Säkerhetsväst...

Rider ni med väst, och när? Ni "yngre", när slutade ni rida utan väst? Varför? Varför rider ni utan/med?

Vet att det finns 1 000 trådar om dethär, men de är så gamla.;)

Började rida med väst när jag började rida in unghästar som 15-åring. Där nån gång blev det också obligatoriskt att ha väst på terrängträning (det var det inte när jag började rida terräng när jag var typ 12. Sedan dess har jag haft det på terrängträning och i vissa fall på nya hästar. Mn egen unghäst tror jag dock aldrig jag hade väst på som regel i början faktiskt, han reds in när jag var 21 år. Har trillat av honom en gång för ngt år sedan när han tog ett steg åt sidan o jag tittade åt andra hållet, han är nu 12 :love:

Rider utan helt enkelt för att jag drar min gräns vid hjälm (och väst + långärmad tröja vid terrängträning). Man kan ju rida i hockeyutrustning om man så vill :) Hemma rider jag dessutom i en lättviktshjälm som ja inte använder på terrängbanan eller när jag rider andra hästar eller är iväg med min på stimmiga platser, även om den såklart är godkänd (men bara året ut). Terränghjälmen har dock klart bättre klassning.

Jag passerade "ponnyåren" innan västkravet kom så inte uppvuxen med väst. Skaffade min första när jag passerat 20 för att det kändes bättre när jag började med hoppning igen. När jag skaffad unghäst hade jag den alltid på och är tacksam för de vid de två tillfällen jag damp i backen på rygg. Nu mer har jag alltid vid uteritt och hoppning.

Jag har provat nån gång men trivdes inte alls i väst. Men i helgen efter att ha ridit i 25 år så va olyckan framme visst att man ramlat av tidigare men aldrig skadat mig, va med i en pay n jump 60cm på ridskolan. Hästen vägrade och jag ramla framåt och landade på hindret bröt 4 revben. Nu kräver sambon att jag ska hitta en väst jag kan trivas annars kan jag hålla mig på backen.
Har ni tips på en säker skön följsam väst så får ni gärna skriva det

Jag har provat nån gång men trivdes inte alls i väst. Men i helgen efter att ha ridit i 25 år så va olyckan framme visst att man ramlat av tidigare men aldrig skadat mig, va med i en pay n jump 60cm på ridskolan. Hästen vägrade och jag ramla framåt och landade på hindret bröt 4 revben. Nu kräver sambon att jag ska hitta en väst jag kan trivas annars kan jag hålla mig på backen.
Har ni tips på en säker skön följsam väst så får ni gärna skriva det

Outlyne! Ha den på ett tag när FU provar så den värms upp. Blir nästan som gelé.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Rosett
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Takire
·
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024