Saker man blir orimligt arg över

Jag kom på en sak till som gör mig galen: När kollegorna gnäller för att de blir ombedda att vikariera, eller t o m säger nej. Det hjälper inte hur många gånger man påtalar att arbetsgivaren har rätt att begära detta och att säga nej är arbetsvägran; de vägrar att förstå.:arghh:

Ja, att lägga in om "övertid" under tid man är på arbetet inom ordinarie tid, det övergår mitt förstånd. Övertid är utöver de timmar man är på arbetet 100 procent. Inget annat.

Innan jag började arbeta i skolan hade jag aldrig hört talas om fenomenet. Jag kan fortfarande inte förstå det.

Kom på några saker:
Folk som ringer mig och när man svarar så är dom upptagna med något, typ pratar med någon bredvid telefonen, kör bil eller nått och säger vänta lite. Det var ju dom som ringde..
Folk som ringer bara för att småprata (det borde ju vara trevligt men jag blir mest irriterad över att dom aldrig kommer till saken, speciellt om man höll på med något annat när dom ringde).
Folk som ringer tidigt (typ före 12) när jag jobbat natt kan göra mig fruktansvärt irriterad även om jag vet att dom inte kan veta att jag jobbat just den natten.
Folk som ska låta sina barn prata i telefonen.
Datorer som går segt blir jag så arg på att jag har lust att kasta min i golvet så fort det tar 1 extra sekund att starta upp typ, tålamod vad är det :angel:
Folk som aldrig inser att dom har fel.
Folk med dålig självinsikt och allt är någon annans fel-attityd.
Bilister som kör mitt mellan två filer.
Människor som är långsamma i kön på affären och gärna ska börja leta kort/pengar när dom står där framme eller vissa som tom ska börja föra över pengar med telefonen när dom står framme i kassan (tålamod :angel:).

Fler saker jag är irriterad på:

• Att jag bor i Stockholms län där det är så svindyrt att köpa hus att det knappast kommer att bli möjligt med ett eget hus här inom min livstid, särskilt som jag vill att det ska vara färdigbetalt innan jag går i pension.
  • Att jag blir tvungen att hitta ett nytt jobb på ny ort för att kunna skaffa mig ett hus.
  • För att jag inte har en egen dusch.
  • För att jag inte har en riktig toalett.
  • För att huset jag bor i är dragigt.
  • För att luftvärmepumpen bullrar så in i helskotta.
  • För att min kokvrå är liten och ful.
  • För att musjävlarna gnager i huset.

Jag började läsa, och insåg att det finns många hetlevrade människor minsann. ;) För mig handlare det nog mer om hur jag själv mår just den dagen, om jag retar upp mig alltså på något.

Javisst blir jag arg och det med råge, men när jag avhandlat ämnet så är det klart, och utagerat för min del. Reaktioner kommer med stor sannolikhet av att man inte själv är i balans, jag tror man bör satsa på det först istället för att lägga en massa energi på att bli arg på andra. Det verkar vara bättre använd energi. :)

Jag blir arg på det mesta i trafiken. Jag är en allmänt irriterad bilförare helt enkelt (och 80% av alla andra borde inte få vistas i trafiken)

Det finns en person i min närhet som gör att jag ser svart så fort jag ser/hör/hör talas om denne. Jag har blockat personen överallt så jag slipper se vad denne skriver. Jag kan inte hjälpa det, avskyn är så hög så pulsen går upp bara jag tänker på personen.

Folk som är försenade när vi ska iväg på något. Om man ska samåka till en kurs, eller ska iväg på hästträning. Jag vill inte behöva bli stressad för att någon annan är seg.

Om jag är vansinnigt sugen på EN sak. Jag överlägger med mig själv om jag ska orka åka till affären för bara den saken och till slut ger jag upp. I affären är just DEN saken slut. Det gör att jag dör lite inombords. :cry:

Det är tur jag inte jobbar inom service för:
Folk som inte orkar ställa korgen i korghållaren när de handlat. De som lämnar den på den där plattan man ställer dom på när man ska plocka ur varorna. Sånt gör mig vansinnig.
Eller folk på t.ex. MAX som bär sin bricka till sopstationen, men sen ställer den fulla brickan ovanpå och går därifrån.
Folk som lägger saker överallt i affären för att de ångrat sig stör jag mig också på. Främst när det är saker som blir dåligt. Man kan hitta en ananas bland böckerna, fryst fisk bland chipsen, knäckebröd i frysen.
Samma med folk som lägger saker på fel ställe. Om det finns fack för olika storlek, eller modeller och folk bara slänger tillbaka sakerna hursomhelst. Då får ju den som kommer efter stå och rota igenom hela jäkla hyllan sen i sin jakt på rätt grej.

Åh kom på en till:
Äckligt morgonpigga människor. Såna som är sådär hurtiga och spralliga, redo för en ny dag. Jag vill helst skjuta mig själv varje morgon och mitt morgonhumör är som en drake med pms ungefär. Pigga människor som vill prata för tidigt gör att jag börjar planera att förgifta deras kaffe.

Senast ändrad:
En sak till:

När jag går till den dusch jag tvingas låna för att få duscha överhuvudtaget och golvet är så skitigt att det inte finns en enda ren fläck att ställa fötterna på när jag duschat klart, gör mig vansinnigt irriterad. Skulle det hända en tidig morgon när jag ska till jobbet skulle jag nog brinna upp.

Jag håller med om det mesta som redan skrivits i tråden. :D

Jag vill tillägga några saker;

Folk som inte fattar att de inte ska stå *mitt i dörren* när andra ska kliva av tåget. Tåget går knappast innan alla kommit på...

Folk som ska stå och röka precis vid ingången till affärer. Det är fullkomligt VIDRIGT.

Folk som står inhyrda i stall och har svårt att följa de allra simplaste regler som att sopa upp på stallgången efter att ha kratsat ur hovarna på sin häst eller ta upp skit efter sin häst i spolspilta/ridhus. Allvarligt, är folk så blinda???

Folk som inte fattar vad jag menar när jag själv snurrar till det och inte riktigt får fram det jag vill ha sagt. Är dom helt korkade eller?! :rofl::rofl::rofl:

Min pappa :grin::angel: Men han är en skruttig envis(!!) 86-åring så jag försöker ha lite överseende, men inte lätt ibland då jag känner mig nästan redo för att spricka.
Och folk som stressar på mig :arghh: det skadar ju fan ingen om jag dröjer en extra stund någonstans (såvida inte vi ska iväg någonstans, då kan jag förstå det ... lite bättre iallafall) men näpp, de stressar på mig ändå :arghh::rage:

Tjat! Det får mig verkligen att vilja göra vad än det är ännu mindre :meh:
Pga medicinens biverkningar (tror jag) så får jag konstiga drömmar ibland och inget kan göra mig så rasande som dem :rage: I dem så går jag antingen vilse (vanlig dröm) eller så råkar jag ut för typ mobbing, och så vaknar jag i uruselt humör. Som om jag inte var tillräckligt morgonsur redan :meh:

Men vill ta upp en liten positiv sak också - jag har ibland irriterat mig över en egenskap hos mig som gör att jag inte kan ta det om andra skämtar, även om det är vänligt, om mig. Blir irriterad, sur, skäms eller ledsen. Kanske pga lite mobbing när jag var liten då andra gjorde sig lustiga över mig eller retades.
Har fortfarande svårt om det är många omkring men på sistone har jag kunnat skämta lite tillbaka när min mamma retas lite om att jag skulle svimma (sen den gången jag faktiskt svimmade :angel:) - vilket jag ser som en liten seger! :banana:

Bilar som inte saktar ner när man är ute på promenad med hund/häst längs vägen. Både jag och djuren är mer eller mindre vandrande julgranar, så vi syns definitivt. Ska det vara så svårt?! Vissa skulle ha en sten i bakrutan... :rage:

Bilar som inte saktar ner när man är ute på promenad med hund/häst längs vägen. Både jag och djuren är mer eller mindre vandrande julgranar, så vi syns definitivt. Ska det vara så svårt?! Vissa skulle ha en sten i bakrutan... :rage:
Jag har lekt med tanken, att ha småsten i fickan, så de som kör som dårar förbi får det kastat på sig. Tänker att det är mindre än att få en häst genom vindrutan :angel:

Jag har lekt med tanken, att ha småsten i fickan, så de som kör som dårar förbi får det kastat på sig. Tänker att det är mindre än att få en häst genom vindrutan :angel:
Eller gamla ägg/ruttna tomater kanske?

En annan sak jag stör mig på är när jag dammsugit (vilket jag avskyr), nöjt sätter mig i soffan och mitt på golvet ligger en enorm hårtuss. Det känns som den hånar mig.
Jag har svårt för småsaker rent allmänt. Ett hårstrå under ramen på en tavla, damm på mobilskärmen, något som är liite snett, klockor i affärer som går olika.

Just nu är jag superarg (men inte orimligt arg) över Lagen om offentlig upphandling. Jag vet så klart att syftet med lagen är bra (undvika korruption, nepotism, osv), men resultatet blir att företaget som vinner upphandlingen kan ta svindyra priser för sina tjänster till obefintlig service på skattebetalarnas bekostnad. Just nu är det min arbetsplats resebyråavtal som jag stångar min panna blodig över.

LOU har den effekten på mig med. Konsekvenserna av LOU är ibland helt orimliga.

Liknande trådar

Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 601
Senast: Gry
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama