Säkerhetsväst

miaia

Trådstartare
Läste i senaste Ridsport artikeln om säkerhetsvästar. Blev smått intresserad av MC-västen eftersom den är så smidig.... sambon åker MC och har en sådan, verkar hur skön som helst mot ridsportens "klumpiga" västar. Är det någon som har erfarenhet av MC-västarna? Får man ha sådan när man tex tävlar hoppning? Jag rider/tävlar inte terräng utan har bara min väst när jag hopptränar och tävlar, ibland när jag rider ut (men tycker att den är så klumpig & varm på sommaren....). Vill ha en smidig väst att ha under kavajen, nuvarande har jag utanför (- men då syns ju inte min supersnygga kavaj!)

/ia

MCvästar vet jag ingenting om! ;)

men jag har en sånhär väst:
1015roll_r2_c2.gif

och den är hur smidigt och bekväm som helst!
använder den inte nu då den fick stanna kvar hemma i sverige, men det följer med tillbaka hit till höst så jag kan ha den om det blir hoppning på schemat.

Så blir det ingen MCväst rekommenderar jag att kolla på den varianten! :bow:

företaget som stod på loggan på västen var Phoenix Performance (.com efter det för deras hemsida).

Men på hemsidan finns den under "TIPPERARY PRODUCTS", så jag vet inte exakt! :D

dock köpt här i usa, men ska finnas i sverige med, vet bara inte var. :o

Den finns på att beställa på Ingdams, dock dyr. kostar ca 3600... Dom har en annan som är gjord för jockeysar, smidig och lätt. Funderar på den eftersom jag är allergisk mot tunga stela saker men har börjat inse att en väst nog vore bra att ha!

har för mig att jockeyvästar inte ens går att jämföra i säkerhet med klass tre säkerhetsvästar.

jockeyvästarna är bara ett litet skydd pga viktgränsen som verkligen begränsar säkerheten. :smirk:

Är det bara jag som tycker att västen är superskön/bekväm att använda? :D

Jag köpte för ngn månad sedan en Zippa Plus som är måttsydd för mig. Den är dyr (runt 2800 kr har jag för mig) men fantastiskt bekväm och jag använder den verkligen. Stora fördelen var nog att den var så "snäll" under armarna utan en tjock, skarp kant där.
Passformen blir ju per automatik perfekt.
Marknadsförs i Sverige av Kefly.

Racesafe, den påminner lite om den lizab visade.. Finns både i klass två och tre tror jag. E superskön!! Dock varm men d e nog dom flesta..

Hittar tyvärr ingen bild

vet inget om MCvästarna men har personligen en crossskydd för ryggen å dom påminer väll lite om varandra iaf, å den är hur bekväm som helst efter det att man har "ridit" in den å det går kanonsnabbt desutom :)
den gick på 700 kr så det var inte särskilt dyrt heller...

En tanke två själar! :D
Kollegan som åker MC till jobbet kom in till mig innan han hunnit klä av sig all utrustning och jag blev bara så förtjust i hans väst. Håller på och letar efter en vettig säkerhetsväst att rida i men tycker också att de är alldeles för tunga. Vet tyvärr inte om man får tävla i dem. Någon annan som vet?

Fast det är rätt många som rider med icke godkända västar i fälttävlan. :crazy:

Precis!

formulerade jag mig kansigt så det lät som att jag sa motsatsen? :confused:

Finns det inget krav på att man måste ha klass III väst?
Tycker jag det borde finnas (i terrängen)...

En Zippa plus har min dotter också. Hon trivs verkligen i västen. Den sitter perfekt och är mjuk och relativt sval.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
881
Senast: Takire
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 225
Senast: Freazer
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 420
Utrustning Hej! Jag har ett jättestort problem, jag letar och letar efter en skön säkerhetsväst, men det verkar helt omöjligt att hitta någon. För...
Svar
1
· Visningar
1 439
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka