tycker jag att du är fånig.
Det finns ett alternativ till att vräka ur sig alla sorger man har till nån eller att låtsas som att allt är bara bra.

Du kunde ha frågat hur det var med henne, lyssnat förstående utan att ge råd eller döma. Inte bara gått på om dig och ditt.

Du kunde ha försökt prata om något som intresserar er båda.

Kanske du kunde försöka tänka på att folk i allmänhet inte tänker som du?

Du är väldigt upprörd över att en vän inte svarat på dina kontaktförsök och tillskriver henne egenskaper som att hon har bristande social förmåga för det.

Många andra är vana vid att folk inte orkar svara på allt, och tänker att det är sånt som händer.

Försök acceptera folk som de är, och inte från nån magisk måttstock där allt måste vara perfekt.
Jag har blivit övergiven så många gånger att jag faktiskt inte orkar med folk som bara dunstar. Jag är för traumatiserad för det.

Ville du låsa tråden? Eller ville du att Gunnar styr upp och påtalar att tonen i tråden spårat ut. Och sen låser tråden.

Lås själv. Du mår ju inte bra av dessa trådar.
Kan inte låsa tråden själv.

Nej nu tycker jag att du är fånig.
Det finns ett alternativ till att vräka ur sig alla sorger man har till nån eller att låtsas som att allt är bara bra.

Du kunde ha frågat hur det var med henne, lyssnat förstående utan att ge råd eller döma. Inte bara gått på om dig och ditt.

Du kunde ha försökt prata om något som intresserar er båda.
Jag har inte vräkt ur mig en massa, men var fruktansvärt trasig och orkade inte fejka annat. Och hon sa absolut ingenting om hur hon hade det.

Kan inte låsa tråden själv.

Jag har inte vräkt ur mig en massa, men var fruktansvärt trasig och orkade inte fejka annat. Och hon sa absolut ingenting om hur hon hade det.
Du behöver förstås inte fejka.
Men om man mår väldigt, väldigt dåligt kan det vara jobbigt för vänner att träffas.
Vi måste ändå komma ihåg att våra vänner inte är våra terapeuter och inte har de färdigheter som krävs för att bemöta nån som mår riktigt dåligt.

Hon kanske blev rädd för att behöva göra en större insats än hon hade kraft till, om du mådde väldigt dåligt?

Säger inte att du gjorde något fel, men det finns garanterat många sätt att tolka situationen där och då, förutom att hon övergav dig på ett kallhamrat sätt.

Det klämkäcka var kanske hennes sätt att försöka stå ut med sitt dåliga mående. Det är inte ovanligt att man ger sig själv andrum genom att fokusera på annat, vara glättig osv. Det är bra att inte bara vara bara sitt dåliga mående, att försöka vila från det jobbiga.
Hon förväntade sig att jag skulle vara likadan.

Du behöver förstås inte fejka.
Men om man mår väldigt, väldigt dåligt kan det vara jobbigt för vänner att träffas.
Vi måste ändå komma ihåg att våra vänner inte är våra terapeuter och inte har de färdigheter som krävs för att bemöta nån som mår riktigt dåligt.

Hon kanske blev rädd för att behöva göra en större insats än hon hade kraft till, om du mådde väldigt dåligt?

Säger inte att du gjorde något fel, men det finns garanterat många sätt att tolka situationen där och då, förutom att hon övergav dig på ett kallhamrat sätt.
Jag har varit sjuk i nästan hela mitt liv. Känner att jag bara är ett stort misslyckande. Vem vill umgås med någon som är sjuk liksom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade ett jobb på gång. Det verkade verkligen som om jag var vad de sökte. Jag blev hittad på fb där jag annonserade om jobb...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 730
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar