Säga till andras ungar?!

Visst finns ouppfostrade barn, men även skapligt uppfostrade kan röra till det....
Då är det bra om andra vuxna (som SER när barnen INTE uppför sig!) kan ryta i
Ja ungar kan verkligen bete sig mycket olika hemma och "borta" och beroende på vem som ser och inte ser.
Sonens bästis kommer från ett hem med absolut uppfostran och sunda värderingar. Han är ett ljus hemma. Men här....jösses. De två kan ge mig hjärnblödning. Nu är det helt ok för hans föräldrar och mig att säga till varandras barn. Men ibland får jag höja rösten rejält då de spelar upp varandra ordentligt.
Sen har vi motsatsen. En annan kompis till sonen vars föräldrar vi umgås med en del. Här är det high Life. Jag blir helt matt av att vara där på en fika hemma hos dom. Det tog lång tid innan de vågade låta sin son vara här längre stunder tex en eftermiddag ensam. De trodde helt ärligt att han skulle riva kåken. Men killen är ett föredömme i uppförande!!! Helt underbar! Tackar för maten, dukar bort, plockar undan efter lek, ber artigt om lov om det är något och inte alls högljud eller stökig. De tror mig knappt när jag berömmer deras son när han är här.

Självklart ska du säga till!

Och du ska inte vänta med att prata medföräldrarna tills nästa gång, ta det så fort du ser dom.
Det kan ju vara så att dom inte vet hur barnen beter sej när dom är ute, eller så gör dom det och bryr sej inte för dom tror att eftersom ingen säger ngt så stör dom inte ngn.

Låter i mina öron konstigt att låta barn i den åldern vara ute hela eftermiddagar och kvällar utan att man tittar till dom och då bör dom sett och hört hur dom beter sej.

Om nu ni grannar störs av dom så borde ju även föräldrarna höra hur dom lever om.:cautious:

Om du vet vart barnen bor så gå helt sonika dit och förklara för föräldrarna (eller lämna en lapp om du inte vill ta det i person) precis vad de gör, att du inte har problem med att de leker på gården men att om barnen förstör cyklar så blir föräldrarna ersättningsskyldiga, att de kan göra illa sig själva och andra om de välter stora saker som matt-grejjen, att om de rycker upp blommor ur rabatten så får föräldrarna plantera nya på egen bekostnad och att det handlar om vanlig hyffs och hänsyn till de andra boende, att om barnen inte städar undan det de drar in på gården så får föräldrarna städa undan det.

Vad gäller din hund så är det inte okej för barnen att reta den!
Sätt upp en skylt på balkongen "Hunden kan inte förstå vad du säger så det är ingen idé att försöka, den blir bara stressad och orolig!" Om de inte slutar så gör som någon föreslog; ställ frågan i person eller på en lapp "tror du att du springer fortare än hunden, annars är det ingen idé att fråga den om den vill leka.."

Jag har inga problem med att tillrättavisa andras ungar om föräldrarna inte gör det själva. Barn är inte oskyldiga små varelser som inte får säga något om eller till. Barn är inte dumma små ovetande ting som inte vet att man inte får göra vissa saker, de gör dåliga saker för de vill testa gränserna för att få uppmärksamhet och oavsett så är det inte okej. Tänker inte föräldrarna sätta gränserna så gör jag det. Jag har flera gånger fått sura blickar och snäsiga kommentarer om att jag inte ska uppfostra deras barn men då säger jag bara helt lugnt att barn har inte rätt att bete sig hursomhelst när det går ut över andra människor och hur de beter sig hemma är deras ensak men ute bland folk får de följa samma regler som alla andra.
Det händer oftast på jobbet att jag får säga ifrån och då brukar jag bara säga att det här är en butik och en arbetsplats, inte en lekplats eller ett dagis. Vi har en del tunga saker som kan gå sönder eller välta med rätt djävulskap och går något sönder så tar vi inte ansvar för om barnen gör sig illa och föräldrarna blir ersättningsskyldiga.

Jag tycker i alla fall överlag att det är lättare att tillrättavisa barn vars föräldrar bryr sig.

• Gilla
Reactions: rtf
Här var det ungar som trots tillsägelse lekte på och i maskinerna.
Tog abrupt slut när vi stängde in dem i en sluten spannmålsvagn.
Sedan stängde vi porten till maskinhallen och talade tydligt om för varandra hur skönt det skulle bli med en veckas semester.
Det blev ett jäkla liv i vagnen.
2 timmar senare "hittade" vi dem av en tillfällighet och släppte ut dem.
De drog som avlöningar och sedan var det lugnt i maskinhallen ;)

Överlag skulle jag vilja säga att det är för få vuxna som säger till barn som inte fattar att det finns regler i samhället. Att det är en invandrare har inget med saken att göra. Att man har sönder planterade träd och blommor har jag sett och det tror jag beror på att de inte förstått att man köper såna och planterar för att de ska växa och bli fina.

Men herregud! Det är ju helt sjukt :down:
Javisst det fungerade ju sjukt bra.
en bekant hade problem med grannar vars irländska settrar ständigt kom över och jagade hönsen.
Trots tillsägelse.
Så en varm sensommar dag var det dags igen.
Nu togs de två hundarna resolut i nackskinnet, doppades ner i brunnen med flytgödsel (från svinstallet)
och släpptes sedan
Jyckarna sprang naturligtvis direkt hem där altandörren stod på vädring......
Fungerade sjukt bra, hundarna dök aldrig upp igen.
:)
Men historien spred sig de berättade att hundarna hittat ngt fruktansvärt att rulla sig i när de var på brukshundsklubben, samma klubb som min sambo är medlem i.
Vardagsrummet slutade lukta efter ca en månad, en fåtölj och en soffa förpassades till tippen.
Men kompisen höns fick ju vara ifred i fortsättningen i alla fall.

Jag blir också helt galen på alla ungar som "äger" världen men till syvende o sist är det faktiskt föräldrarnas uppfostran som skiner igenom, precis som @MarieJ var inne på. Trots att jag själv är "innehavare" av två söner så är jag inte heller så förtjust i barn! :D Så jag har full förståelse för TS undran om det är normalt eller om hon överreagerar. Många barn idag får aldrig några tillsägelser hemma som efterlevs, dvs visst tjatar föräldrar men så väljer dom att inte fullfölja och barnen lär sig raskt att inget händer om man inte lyder.
Så visst ska du säga till dom, så många ggr som det tar och i den ton som det kräver, både när det gäller skadegörelse, att de retar din hund och att det beter sig som små vildar! HUR ska vi nånsin få barn att respektera sin omgivning om vi aldrig ställer några krav och om omgivningen dessutom är rädd för att säga till? En unge som skrattar tillbaka är kanske osäker eller kaxig, oavsett så får man ju då ifrågasätta varför hon skrattar, kräva ett svar på frågan och också tala om att det verkligen inte är nåt att skratta åt.

Stå på dig!

Javisst det fungerade ju sjukt bra.
en bekant hade problem med grannar vars irländska settrar ständigt kom över och jagade hönsen.
Trots tillsägelse.
Så en varm sensommar dag var det dags igen.
Nu togs de två hundarna resolut i nackskinnet, doppades ner i brunnen med flytgödsel (från svinstallet)
och släpptes sedan
Jyckarna spran naturligtvis direkt hem där altandörren stod på vädring......
Fungerade sjukt bra, hundarna dök aldrig upp igen.
:)

Jag antar att du trollar nu.

Jag antar att du trollar nu.
Jag provocerar ja, men händelserna skedde så som jag beskrev.

Och betänk hur ett par tioåringar kan skada sig av slåttermaskiner, skördetröskors skärbord eller om de får ngt tungt över sig.
Skrämmer hellre skiten ur dem än ringer föräldrarna och meddelar att det hänt en allvarlig olycka.

Man kan också ringa föräldrarna INNAN det händer en olycka :idea:
Ett otal telefonsamtal ringdes till föräldrarna innan snorungarna skrämdes upp. Det var inte första gången de var i maskinhallen.
När kompisen kom in i hallen så slumpade det sig så att de sprang in och gömde sig i den stora spannmålsvagnen.
En ombygdtankvagn där man luckan var öppen nertill. ovansidan är försedd med ett galler så att man bara kan tömma ner spannmålen från tröskan.
Så han rullade för ett fullt oljefat framför manluckan (fatet väger väl ca 220 kg) och gick sedan ut.

Var går liksom gränsen? Just nu har jag stängd balkongdörr och hör dom utanför ändå. Inte kul när man ska sova, men förstår ju att folk inte kan ta hänsyn till att jag jobbar natt. Man får försöka vara rättvis även om man irriterar sig ;-)
Gränsen går väl egentligen där de förstör andras egendom eller riskerar förstöra den (blommor, cyklar, blommor, rabatter, mattställningar osv osv) antar egentligen att visst glatt oljud är ok, inom vissa tider. Att lägga plankor och annat som kan skada djur kan väl inte heller vara ok (tex hund kliver på planka med spik).

(Jag är nog häxan surtant, har sagt till barn som tryckt på alla knappar i hissen och åkt upp och ned att de inte får göra så eftersom folk med barnvagn och pensionärer behöver kunna åka. Långsam hiss 7 våningar. Trots att jag själv såklart gjorde så som liten :D -och blev tillsagd. Vilket minskade frekvensen betydligt. Lite spänning ska man väl få uppleva som liten tycker jag, inklusive sura tanter.)

De där barnen låter ovanligt hemska.

(btw har barn och accepterar tillsägelser från andra till honom.)

Senast ändrad:
Vill också skriva att min hund är lite osäker på barn, och därför störs av barnen när de är utanför. Detta är inget jag anklagar barnen för, utan är mitt problem att jobba bort. Det jag ville komma till, är att de gärna "retar" hunden när hon är på balkongen. De gör ljud ( skäller, voffar och gör ljud mot henne) och min hund som redan innan är osäker, blir arg. Detta blir ett problem mot andra grannar, då min hund blir "arg" när någon går förbi. Försöker träna henne, inser att det inte är barnens problem utan mitt ansvar, men de gör problemet värre. Är faktisk orolig att grannar ska klaga på mig, men hur ska jag komma undan?

Det måste du få säga till om, självklart får de inte reta din hund.

(Håller förresten med Björk om att barn kan skratta lite i chock o rädsla när de blir tillsagda. Man blir jättearg men det är inte alltid så att skrattet betydde att de direkt hånar, även om det säkert kan vara så. De kan också försöka rädda ansiktet, men jag vet inte hur man löser det och når igenom ;) )

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 691
Senast: mul
·
Hästmänniskan Bakgrundsinfo: Jag har min häst i mormors stall - har varit där hela livet, dvs 19 år. Mormor är f.n. bortrest och jag samt grannarna...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 181
Senast: Septicemia
·
Övr. Hund 3 idiotungar inne på min gård brände av den ena smällaren efter den andra så min hund höll på ta livet av sig. Oturligt nog var hon...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama