Säkerhetsväst

T

tratten

Jag har hört rykten om att from årsskiftet så ska alla (åtminstånde ponnyryttare) upp till en viss nivå vara tvugna att använda säkerhetsväst på tävling. Är det någon som vet om det är så eller bara lösa rykten?

Sv: Säkerhetsväst

Vet inte om det stämmer men det verkar vara en vettig idé i alla fall

gud nej tänk på alla ovana ryttare som inte rider med väst, jag skulle ramla av på direkten

det är inte så än iaf, det kommer att komma nytt TR till 2007 antagligen....kanske det är aktuellt då...
iofs kommer nog en del revideringar av TR till årsskiftet så det kan ju dyka upp då

men det bästa vore om folk lärde sej rida innan de kommer ut på tävlingsbanorna......:angel:

det hoppas inte jag på, det skall vara frivilligt att hoppa med säkerhets väst, även på ponny, vissa rider bättre med vissa rider bättre utan.

jag som lärde mig rida utan klarar inte av att rida med det blir bara fel försökte ett år ellnått men jag åkte av mer då än när jag inte hade den så den e för passad till loftet.

PrinceFair skrev:
men det bästa vore om folk lärde sej rida innan de kommer ut på tävlingsbanorna......:angel:

jag använder säkerhetsväst och jag kan rida. anledningen till att jag gör det är att jag vet att för eller senare så ramlar man av, det gör ALLA ryttare fråga eliten eller en ridskoleryttare, alla trillar av. när man trillar av så kan man slå sig rejält, tom skada sig så att man inte kan fortsätta med ridningen, därför använder jag västen, för att kunna fortsätta med ridningen!

Det var en helt underbar ide, kanske alla skulle behöva det....

självklart kan det vara så, men tänkte alla som du skulle man inte behöva ngn regel utan folk skulle själva ha vett att sätta på sig västen
men jag tror inte att det är enbart därför regeln har kommit på tal.
På lokala tävlingar (mest) ramlar folk av i drösvis och det beror alltsomoftast på dålig ridning, ofta på totalt olydiga hästar. skulle dessa stanna hemma och träna dressyr/lydnad och självklart även mer hoppning innan de tog sig ut på tävlingsbanorna skulle antalet avramlingar minska drastiskt

har jag inte hört nånting om..
tycker dock att det vore en rätt bra grej typ på lokal tävling.

nåt annat jag har hört är att det troligtvis kommer att bli förbjudet att tävla med spö på hopptävlingar, kommer inte ihåg om det bara gällde ponny, skulle tro det!
vet dock inte från och med när. är väl inte bestämt 100 än heller

Jag hoppas innerligt att den regeln genomförs! Vore nog ingen dum idé att införa även för storhäst-ryttare....

spöet eller?

jag kan förstå tanken, men då måste man nog skaffa sig hårdare regler kring sporrrar o dyl åxå :smirk:

men please. säkerhet i all ära men måste man bli påtvingad diverse rörelseinskränkande klädesplagg? ridit med väst vid ett tillfälle o aldrig mer! helt klart är det bra i trängen men det måste bli ngt slut på dessa regler hit o dit. snart blir vi svenskar så ombolstrade med diverse regler föreskrifter allt från cykel hjälm till jag vet inte vad. snart vet ju inte barnen hur det är att göra illa sig! lär man sig inte genom misstag o smärta? visst är det bra att kunna undvika allvarliga skador men i viss mån måste det finnas med riskmoment i vardagslivet.

Jag hörde alla under 16 år men vet inte om det stämmer, och jag tror att den här regeln kommer redan nästa år. Jag tycker att det är bra, om alla har blir det mer naturligt. Och det är en vanesak att rida med väst.

en tanke jag haft länge är huruvida man ökar risktagandet ju mer "skyddad" man är? det är ngt jag själv lagt märke till, allt från ridande med/utan hjälm till körande iliten skruttig bil till stor o säker med airbags runt om. kan tillägga att jag inte medvetet söker risker utan snara lagt märke till att jag har ökat mitt risktagande ju större säkerhetsmarginal runt mig. samma gäller segling/båtåka med flytväst på gör man mer vågade saker än när man är utan. vad tror ni?

PrinceFair skrev:
spöet eller?

jag kan förstå tanken, men då måste man nog skaffa sig hårdare regler kring sporrrar o dyl åxå :smirk:
Njä, säkerhetsväst tänkte jag mest på :)

Men säkerhetsväst är nog samma sak som cykelhjäm... det krävs en lag för att det ska användas för det känns lite töntigt... När ridhjälmen börjader användas till vardags för 30-40 år sedan var det väl också samma sak? Lite töntigt å något man bara använde på tävlingar för att man skulle...

Beträffande spö regeln så tror jag inte ett dugg på den. Ja jag är en djurplågare som slår mina hästar och såna som jag borde inte få ha djur.

Hoppas att det är ett löst rykte! Fy fasen... Finns det något jag hatar... Så är det att hoppa banhoppning med säkerhetsväst...
Usch säger jag bara. Hoppas att det är upp till regional lr nåt, då ere ju bara att rida lite bättre så man håller sig undan tävlingarna på lite lägre nivå. Med andra ord, hålla sig undan dem HEMSKA säkerhetsvästen :devil:

Men egentligen är det ju helt puckat att säga att storhästryttarna inte behöver ha västen. Jag är 15 år och har flera jämnåriga (och yngre) kompisar som rider storhäst. Ska regeln bli någorlunda trovärdig får de nog ta en åldersgräns istället för ponny/häst. :angel:

I Norge må alle ryttere under 16 år ri med vest,uansett gren,uansett om de rir stor häst eller ponny..
Så for en gangs skuld kan vi vel si velkommen etter.... :rofl: :rofl:

Ehemm.. Det skal stå uansett klasse,ikke uansett gren.. ;) Blir litt stivt med sikkerhetsvest i voltige vil jeg tro... :angel:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 551
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka