Säker hästhållning?

ifuh

Trådstartare
Lite tankar såhär i tider när jag med ljus och lykta letar efter en lämpligt stallplats till min häst där han kan trivas och må bra :)
Vid besök i stall som finns i min del av landet, har jag, i absoluta majoriteten, mötts av:
Enbart hagar med lera upp till knäna.
Staketet i hagarna är i stålvajer/ståltråd.
Små boxar med betongväggar.

Jag tänker, är min häst den enda hästen som ådragit sig en fraktur (och allt vad det innebar med boxvila osv osv..) i samband med en spark i betongvägg?
Är min häst den enda som sprängt staketet i hagen och klarat sig lindrigt pga stolparna var gamla och dåliga. Vågar inte tänka på vad som hänt om tråden var en rostig ståltråd som dessutom är svår att se!!
Är min häst den enda hästen med sämre kvalitet på hovar? Som jag inte vill ska få tappsko eller trampa in sömmar och sidokappa i hoven!? Eller fresta på sina ben och kropp i djup o tung lera 12 h/ dag för att jag sedan ska oja mig över det oharvade underlaget i ridhuset under vår 45- minuters dressyrträning då hästen inte känns fräsch!?

Som sagt lite tankar bara om vad en säker hästhållning på anläggning egentligen innebär, är det verkligen bara mått på takhöjd, väggar osv som är relevant eller finns det inte mer att önska i regelverket!?

Mvh
/nyinflyttad till den här delen av landet och har ambitionen att avsluta studierna och skaffa egen gård.
 
Haft/har 2 rymmare och det enda som funkade/funkar är att ha järn eller aluminium tråd med strömstyrka som rekommenderas för rovdjursstaket, som minst.

Andra trådar har för hög ohm för minna hagar, tycker andra trådar även har för hög brotstyrka för min smak.

Så tycker inte du ska vara rädd för järn eller aluminium om tråden är spänd.
 
Haft/har 2 rymmare och det enda som funkade/funkar är att ha järn eller aluminium tråd med strömstyrka som rekommenderas för rovdjursstaket, som minst.

Andra trådar har för hög ohm för minna hagar, tycker andra trådar även har för hög brotstyrka för min smak.

Så tycker inte du ska vara rädd för järn eller aluminium om tråden är spänd.
Jag skulle gå så långt som att säga att aluminium är den säkraste tråden som finns. Leder strömmen bra, och går av utan att ge hästen skador om den ändå skulle gå igenom.
 
Sedan är det ju så att en vägg ska, enligt Jordbruksverket, hålla för en spark och betong är väl en av de få som gör det?

En häst vet inte om det är trä eller betong.

Stålvajer har jag aldrig sett i hagar. Vajer är flera tunna trådar tvinnade till en stark och är direkt olämplig som hagtråd.
 
Lite tankar såhär i tider när jag med ljus och lykta letar efter en lämpligt stallplats till min häst där han kan trivas och må bra :)
Vid besök i stall som finns i min del av landet, har jag, i absoluta majoriteten, mötts av:
Enbart hagar med lera upp till knäna.
Staketet i hagarna är i stålvajer/ståltråd.
Små boxar med betongväggar.

Jag tänker, är min häst den enda hästen som ådragit sig en fraktur (och allt vad det innebar med boxvila osv osv..) i samband med en spark i betongvägg?
Är min häst den enda som sprängt staketet i hagen och klarat sig lindrigt pga stolparna var gamla och dåliga. Vågar inte tänka på vad som hänt om tråden var en rostig ståltråd som dessutom är svår att se!!
Är min häst den enda hästen med sämre kvalitet på hovar? Som jag inte vill ska få tappsko eller trampa in sömmar och sidokappa i hoven!? Eller fresta på sina ben och kropp i djup o tung lera 12 h/ dag för att jag sedan ska oja mig över det oharvade underlaget i ridhuset under vår 45- minuters dressyrträning då hästen inte känns fräsch!?

Som sagt lite tankar bara om vad en säker hästhållning på anläggning egentligen innebär, är det verkligen bara mått på takhöjd, väggar osv som är relevant eller finns det inte mer att önska i regelverket!?

Mvh
/nyinflyttad till den här delen av landet och har ambitionen att avsluta studierna och skaffa egen gård.

Nu misstänker jag ju att du överdriver en del när du skriver "lera upp till knäna".
Boxväggar av betong ser jag inget fel med.
Slät metalltråd i staket ser jag inget fel med.
Leriga hagar - i viss mån är hagar leriga den här årstiden. Ja. trist men svårt att undvika.
 
Lite tankar såhär i tider när jag med ljus och lykta letar efter en lämpligt stallplats till min häst där han kan trivas och må bra :)
Vid besök i stall som finns i min del av landet, har jag, i absoluta majoriteten, mötts av:
Enbart hagar med lera upp till knäna.
Staketet i hagarna är i stålvajer/ståltråd.
Små boxar med betongväggar.

Jag tänker, är min häst den enda hästen som ådragit sig en fraktur (och allt vad det innebar med boxvila osv osv..) i samband med en spark i betongvägg?
Är min häst den enda som sprängt staketet i hagen och klarat sig lindrigt pga stolparna var gamla och dåliga. Vågar inte tänka på vad som hänt om tråden var en rostig ståltråd som dessutom är svår att se!!
Är min häst den enda hästen med sämre kvalitet på hovar? Som jag inte vill ska få tappsko eller trampa in sömmar och sidokappa i hoven!? Eller fresta på sina ben och kropp i djup o tung lera 12 h/ dag för att jag sedan ska oja mig över det oharvade underlaget i ridhuset under vår 45- minuters dressyrträning då hästen inte känns fräsch!?

Som sagt lite tankar bara om vad en säker hästhållning på anläggning egentligen innebär, är det verkligen bara mått på takhöjd, väggar osv som är relevant eller finns det inte mer att önska i regelverket!?

Mvh
/nyinflyttad till den här delen av landet och har ambitionen att avsluta studierna och skaffa egen gård.

Min förra ådrog sig skada vid spark i trävägg. Han fick byta box till en han inte sparkade i.

Sen har vi stått i både betong, murade boxar och träbox.

Jag tycker det är rätt vanligt att man har iaf en betong/sten-vägg.

Jag har haft mina i hagar mad aluminiumtråd. Jag var aldrig orolig.
Dels går mina aldrig på staketen.
Dels var det sträckt tråd. Den går av.
 
Mina stolpar går inte av det gör tråden, måste ju vara en mardröm med så hög brotstyrka på tråden.

Ser framför mig hur stolparna smäller av men hästen har fortfarande tråden runt benen:nailbiting:

Precis!

I vårt stall är det aluminiumtråd längst ner och det smalaste 'elbandet' högst upp. En kompromiss för att få låg brottstyrka, bra "kräm" i elen samt att elbandet syns lite bättre i mörkret än aluminiumtråden.
 
Om jag inte missminner mig har väl en viss tråd (aluminium?) en brottstyrka på endast 70 kg.

Band är det många hästar som gjort sig allvarligt illa på, så det är inte självklart att det är så jäkla mycket bättre. Ibland diskuteras om det är lika illa som taggtråd, bara skadorna som blir skillnad på, inte gravheten.

Att ett staket ska vara spänt och i gott skick är en förutsättning för att iallfall göra sakerna säkrare. Sedan är det inte säkert trots det.
 
Om jag inte missminner mig har väl en viss tråd (aluminium?) en brottstyrka på endast 70 kg.

Band är det många hästar som gjort sig allvarligt illa på, så det är inte självklart att det är så jäkla mycket bättre. Ibland diskuteras om det är lika illa som taggtråd, bara skadorna som blir skillnad på, inte gravheten.

Att ett staket ska vara spänt och i gott skick är en förutsättning för att iallfall göra sakerna säkrare. Sedan är det inte säkert trots det.
Delvis kl
Den tunna aluminium är det 70 kg på och den tjockare 110 kg (Har aluminium i mina hagar).

Vissa band har över 300 kg, så inte konstigt att stolpar ryker och inte staket.
 
Lite tankar såhär i tider när jag med ljus och lykta letar efter en lämpligt stallplats till min häst där han kan trivas och må bra :)
Vid besök i stall som finns i min del av landet, har jag, i absoluta majoriteten, mötts av:
Enbart hagar med lera upp till knäna.
Staketet i hagarna är i stålvajer/ståltråd.
Små boxar med betongväggar.

Jag tänker, är min häst den enda hästen som ådragit sig en fraktur (och allt vad det innebar med boxvila osv osv..) i samband med en spark i betongvägg?
Är min häst den enda som sprängt staketet i hagen och klarat sig lindrigt pga stolparna var gamla och dåliga. Vågar inte tänka på vad som hänt om tråden var en rostig ståltråd som dessutom är svår att se!!
Är min häst den enda hästen med sämre kvalitet på hovar? Som jag inte vill ska få tappsko eller trampa in sömmar och sidokappa i hoven!? Eller fresta på sina ben och kropp i djup o tung lera 12 h/ dag för att jag sedan ska oja mig över det oharvade underlaget i ridhuset under vår 45- minuters dressyrträning då hästen inte känns fräsch!?

Som sagt lite tankar bara om vad en säker hästhållning på anläggning egentligen innebär, är det verkligen bara mått på takhöjd, väggar osv som är relevant eller finns det inte mer att önska i regelverket!?

Mvh
/nyinflyttad till den här delen av landet och har ambitionen att avsluta studierna och skaffa egen gård.

En del har grusade rasthagar, några hargrusat där de fodrar och sen kan hästarna gå ut instörre hage. En del har inte grusat upp slls. Så hagagna är varierade.
 
Säkerhetstänket skiljer ju lite från hästägare till hästägare också.
Betongväggar hade jag inte sett som något problem. Jag är däremot allergisk mot enkel tråd mellan två hagar, och lera i hagarna.

Jag tittar också på hur det ser ut i stallet - hur lätt är det att fastna i något? Hur är brandrisken? Var hänger alla redskap?

För att inte nämna min egen säkerhet - skall kärran tömmas på toppen av ett isberg varje vinter - och balanseras dit på en frostbiten planka, så nej tack, dö vill jag göra någon annan stans än vid gödselstacken.
 
Man kan ha många tankar om "säker hästhållning på anläggning". De som finns nedskrivna täcker såklart långtifrån allt. och det är ganska orealistiskt att man skulle göra regler om allt som "skulle kunna skada" en häst - det skulle bli en bok utan slut. Hästar är skickliga på att skada sig, jag vet hästar som lyckats i en platt hage med staket som är gjorda enligt "alla regler". Hästar som trampar av sig skor på stallgången - behövas inte ens 5cm lera :p

I de punkter du tar upp kan jag nog bara hålla med om den första - leriga hagar - där hästarna inte har någon torr plats att stå på. Men samtidigt får man som stallägare och inhyrd överväga såhär i lertider - vill jag ge min häst en större hage/yta att röra sig på men får stå ut med att den får gå i mer eller mindre lera - och att det inte är grusat överallt. eller vill man ha sin häst på mindre yta. jag har stått i stall med riktigt leriga hagar - hästarna trampade inte av sig mer skor där än när jag stod i stall med mindre lera. sen är ju vissa hästar känsligare för tex bärrandsröta men det är ju ungefär som att man har en häst som är fångkänslig - då får man se extra noggrant på vilket stall man vill stå i. Handlar ju inte om "säkerhet" i allmänhet.

i mina ögon är hagar med aluminium/ståltråd det absolut bästa. det viktiga tycker jag är att släppa hästarna första gången i en ny hage när det är ljust då lär de sig var tråden finns. hästar kan skada sig oerhört mycket på både band och rep - ståltråd går oftast av och gör ofta inte "öglor" som tex rep och band. det finns inget som säger att det skulle vara mindre säkert med ståltråd än med rep och band. har du en häst som springer genom tråden så bör du nog se till att det är bra el i första hand.

samma sak med betongväggar - finns inget som säger att det är säkrare med trä eller andra typer av väggar. har du en häst som sparkar bör du nog införskaffa en gummimatta som du sätter upp på väggen oavsett material. sparkar den så kan den få flisor av trä osv.
 
Man kan ha många tankar om "säker hästhållning på anläggning". De som finns nedskrivna täcker såklart långtifrån allt. och det är ganska orealistiskt att man skulle göra regler om allt som "skulle kunna skada" en häst - det skulle bli en bok utan slut. Hästar är skickliga på att skada sig, jag vet hästar som lyckats i en platt hage med staket som är gjorda enligt "alla regler". Hästar som trampar av sig skor på stallgången - behövas inte ens 5cm lera :p

.

Precis....det säkraste sättet att ha häst utan att skada den är ju att inte ha någon, för nog sjutton skadar de sig på något.

Eller......så har man som jag, hästar (peppar, peppar) som typ aldrig skadar sig men istället har andra åkommor som återkommer. Jag har ju t.ex kolikhäst.
 
Du har så himla stora krav. ;):D
:rofl: Tja man kan ju välja sina ställen om man nu som hästmänniska troligen kommer dö i stallet ;)

ang stolpar som ryker - jag har en teori om att många "lindar" tråden (oavsett material runt isolatorer i många stolpar - när hästarna springer igenom tråden så dras därmed fler stolparna snabbt med. om man inte snurrar tråden runt isolaterna så kommer tråden töjas tills den brister - och då brister den där hästen är- dvs där tråden utsätts för störst belastning. oftast snäpper tråden tillbaka och ut åt sidorna (då den löper genom flera isolatorer- och risken är mindre att stolparna dras upp/med) eftersom belastningen på varje stolpe blir mindre - annars drabbas ju de stolpar som är närmast där hästen springer igenom först -. det känns som en ganska stor säkerhetsrisk att om hästen springer igenom ett staket med snurrad tråd - stolparna "lossnar" därmed inte från tråden och kommer troligen hänga med om hästen fastnar i tråden som troligen inte kommer brista där hästen trycker på utan när den sträcks längst ut i ändarna ... så att se till att tråden löper genom isolatorer istället för att snurra runt - det ser jag som ett säkerhetstänk när man gör iordning hagar... jag försöker bara snurra i hörn eller vid grindar - så när jag sträcker tråd gör jag det längre sträckor.
 
:rofl: Tja man kan ju välja sina ställen om man nu som hästmänniska troligen kommer dö i stallet ;)

ang stolpar som ryker - jag har en teori om att många "lindar" tråden (oavsett material runt isolatorer i många stolpar - när hästarna springer igenom tråden så dras därmed fler stolparna snabbt med. om man inte snurrar tråden runt isolaterna så kommer tråden töjas tills den brister - och då brister den där hästen är- dvs där tråden utsätts för störst belastning. oftast snäpper tråden tillbaka och ut åt sidorna (då den löper genom flera isolatorer- och risken är mindre att stolparna dras upp/med) eftersom belastningen på varje stolpe blir mindre - annars drabbas ju de stolpar som är närmast där hästen springer igenom först -. det känns som en ganska stor säkerhetsrisk att om hästen springer igenom ett staket med snurrad tråd - stolparna "lossnar" därmed inte från tråden och kommer troligen hänga med om hästen fastnar i tråden som troligen inte kommer brista där hästen trycker på utan när den sträcks längst ut i ändarna ... så att se till att tråden löper genom isolatorer istället för att snurra runt - det ser jag som ett säkerhetstänk när man gör iordning hagar... jag försöker bara snurra i hörn eller vid grindar - så när jag sträcker tråd gör jag det längre sträckor.

Du gör rätt.
Jag snurrar metalltråden runt isolatorer.
Eftersom jag har en ligist som annars ignorerar strömmen och töjer ut metalltråden.
Om det är kort sträcka, kan han inte töja ut den så mycket att han sedan kan krypa igenom.
 
Du gör rätt.
Jag snurrar metalltråden runt isolatorer.
Eftersom jag har en ligist som annars ignorerar strömmen och töjer ut metalltråden.
Om det är kort sträcka, kan han inte töja ut den så mycket att han sedan kan krypa igenom.
:p
Glad att mina rymlingar respekterar elen - men har helt lagt ner töjbara grindar. med lite fart kan rymmarponnierna ta sig igenom om de bara har lite fart -känns som de leder strömmen lite sämre oxå ...
 
Precis!

I vårt stall är det aluminiumtråd längst ner och det smalaste 'elbandet' högst upp. En kompromiss för att få låg brottstyrka, bra "kräm" i elen samt att elbandet syns lite bättre i mörkret än aluminiumtråden.

Nu kanske inte 'krämen' är så viktig i alla fall... stallet strömlöst hela dagen igår (och i natt, strömmen kom tillbaka i morse) och alla hästar höll sig på rätt sida.

Förra året hade vi en ligist som gick igenom flera ggr/v. Slutade med att vi fick sätta honom i hingst/shettishagen (fyra plankor på höjden (lägsta 20cm från marken, högsta 140cm från marken) + aluminiumtråd.
 
Nu kanske inte 'krämen' är så viktig i alla fall... stallet strömlöst hela dagen igår (och i natt, strömmen kom tillbaka i morse) och alla hästar höll sig på rätt sida.

Förra året hade vi en ligist som gick igenom flera ggr/v. Slutade med att vi fick sätta honom i hingst/shettishagen (fyra plankor på höjden (lägsta 20cm från marken, högsta 140cm från marken) + aluminiumtråd.
Jag skulle definitivt säga att strömstyrkan är viktig. Fast inte för en dag. Om hästarna vet att det är rejäl ström i tråden normalt sett upptäcker de inte att den är strömlös en enstaka dag. Om det alltid är dåligt med ström försvinner respekten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en ponny som heter Presto som jag kör häst och vagn med, både hon och jag älskar det. Sedan bestämde jag mig för att ha hästarna...
2
Svar
33
· Visningar
4 244
Senast: MM
·
Hästvård Ska göra en lång historia kort men igår sprang en av mina hästar rakt igenom staketet och fick 1000 amå sår och slet av halva...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 014
Senast: mimus
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 034
Senast: Messy
·
Hästmänniskan Hjälp mig bollar lite idéer ang stallen. Trivs just nu utmärkt och hade inte tanken på att flytta tills en kompis hade hittat ett stall...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp