Saker på tv och lite annat

turbofling

Trådstartare
Emilia (snart 2,5 år) är väldigt kvällspigg och nu under sommaren låter vi henne ha dom rutiner som hon trivs bäst med (dvs vara vaken på kvällen och sova länge på morgonen).

Det jag funderar lite på är tv´n på kvällarna. Jag och hennes pappa brukar tittar inte så mycket på tv men vi vill gärna se nyheter och någon serie då och då. Sällan någon läskigt men nyheterna kan visa saker som kanske inte är lämpliga för små barn ibland. Än har vi inte märkt att Emilia blir rädd för något men hur ska man tänka runt det? (hon sitter gärna med oss i soffan och tittar).

En annan sak jag funderar på är hur "ärlig" man ska vara mot ett litet barn. Vi är överens om att inte undanhålla sanningen tex när det handlar om kött så vet hon mycket väl att det är djur vi äter (eller så mkt man förstår i den åldern).

Igår satt jag och min syster och tittade på ett program där dom opererade och senare tittade jag på förlossningskliniken. Emilia satt med och verkade väldigt intresserad. När en bebis föddes så sa hon "snart bebis". När dom opererade pratade vi mycket om vad dom gjorde och vad vi såg.

Hur tänker ni runt sånt här? Hur mycket ska man låta barnet få veta?

Sv: Saker på tv och lite annat

Hur tänker ni runt sånt här? Hur mycket ska man låta barnet få veta?

Vid 2,5 år tyckte jag definitivt vårt barn var gammalt nog för hindras se t ex otäckheter på nyheterna. Vi började hindra att sånt stod på när han var kring 1 år har jag för mig. Det jag främst inte ville han skulle se var rädda/skräckslagna människor eller arga människor (som t ex slår på varann). Däremot kan väl knappast ett barn i 1-2årsåldern förstå t ex en bild av en massa skelett eller dödskallar i en gammal massgrav och dylikt. (Vid Oslokatastrofen stod vår TV på en hel del, men sambon var snabb att byta när det kom otäcka bilder på väldigt blodiga människor osv).

Gällande att kött kommer från döda djur så är det för mig en självklarhet att man gör som ni; talar om det och gör det till något naturligt. Vår son älskar fisk och har också fiskat själv; då var det roligt att visa honom hur vi tillagade just HANS abborre i stekpannan.

Operationer; tja, det är väl en smaksak; jag skulle kunna låta honom se en hel del; med mig med som förklarande förälder precis som du säger. Samma med förlossningar. Men jag vill undvika att han ska behöva se människor som t ex är utom sig av sorg; gråt är helt okej, men jag vill inte att han ser människor som totalt bryter ihop (t ex om någon hyperventilerande och gråtande skriker framför kameran).

Vår grabb är 3,5. Förresten kan tilläggas att han är riktigt skraj för några specifika dockor som går ibland på Barnkanalen. Jag vet inte vad det är med just de där dockorna, men han gillar dem INTE. Då ställer han sig vid högtalaren och tittar inte förrän vi bytt kanal.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 022
Senast: manda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 438
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 058
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar