Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi hade alltid avslutningar i lärarhögskolans aula. Tog mig evigheter innan jag kopplade att det var därifrån "gasp" alla lärare komBARNET hade avslutning i kyrkan i mellanstadiet. Helt värdelöst.
Kyrkan är liten och folk fick bara plats om man använde skohorn för att knö in alla. Så det var lögn att se något. Prästen höll i det hela och försökte komma ner på barnens nivå och drog konstiga krystade lustigheter.
Jag själv har gått i 4 olika skolor och hade aldrig avslutning annat än i skolan. Utan släkt och vänner närvarande. Stämningsfullt och fint med kamrater och lärare.
(våra aulor är vackra )
Mjaaa jag har faktiskt typ ätit det en gång och måste lägga till att det jag mest reagerade på var att det smakade även av typ hmm pepparkaka eller svartsoppa? Till skillnad från pölsa som smakar ganska surt och därmed var betydligt mer ätbart.Haggis är en maträtt från Skottland, traditionellt gjord på lever, lunga och hjärta från får, havregryn, lök, fårtalg eller ister samt olika kryddor. Den är närmast att beskriva som en korsning av korvkaka och pölsa, med havregryn i stället för korngryn, traditionellt tillagad i fårmage.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haggis
Tror inte det jag har alltid avskytt brysselkål och även tyckt att broccoli är beskt och öl är förfärligt. Men jag älskar ändå lingon och te och kan dricka kaffe och gillar mörk choklad. Så jag har tolkat det som att det går att lära sig tycka om beskheten även om man känner den så länge andra grejer med livsmedlet tvingar en att äta det ofta nog. Sedan dämpas den väl med åren, numera kan jag faktiskt få ned brysselkål och öl. (Sjukt pedagogisk mamma är jag med, eeek jag tar en brysselkål sjukt äckligt! gaaah! en till.)Man äter inte lingonsylt alls, därmed basta!
Jag förstår inte hur man kan få för sig att sylta beska bär och sätta till socker, som om det skulle bli mycket bättre! Nope!
Undrar om det kan ha med genen som tycker att brysselkål smakar skit? Såg just Inside the factory där de undrade varför viss gillar brysselkål och andra inte. Tydligen ska det vara just en gen som känner beskan på ett annat sätt (alternativt mer intensivt) än andra. Jag tillhör helt klart den gruppen. Brysselkål är som att slicka på öronvax.
Oj, nu begrep jag att stora smörslaget inte var ett ulvspel ska in och kika lite och se om jag har en åsikt.Det här fenomenet får nu fortsätta i en denna feta tråd: https://www.bukefalos.se/threads/st...fran-saker-som-ni-fattade-sjukt-sent.1496560/
/Mod
Kryddblandningen innehåller vad jag vet en hel del kryddnejlika som även ingår i pepparkaka så du är inte fel ute.Mjaaa jag har faktiskt typ ätit det en gång och måste lägga till att det jag mest reagerade på var att det smakade även av typ hmm pepparkaka eller svartsoppa? Till skillnad från pölsa som smakar ganska surt och därmed var betydligt mer ätbart.
Baluns och galej trodde jag tillhörde allmänbildningen.Jag nämnde den här tråden för min man. Han erkände då att han inte visste vad galej betydde! Han hade googlat det för någon vecka sen.
Jag fick aldrig veta vad han trodde att jag skulle göra när jag sagt att jag ska ut på galej..
Det tycker jag att du fattade rätt sent faktiskt.Oj, nu begrep jag att stora smörslaget inte var ett ulvspel ska in och kika lite och se om jag har en åsikt.
Som tur är har jag inte läst tråden. Då hade det nog varit värre.Det tycker jag att du fattade rätt sent faktiskt.
Gör ett litet hål i ett a4-papper. Håll upp det framför dig och kolla genom hålet. För pappret närmre ansiktet så kommer du automatiskt föra hålet mot det dominanta ögat/det öga du ser bäst på.Hur kollar man vilket öga som är dominant?
Baluns och galej trodde jag tillhörde allmänbildningen.
Gör ett litet hål i ett a4-papper. Håll upp det framför dig och kolla genom hålet. För pappret närmre ansiktet så kommer du automatiskt föra hålet mot det dominanta ögat/det öga du ser bäst på.
Hade aldrig gjort det förrän jag började med bågskytte. Eftersom jag ser bättre med vänster öga skjuter jag med vänster hand!Det måste jag testa! Aldrig hört, på tal om grejer man lär sig sjukt sent.
Det måste jag testa! Aldrig hört, på tal om grejer man lär sig sjukt sent.
Man kan även tvinga höger ögat att bli dominant, mitt vänster öga är också dominant vilket gör det svårt vid skytte. Jag är inte tillräckligt vänsterhänt för att kunna skjuta med vänstergevär.Hade aldrig gjort det förrän jag började med bågskytte. Eftersom jag ser bättre med vänster öga skjuter jag med vänster hand!
Är ganska flexibel mellan höger och vänster i allt utom att skriva med penna. Men i golf är jag också för någon anledning vänsterhänt.Man kan även tvinga höger ögat att bli dominant, mitt vänster öga är också dominant vilket gör det svårt vid skytte. Jag är inte tillräckligt vänsterhänt för att kunna skjuta med vänstergevär.
Jag upptäckte det när jag gick på gymnasiet att jag använde vänster öga mindre än höger så jag tog för vana att enbart läsa med vänster när jag låg och läste innan jag släkte lampan. Nu kan jag styra vilket jag använder om jag koncentrerar mig om jag vill.Man kan även tvinga höger ögat att bli dominant, mitt vänster öga är också dominant vilket gör det svårt vid skytte. Jag är inte tillräckligt vänsterhänt för att kunna skjuta med vänstergevär.