Säkerhetsväst...

ziri

Trådstartare
Rider ni med väst, och när? Ni "yngre", när slutade ni rida utan väst? Varför? Varför rider ni utan/med?

Vet att det finns 1 000 trådar om dethär, men de är så gamla.;)

Rider ni med väst, och när? Ni "yngre", när slutade ni rida utan väst? Varför? Varför rider ni utan/med?

Vet att det finns 1 000 trådar om dethär, men de är så gamla.;)
Hör ju till generationen där hjälmen gjorde sin introduktion och då som en hård sammetskruka med resår under hakan...:nailbiting:. Väst var inte uppfunnet. Dock, den där hårda krukan blev poppis så den blev en vana och som regel är den på, framförallt på uteritter. Väst har jag inte ens provat...:o

Aldrig, längre.
Red alltid med väst från att jag började rida 2008 som 11 åring, tills sommaren jag skulle fylla 14, vilket bör bli...2011?
Därefter red jag endast med väst vid hopptävling (läs: Klubb, P&R 50 cm) då reglerna krävde det. Sedan årsskiftet struntar jag i den fullständigt då jag fyller 19 år till hösten och bestämt mig för att inte hoppa högre än 50 cm mer.

Jag är 28 år och rider alltid med väst :) Tänker att jag ångrar mig om jag ramlar av och skadar mig på ett sätt som västen kunde ha skyddat mig från. Har iof inte ramlat av på ett par år nu men man vet ju aldrig... Jag har en väst som består av småpaneler så jag tycker den är följsam och inte alls stel men lite varmt på sommaren blir det allt.

Oftast rider jag utan väst, är det en okänd häst och jag ska hoppa brukar jag dock ha väst, samt om jag ska hoppa terräng blir det väst också. :)

Nej ingen väst men har börjat med ryggskydd, har jag börjat med en säkerhet så används den alltid för skulle den bara användas ibland så kan jag ge mig på att när den inte är på så kommer jag den ridturen gå omkull med hästen på en hal fläck, komma 20 grisar och springa ner hästen, krocka med en älg eller liknande.

Så antigen alltid eller aldrig för mig.

Aldrig, det förekom inte när jag började rida. Sen har jag provat när jag var i äldre tonåren, men då fanns bara hårda västar och jag tyckte bara att den var i vägen. Med väst garanterad avramling, utan sitter jag, för det mesta, kvar då ingen väst hindrar mig att följa med hästens rörelser. Så jag upplevt det iaf. Är väl skillnad om man har väst från första början när man lär sig rida, kanske?

Jag är iofs kusk men jag kör inte med väst av den enkla anledningen att det inte finns en enda väst som passar min stora lekamen. Tråkigt men sant.

Jag har hittat någon som faktiskt fungerar att få på sig och är tillräckligt "bra" när man står upp men det går inte att sitta med den. Eftersom jag ser ut som ett päron så åker västen upp över öronen så jag kan inte titta åt något håll och får skav mitt på öronen. Det är garanterat en större säkerhetsrisk att inte kunna se annat än framåt och inte kunna vrida sig än att köra utan väst.

Nu får man som tur var ha motorcykelplatta i körningen vilket jag då har.

På unghästar, på terrängbanan och någon enstaka gång i hoppningen/på uteritten.

Jag är 25, och uppvuxen med ridväst. Hade det egentligen alltid fram tills jag var 20 någonstans. Började då ta av den i dressyren, och så småningom även i skogen och vid hoppning. Främst är det nog att jag känner mig mer rörlig utan västen. Det trots att jag försöker köpa västar som sitter väldigt skönt.

Rider inte med väst. Är uppvuxen utan (de första dök upp när jag var kanske i 16-17års åldern). Har provat att rida med väst, men nej. Det funkar helt enkelt inte.

Nej jag använder väldigt sällan säkerhetsväst.Dem få gånger jag tar på mig den är när jag har planerat hoppning. Vilket händer typ 2 ggr per år. Borde väl ha väst när jag hoppar annars också men oftast blir det spontant, t.ex att jag egentligen ska rida dressyr men det står något hinder framme så jag skuttar över det några gånger.

Har egentligen inget bra svar på varför jag inte använder det. När jag red på ridskola använde jag det alltid vid hoppning, men när jag slutade med ridskola slutade jag även med väst när det inte längre var ett "krav". Tycker väst är så fruktansvärt obekvämt, klämmer på ryggen, revbenen, axlarna och brösten. :crazy: Så nej, ridning ska vara något roligt och härligt, både för kropp och själ. Med väst på förstörs den härliga känslan.

Rider ALLTID med väst! Numera även med uppblåsbar väst när jag får låna svärmoderns (sparar till att köpa en egen). Har ramlat av en gång de senaste åren och det var stillastående :D Hästen slängde ner huvudet för att beta och jag gled över halsen. Använder väst av samma anledning som jag använder hjälm - ifall olyckan skulle vara framme!
Har även börjat använda både hjälm och väst när jag hanterar hästarna. I början tyckte jag det var lite otympligt vid hovkratsning t.ex, men min väst är så bra inpassad på mig att jag inte tänker på den längre. Har hört alldeles för många skräckhistorier av vänner och bekanta som fått både revben och hjälmar söndersparkade från marken för att släppa mitt säkerhetstänk nu.

Tack för alla svar, fortsätt svara!;)
Hur "duktig" anser ni att man ska vara för att rida utan väst? Jag anser att man absolut ska kunna rida hästen i form, ha ordentlig kontroll, känna hästen & kunna förutse händelser och kunna hantera det.
Själv växte jag upp med väst, men slutade när jag var 12-13:confused: Bara i dressyren dock, i hoppningen och terrängen (egentligen uteritt, men det slutar alltid på terrängbanan:D) rider jag fortfarande med väst!

Jag har ändrat mig gällande väst sedan jag åkte av och skadade mig ganska rejält för några månader sedan. Innan har jag bara använt västen vid hoppning. Tyvärr blev hästen skadad i samma veva som jag var tillräckligt bra för att kunna börja rida igen, så jag har knappt suttit på en häst sedan mitten av december. Men efter den olyckan känner jag att jag nog kommer vilja ha väst vid all ridning framöver. Jag har blivit ordentligare med att använda hjälm vid lastning och ut-/ insläpp från hagen också. Det blev helt klart en väckarklocka för mig!

tryckte in typ alla svaren :p, detta då jag i perioder alltid har västen på mig oavsett, ibland bara har den vid hoppning/uteritt och ibland inte har den alls.
har dock alltid vid hoppning för tränare, alltid vid uteritt på ny plats, alltid då jag hoppar fasta hinder och alltid då jag känner mig spänd och osäker på en häst :).

då jag var liten så använde jag aldrig väst, de var stela och avskyvärda att ha på sig. var inte förrens jag startade min första tävling som 17åring och var tvungen att skaffa väst som jag började ha det, sen hade jag den då den var uppvärmd och bekväm, var den kall så var det som att ha 2 spånplattor på sig :p, var en sån som formade sig av kroppsvärmen, dvs på vintern så var den lagom mjuk efter 2h ridning.. och på sommaren så var den som smör efter en dag i varm bil :p.

har en racesafe nu som är väldigt bekväm :), men det största problemet med alla västar är att de är så fruktansvärt varma att rida :/.

Tack för alla svar, fortsätt svara!;)
Hur "duktig" anser ni att man ska vara för att rida utan väst? Jag anser att man absolut ska kunna rida hästen i form, ha ordentlig kontroll, känna hästen & kunna förutse händelser och kunna hantera det.
Själv växte jag upp med väst, men slutade när jag var 12-13:confused: Bara i dressyren dock, i hoppningen och terrängen (egentligen uteritt, men det slutar alltid på terrängbanan:D) rider jag fortfarande med väst!
duktig måste man inte vara, bara lite lat och osmart ;). för vem vill riskera stora skador som mycket enkelt hade kunnat undvikas av en väst?

(ja jag är lat :p)

Alltid! Permanent ryggskada sen fall 1999. Den gången var det västen som gjorde att jag "bara" fick en permanent ryggskada och inte bröt ryggen och blev förlamad eller dog.

Har enstaka gånger ridit utan väst sen dess och det känns helt fel.

Ja man blir svettig och grisvarm osv. Men det är värt det den stunden. Numera har jag även en outlyne som när den värmts upp blir så mjuk att man glömmer av den.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Rosett
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Takire
·
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024