Saker man blir orimligt arg över

Jag älskar göteborgska :love: Nu är jag lite svag för dialekter i allmänhet men just norrländska, gotländska och göteborgska är det något speciellt med. ;)

Har som många andra haft rätt mycket temperament som yngre men har insett att det oftast inte är någon idé att hetsa upp sig. Om inte annat så är det kul att se hur arga folk kan bli när man inte reagerar nämnvärt när de försöker vara provocerande :angel:.

Sen finns det ett par småsaker jag stör mig rätt mycket på också.

* Folk som kör bil men inte har förstått att den har blinkers.
* Folk som inte kan stänga skåpluckor efter att de hämtat något ur skåpen (har antagligen att göra med att jag alltid slår i huvudet i luckorna och då blir jag ännu argare :devil:).
* Folk som stannar mitt i dörröppningar och gör saker, kollar på mobilen, pysslar med bebisen i barnvagnen osv. Det är väldigt sällan saker är så viktiga att man inte kan gå igenom dörröppningen och någon halvmeter åt sidan innan.

Jag blir, alldeles helt bortom all sans, förbannad på att folk hänvisar till norrländsk dialekt. DET FINNS INTE. Jämtländska, ångermanländska, pitemål...ja, men förbanne mig inte norrländska.
Det är inte heller ett dugg upplysande att säga att en ska åka till Norrland.
Så, nu ska jag andas och meditera en stund.

Okej, ibland stavar man fel, särskriver (och överanvänder kommatecknen unt so weiter).
Men att citera en annan medlems inlägg ger mig ett otroligt kli i fingrarna att rätta det innan jag postar.

Fast detta gäller ju bara under förutsättning att förfrågningsunderlaget varit dåligt (dvs inte tillräckligt tydlig kravställning).
Ahrg! Man kanske inte kan allt om allt och kan beskriva det in i minsta detalj för att undvika eventuella saker eller situationer som kan uppstå efter att upphandlingen är färdigställd. Jag är varken konstruktör eller beteendevetare. Är man för specifik så får man dessutom skit för det med, då är det inte tillräckligt öppet för konkurrens (det är väll inte mitt fel att det bara finns en enda produkt som motsvarar behovet). Sucka! Jag avskyr upphandlingar. Så mycket tjänstemannatid som går åt till det så blir det helt säkerligen inte billigt heller.

Jag blir så arg på folk som säger en sak och gör en annan.

Alla dessa kändisar som i ena ögonblicket talar om miljön och gör en stor sak av att vara med på Earth Hour... för att i nästa ögonblick ha klippkort på flyget till New York eller tala sig varm om flygplan/båtar/rallybilar som hobby. (Så ni har gjort ert genom att predika för oss?:rage: News Flash: vi har redan hört om klimathotet)

Eller Kända fotografer som i ena sekunden talar om alvaret i klimathotet och i andra sekunden är reseledare på "exklusiva" resor till Långtbortistan. (Mina kollegor har en intressant teori om att om folk reser till Arktis och ser hur illa det är, så kommer de att ta hänsyn sedan. Men reser sex miljarder människor till Arktis så lär det inte bli mycket sedan. Eller finns det något slags elit, som ska komma hem från Arktis och Predika Sanningen för oss andra?)

Jag kan knappt läsa DN längre. På ena sidan skriver Karin Bojs om att vi nått vägsände i klimatfrågan och på nästa sida så återfinns resereportagen.

Skillnad på folk och folk gör mig också arg. T.ex. när man inte kan låta förbifarten i Stockholm gå via Lovön för då hamnar det i närheten av Världsarvet - men att låta den gå i dagen i Akalla där det bor en massa folk. Det går bra.

En del saker min sambo sysselsätter sig med bl.a. lämnar tomma brödpåsar på köksbänken, lämnar skäggstrån kvar i handfatet efter rakning, tandkrämsrester i handfatet.

-Folk som inte kan stava eller uttala egentligen, t. ex igenklien, igentlitten osv osv osv.
-Folk som kör långsamt och slickar mittlinjen. SKA DU KÖRA SÅ FÖRBANNAT JÄVLA LÅNGSAMT, HÅLL TILL HÖGERKANTEN ELLER ÄNNU HELLRE STANNA HEMMA!!!!
-Trafikplaneraren i Östersund.
-Folk som blir kränkta av precis allt.
-Uppstartstiden på min dator och min dator överlag. Den har många mysko saker för sig.
-Långsam internetuppkoppling
-Folk som inte sköter sitt eget jobb och klagar på att den och den inte sköter sitt jobb
-Korkade människor

Jag kan fortsätta i en hel evighet, men tänker sluta innan jag blir förbannad av att tänka på saker som gör mig just det.

Jag blir, alldeles helt bortom all sans, förbannad på att folk hänvisar till norrländsk dialekt. DET FINNS INTE. Jämtländska, ångermanländska, pitemål...ja, men förbanne mig inte norrländska.
Det är inte heller ett dugg upplysande att säga att en ska åka till Norrland.
Så, nu ska jag andas och meditera en stund.

Det jag syftar till är väl närmast Västerbottniska om man ska hålla sig till landskap men eftersom det ligger i Norrland så visst hör det hemma inom norrländska som begrepp. Varför skulle just dialekter från norr vara separerade till städer/orter? Variationer inom dialekter finns i alla landskap/landsdelar så det är inget konstigt med det :devil:. Sen så är det väldigt mycket större skillnad mellan någon som pratar skånska/västgötska tex och antar att det är väl därför man inte kan sammanfatta dialekter söderifrån som ex götländska.

Senast ändrad:
Det jag syftar till är väl närmast Västerbottniska om man ska hålla sig till landskap men eftersom det ligger i Norrland så visst är det norrländska allt. Variationer inom dialekter finns i alla landskap/landsdelar så det är inget konstigt med det :devil:.
För att inte tala om svealändska och götaländska .......

Det måste väl ändå sägas att man pratar mer lika i Norrland än i ex Götaland? (I alla fall bland yngre människor.)
Nja. Jag kommer från en by i Gällivare kommun, i en annan by som ligger 3 mil bort (samma kommun) pratar de lite annorlunda än i min hemby.
Norrland är ju halva Sverige, så nej man pratar inte mer likt i Norrland.

Jag blir arg över saker som är rimliga att bli sur över för det mesta. Sen kanske jag tycker att det rimliga i det är något någon annan finner orimligt.
Jag är inte direkt lätt att få förbannad.

Men något jag själv känner att jag blir orimligt arg över är när teknik inte fungerar.

Den där sköna rutan med "9 minuter kvar" när man gör ngt och så säger den så i 2,5 h... Då vill jag bara kasta skiten och skrika "Ljuuug inte föööör mig!!".

Stå i ringlande lång kö/vänta på hjälp med människa som inte bryr sig i kön och gör annat än att jobba kan också få mig att tända till lite orimligt.

Nja. Jag kommer från en by i Gällivare kommun, i en annan by som ligger 3 mil bort (samma kommun) pratar de lite annorlunda än i min hemby.
Norrland är ju halva Sverige, så nej man pratar inte mer likt i Norrland.
Fast så är det i Skåne också, du pratar annorlunda om du är från Malmö eller Lund och de ligger inte direkt långt ifrån varandra.
De från Tomelilla och Åstorpsmänniskor pratar väldigt lustigt (den förstnämnda kan krävas tolk :cautious:), Österlenare har en dialekt och de från Höör en annan.
Hör väl till. :)

Det jag syftar till är väl närmast Västerbottniska om man ska hålla sig till landskap men eftersom det ligger i Norrland så visst hör det hemma inom norrländska som begrepp. Varför skulle just dialekter från norr vara separerade till städer/orter? Variationer inom dialekter finns i alla landskap/landsdelar så det är inget konstigt med det :devil:. Sen så är det väldigt mycket större skillnad mellan någon som pratar skånska/västgötska tex och antar att det är väl därför man inte kan sammanfatta dialekter söderifrån som ex götländska.
Varför skulle just dialekter från norr vara de som inte separeras till landskap och orter när alla andra dialekter gör det?
Och nä, det är minst lika stor skillnad på hur det pratas i Norrbotten gentemot hur det pratas i Jämtland.
Försöker du ge mig en hjärtattack? :cautious:

Fortsättningsvis ska jag referera allt söder om Dalälven till sörländska. :D
Kommer på när jag sommarjobbade på ett bygge och blev knäppt på näsan att vi var i Uppland och inte Sörmland, bara för att jag kallade dem sörlänningar. :cautious:

Jag känner igen mej i många saker men några till som jag kan "gå igång på" :

*Folk som visslar "bara lite sådär", ingen direkt melodi alltså. Gaahh!!
*Jag är morgontrött, grinig, vill helst ha tyst omkring mej. Jag har en dotter som är extremt morgonpigg/har adhd...kombon där är inte alltid så harmonisk om vi säger så.
*18-åringar som nyss har fått körkort och äger vägarna. Ingen hänsyn what so ever!
*Folk som slaskar när de äter. Stäng mun för sjutton!
*Kollegor som gärna tar emot hjälp, men när det blir åt andra hållet så har de aldrig tid minsann.

Finns säkert många fler... ;-)

Folk som skriver POK (Prutat Och Klart) eller FTK (Först Till Kvarn) i slutet av en annons :rage::rage::rage:
Man använder förkortningar för att slippa skriva ut hela meningen. Ska man ändå skriva ut hela meningen kan man väl för fan skita i förkortningen!

• Folk som kör 60km/h på 100väg bara för att det regnar eller snöar lite - kan du inte köra bil vid nederbörd STANNA HEMMA!
  • Folk bakom en i kön till kassan i mataffären som ska stå så näääära att man kan känna andedräkten i nacken.. (Jag kan inte hålla tyst och de får veta att de står aningen för nära..)
  • Folk bakom en i kön till kassan i mataffären som trycker fram pinnen (den man lägger efter sina varorna så nästa kan lägga upp sina) och liksom mosar ihop mina matvaror.. :mad: :rage: Japp, jag trycker bak pinnen igen!
  • Om jag somnat på soffan och någon väcker mig.. oj vad arg jag kan bli, helt utan anledning.. :sneaky: :laugh:

Liknande trådar

Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 601
Senast: Gry
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama