Freyr

Trådstartare
Om detta anses som för mycket skvaller så får moderatorn ta bort tråden!

Safir från Lönneberga är död!

Någon har nattetid gått in i stallet hos J.&V. och öppnat alla boxdörrar. Hingstarna har slagits och Safir fastnat i en täckeshängare. Flera hästar är förmodlign skadade. Mera om detta kommer säkerligen stå i tidningar.

/Malin

Sv: Safir

usch vad tragiskt. Hur kan någon komma på att göra en sådan sak???

När hände det här?

Senast ändrad:

Jag har för mig att det hände i helgen, iaf innan söndags. Jag är faktiskt förvånad över att det inte har stått mer om det i någon tidning, men det kommer väl. Riktigt hemskt och speciellt eftersom det verkar vara nåt slags sabotage så känns det son onödigt. :(

NEEJ Safir, underbara Safir "Lill-Mökkur"

Fan va livet är orättvist:cry: Vila i frid:crazy:

Ja visst luktar det sabotage?
Vem gör något sådant? Det är fruktansvärt!

/Malin

Men vadå fastnat i en täckes hängare? Och skadad benet eller blitt illa sparkad av annan häst? Hur r det med Solfari, Berserkur o de andra? ja måste veta, ngn som känenr JoV som kan kolla?

Stämmer verkligen detta, är det 100% fakta? Jag vill inte tro det, Safir, som jag för tre veckor sen klappade på mulen och gosade med... FATTAR INTE..

Safir:love: :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Vänta lite nu..
Enligt vad jag har hört så var det "bara" en häst som EVENTUELLT blivit utsläppt. Tyvärr var detta ett sto som brunstade.
Dert var FYRA hingstar som hade SPARKAT sönder sina boxdörrar för att komma ut.
Safir dog, ja det är sant.
De andra tre är ihopsydda och käkar penicillin men kommer att klara sig bra. Deras skador sitter mest i huden.

Detta är mycket tragiskt och jag lider fullt med S:s ägare, tränarna, den som kom först till stallet och alla övriga inblandade.

Nog blir man brydd över hur människor är funtad.Varför vill man skada djur.Förmodligen avundsjuka,usch fy f**n.Vill inte tänka på vad man skulle göra om man upptäckte något sådant.Stackars häst,och ägare naturligtvis.

Glaesir fra Skumstödum skrev:
Vänta lite nu..
Enligt vad jag har hört så var det "bara" en häst som EVENTUELLT blivit utsläppt. Tyvärr var detta ett sto som brunstade.
Dert var FYRA hingstar som hade SPARKAT sönder sina boxdörrar för att komma ut.
Safir dog, ja det är sant.
De andra tre är ihopsydda och käkar penicillin men kommer att klara sig bra. Deras skador sitter mest i huden.

Detta är mycket tragiskt och jag lider fullt med S:s ägare, tränarna, den som kom först till stallet och alla övriga inblandade.

Det är ju inte första gången sånt här händer.
Jag vet att det har hänt en gång innan men då fanns inte V med i bilden. Flera hingstar kom i slagsmål och blev skadade. Inte allvarligt tack och lov.

/Åsa

Men hur dog han? Inte låg han död redan när de kom, de tog väl bort honom efter skador i benet vad ja har hört, eller..?

*lån*

Jag bor i närheten av Edeby, och våran lokaltidning (strängnäs kuriren) hade en notis om det.
Safir dog av stress.
Det är polisanmält och betraktas som olaga intrång.
Han hade fastnat i boxen.
Hur hästarna har kommit ut vet dom inte, men det är klart alla har väl sina teorier. Men polisen ska utreda det, och för allas bästa hoppas vi att det klaras ut.

Hemskt är det iallafall att en såpass ung och lovande hingst dör.

:mad: :mad: Jag håller med er alla! Att det skulle hända i just Johanna och Vignirs stall!:( :cry: Lider med ägaren till Safir. Och jag som ska börja träna för Johanna på söndag!

Svalan skrev:
:mad: :mad: Jag håller med er alla! Att det skulle hända i just Johanna och Vignirs stall!:( :cry: Lider med ägaren till Safir. Och jag som ska börja träna för Johanna på söndag!
Det är väl hemskt var det än händer, oavsett hur framgångrik och värdefull en häst är (rent ekonomiskt), eller inte är, så är det ju alltid världens bästa häst för den som äger den...

Sen är det naturligtvis tråkigt om det är avundsjuka eller rent sabotage som ligger bakom.

Tyvärr händer sånt ibland, här i närheten var det en som fick sin kobesättning dopad och då kunde han inte sälja sin mjölk och förlorade massor. Inga djur som dog eller plågades som tur var (vilket tyder på att det var nån som visste vad de gjorde som utfört det :crazy: men att folk kan få för sig sånt :eek: )

Om nu storyn med stoet som brunstade stämmer, är de säkra på att hästen inte kunnat ta sig ut själv?

Jag hoppas att orsaken kommer fram. Hoppas verkligen att det inte ligger avundsjuka el sabotage bakom - människor som är funtade så att djuren får lida för att de ska känna sig - ja vaddå...

Om någon får veta så berätta gärna. Det här är verkligen tragiskt :cry:

det hände natten till lördags..
min kompis skulle åkt dit med sitt sto för att lämna henne där på träning.
Men på morgonen ringde V. och sa att hon inte kunde komma för att det hänt en olycka..

fy faaaaaaan säger jag bara :(

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 923
Senast: Raja
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 383
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 399
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar