Sv: Säga till sin häst
Min unghäst har aldrigt försökt något av detta.
Hon var väl varit lite små sur och dock varit nafsig mot min mamma
och försökt skrämma henne genom att försöka bita.
Men jävlas hon när jag leder henne dvs. ställer sig, drar eller liknande så slår jag henne inte.
Hon blir bara ännu värre, det finns ju hästar det funkar på såklart
Ställer hon sig i grimman backar jag henne, vilket har gett ett bra resultat och hon ställer sig aldrig längre när hon blir rädd lr liknande som hon gjorde förut.
Hon får inte heller gå framför mig eller på mig, jag har mitt "Space", håller hon sig på "sin" plats får hon takta eller gå lungt bara hon inte går framför
Går hon framför så får hon backa, går hon på mig( som hon inte gör förutom när hon är rädd) så flyttar jag henne med en bestämd hand.
Drar hon är det samma sak - backa.
Detta är mer för att hon ska lyssna på mig så jag gör så lite olika hjälper som möjligt för att hon ska förstå bättre.
Skrapar hon och inte lyssnar på "ner" som hon brukar göra, brukar jag peta till henne med grepen när hon står i gången och jag mockar.
Rider även en annan gammal häst, men ett stort kraftigt SV. halvblod.
han lyssnar inte( märker en inte ens) om man ber honom att inte gå framför.
lyssnar han inte så måste jag använda "fysisk" tillsägning, flyttar han inte på sig så måste jag trycka bort honom för att få honom någonstans
tex flytta på gången, eller flytta i boxen.
Så tycker det är väldigt olika mellan alla hästar
Om en häst hotar brukar jag ignorera beteendet och istället berömma mycket när den inte gör det.
klappar om den och myser lite.
Det har iaf funkat bra på de hästar som jag hållit på med