Åh, dåligt omdöme förresten.
Jag jobbade som säljare på ett byggvaruhus för många år sedan.
Under en period hade vi en nyanställd från ett annat varuhus (i en annan del av landet) på praktik hos vår avdelningschef, och jag och mannen ifråga blev kompisar.
Några veckor efter att han hade åkt hem var jag inne på avdelningschefens kontor. Han satt och bläddrade i en pärm och var så upptagen att han knappt la märke till mig. Jag såg att han hade sin mail uppe så jag frågade om jag inte kunde få skicka en hälsning till den nyanställda mannen vi hade haft på praktik.
Fick "-Mm.." till svar, tog det som ett solklart ja, böjde mig över honom och klickade upp ett nytt mail.
Skrev sedan: "Hallå gullet!
", klickade i snabbadressen och skickade iväg mailet. Jag brydde mig inte om att ändra mailsignaturen eftersom jag visste att han ändå skulle förstå att mailet kom från mig.
Under tiden hade vår avdelningschef tittat klart i pärmen och märkte nog först då att jag hade lånat hans dator.
Han frågade vad jag hade gjort och jag svarade glatt att jag bara skickade en hälsning till vår nya kollega och att han kunde kolla i Skickat-mappen om han ville se vad jag skrev.
Avdelningschefens gick in och kollade. Plötsligt utbrast han:
"-Men vad har du gjort?!" med arg stämma.
Jag fattade ingenting förrän han pekade på adressfältet. Det visade sig att jag hade klickat i fel adress.
Jag hade råkat välja den allmänna mailen som gick ut till ALLA avdelningschefer i landet! I och med att vår kollega var nyanställd låg hans mail först på listan, och jag kollade inte adressen tillräckligt noga.
Vår avdelningschef (äldre man) var inte direkt överlycklig över att samtliga av hans kollegor hade fått ett så gulligt mail.
"Hallå gullet!
Med vänlig hälsning, XXX
Avdelningschef i Göteborg"