Jag har ju aldrig sett någon sån blåsas upp. Så jag var inte säker på hur fort det tar tills den smäller sas. Men jag har haft en känsla av att det nog är så där lämpligt på nuvarande. Han kan nog slå innan han hinner haja vad han gör i ett sånt läge om man hamnar bakåt då man åker av.
Halvt kl:
Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?
Ganska mycket som tonåring, ridskolan hade popcorn (vi pratar många avramlingar på en lektion och eller många avramlingar per termin och många ryttare av på samma lektion). På sistone har det bara varit någon gång vartannat år (jag blir nervösare om det var länge sedan).
Det har främst hänt på snäll ridskolehäst som fått tokfnatt plötsligt och man har åkt in i en vägg eller något.
Mina "senaste" tråkiga var när ridläraren satt upp hinder i varianten ett på 30 cm galoppsprång ett på 100 cm, trava fram emot. Jag red en häst som jag verkligen litade på att hoppa i galopp men som jag visste var rejält klumpig travhoppare och landade två gånger på rad med rumpan in i hinderhållaren. Blåmärke hela låret.
Och när jag red i full kareta på min medishäst, insåg att jag var på väg mot en bevattningsslang och ville inte "trampa sönder den" svängde i 180 grader men hästen satte en hov på slangen (just därför
dumma mig hon skulle ju antagligen bara klivit över) halkade ramlade på knäna lämnade mig bakom, reste sig, lät bli att trampa på mig som en ängel men gav mig rivsår på kinden, balanserade upp och drog vidare några steg. Jag knastrade lite efteråt.
Jag påverkades till att köpa ny hjälm som var alldeles för dyr (och nu ska väl inte ens Samshield vara bra? enl senaste svenska testet), dessutom hade jag avbockats rakt ned på huvudet något år innan (hästen och jag var riktigt rejält omatchade i balansen och avskydde varandra så jag red henne inte så mycket och förstår att hon bockade av mig.) och ville ha en bra en.
Jag påverkades att inte gå ju-jutsupass innan ridningen vid 18 utan att äta middag innan, och sedan inte äta middag efter heller o rida lektion vid 21, då föll jag av många gånger. Jag övar ibland, sällan, de där ju-jutsurullningarna för fall. Jag funderar vagt på ett slalomryggskydd, kanske, fast jag är nervös av mig och har haft hygglig tur och vill liksom inte ändra på någonting som fungerat ganska bra så långt. (antingen går det åt helvete för att man ändrar eller så går det åt helvete för att det inte gör det. Och gå det åt helvete för att man ändrar vet man inte om det är på grund av eller skulle blivit värre. Man vet ju inte ens om man skulle falla oftare eller annorlunda med olika förutsättningar. Skulle ha en testdocka av sig själv
) (Det jag lagt i statistiken är halka i lerpöl utan för hage och bryta benet)