tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Jag håller med ni måste ha ett starkt bandage som stärker hela benet från karleden med mycket bomull som går en bit upp på benet så han INTE kan kota över !!!

Tycker du ska ringa vetrinären och djursjukhus så vetrinären vet hur han ska lägga bandaget och fråga är varför man inte har gjort det ....
Känns som okunskap av vetten ?

Det låter fruktansvärt konstigt att du ska rida efter 11 dagar om tåsträckar senan är halft av och frågan är om den inte är mer av om pålle kotar över så mycket hela tiden ,?

Konslutera med en annan vetrinär också eller begär en förklaring varför man inte gjort en ordentligt bandage och varför han kotar över .
Det är inte bra att han kotar över för varje gång slits skadan upp igen typ , du måste minimera den risken så senan får bilda ärrvävnad och börjafästa sig och läka i ärrvävnaden .

Mia
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Hund ägaren är gårdsägaren och han säger inte så mycket mer än att han inte vill betala mer än vad självrisken skulle ha gått på , eftersom jag nu inte har försäkring så finns de ingen självrisk . Men mot alla odds så ska min röda ha sin veterinär vård som behövs så klart kosta vad de kosta vill

Hundägaren har strikt ansvar för sin hund, så han är skyldig att ersätta dina veterinärkostnader. Naturligtvis finns en gräns, men den går INTE vid självrisken för en försäkring hos ett oförsäkrat djur.

Så vad han vill och inte vill är en sak, vad han enligt lag är skyldig att göra en annan. (Sen kan det naturligtvis finnas andra saker i det som hänt som påverkar bedömningen)
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Dessutom ska hundägaren anmäla detta till sitt försäkringsbolag och kolla av sin hemförsäkring , för det kan gå på den .
Så du kanske har möjlighet att få pengar därifrån .
Det fick jag för många år sedan , när en hund jagade mina hästar så en skadade senan .
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Han har ett så stadigt bandage som de bara går med massa bomull och från hasen ner till hoven de är han som kämpar för att böja på foten tror jag . Nu när han är bandagerad av veterinären så tycker jag att han går bättre än vad han gjorde när jag hittade honom i hagen . Jo de är sant att ägaren till hundarna ska betala veterinär kostnader men jag har så himla svårt o säga till då han verkligen ställt upp för mig i övrigt ...
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Kan hästen kota över är bandaget inte stabilt nog tyvärr.
Har den väl lyckats kota över så pass i det så har det förmodligen också töjts något och blivit instabilare än det redan var och mer och mer för varje gång.
Går det hade jag valt ett underlag som är fast och slätt också: spånpellets/halmpellets/torv/spån. Och mer gett halm att pilla med.

För varje gång hästen kotar över riskerar du att senskadan dras sönder igen.

Jag har haft en häst i träning som hade skurit sönder tåsträckaren ena bak. Hade honom sen i träning i ett år.
Han var dock halt av annat också då jag började med honom. Senan skulle vara läkt. Dock var det hyfsat färskt iaf. Så de nerver som skurits sönder spökade lite och han hade dålig koll på den foten först.
Han var långsammare i det benet först och han hade sämre koll på själva sträckningen av tån. Så vi fick börja med planmark och se till att utbilda hästen till att svara å hjälper så man kunde hjälpa honom kvicka till benet och lyfta och då få mer tid på sig att hinna sträcka tån.
Själva tåsträckars-skadan blev ok på honom. Nerverna hittade nya banor och han kunde själv sköta placeringen av foten efter ett tag, även i rejäl terräng, med bommar, hoppning etc.
Dock reds han främst dressyr iom att det är det jag sysslar med. Vi amatörhoppade lite larv bara a la gymnastikhoppning.

Jag hade tagit det piano med att belasta sena innan man vet att den bör belastas, även en sträcksena. Dvs jag hade bett vet kolla och förmodligen ultraljuda innan jag körde på.

Ang aktivering kan du kika runt på targeting(googla), fundera ut hur man kan fördröja måltiderna för hästen och göra så den måste arbeta lite med att få i sig födan. Kålrot eller annat som tar tid att äta kan funka. Får den kraftfoder kan du lägga stooora stenbumlingar i krubban.. Så den måste flytta på dem för att nå maten etc. Häng in grenar m granris eller annat..
Det finns ju lite småtrick man kan träna med konvalecenter med. Men man vill inte riktigt göra så mkt med en skadad häst, många trick är för fysiskt krävande.

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Penovet reaktion sker primärt om du råakar spruta det i blodet, så så länge du är noggrann när du sprutar in det i musklen och checkar så där inte kommer blod med vid aspiration minimerar du risken, om det dessutom förvaras kallt minskas risken för reaktion ytterligare.

Jag hade ett föl i somras som chockade på Penovet. Tyvärr var vi tvunga att fortsätta behandlingen, i veckor.
Vi värmde Penovetet till kroppstemperatur, samt sprutade i skinkan istället för i halsen. Funkade fint.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Han har ett så stadigt bandage som de bara går med massa bomull och från hasen ner till hoven de är han som kämpar för att böja på foten tror jag . Nu när han är bandagerad av veterinären så tycker jag att han går bättre än vad han gjorde när jag hittade honom i hagen . Jo de är sant att ägaren till hundarna ska betala veterinär kostnader men jag har så himla svårt o säga till då han verkligen ställt upp för mig i övrigt ...

Har han ett tillräckligt stabilt bandage så torde han inte kunna kota över ? Dessutom ska han ju halva senan fäst kvar ?

Angående grannen så handlar det ju inte om att bli osams med honom utan att han kollar av sin hemförsäkring ?

Där har han ju ev en självrisk och slipper undan dessutom de 20% som är tillägg på hästförsäkringen .
Det handlar ju om hur man tar upp saker och detta borde om det går vara det bästa sättet för er grannsämja ?
Det är väll därför man har försäkringar ;)

Ni båda sitter ju i en tråkig situation ...
Mia
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Jo de är sant att ägaren till hundarna ska betala veterinär kostnader men jag har så himla svårt o säga till då han verkligen ställt upp för mig i övrigt ...

Fast du kräver ju inget som du inte har rätt till, eller som är orimligt att kräva. Det finns en klar och tydlig lag om strikt hundägaransvar, den måste alla hundägare känna till. Gör man inte det bör man inte ha hund. Och som flera sagt så regleras det troligtvis via hans försäkringsbolag, så han kommer inte få betala speciellt mycket mer än om han "bara" ersätter dig för självrisken direkt i handen.

Vänd på det, hundägaren vill bara ersätta dig för vad självrisken varit om din häst varit försäkrad - är det sjysst och vad gör det för "grannsämjerelationen" att han (troligen hyfsat medvetet) försöker smita undan sitt ansvar redan innan du ställt honom till ansvar för det som hände?

Om han "slipper undan" drabbas din ekonomi. Han han redan talat om att han inte vill hans ekonomi ska drabbas för vad hans hund gjort.
Du har ingen försäkring som kan hjälpa dig, han har det mest troligt.
Tycker du verkligen det är rimligt att du för grannsämjan ska ta kostnaden?
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Nu har jag ringr veterinären igen då polle blir galen av o stå ensam inne och han kotar över när han springer runt som en tok ... i väntan på veterinär så tog jag in hans fru och han blev genast lugnare men jag kan ju inte ställa båda på boxvila heller :( men veterinären ska komma ut och stödja upp hans ben bättre nu med plast skena samt kolla hur stygnen ser ut eftersom han har vart helt galen ... jag har även ringt ATG kliniken och dom skulle ringa upp mig så fort som möjligt . /deprimerad tjej och galet fullblod
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

självklart ställ kompisen på boxvila också om det är det som är avgörande för att han ska hålla sig lugn i boxen! Du har inget val!
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Det känns väldigt tråkigt att båda ska behöva stå på box dygnet runt helt plötsligt... båda är egentligen vana med att ridas hårt varje dag samt gå i hage från 7 på lorgonen till 8-9 på kvällen ... ställer jag in henne på boxvila trotts att de inte behövs så kommer hon bli otroligt stressad i sig själv igen ... :/ men som sagt jag har inte så många alternativ ..
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Det känns väldigt tråkigt att båda ska behöva stå på box dygnet runt helt plötsligt... båda är egentligen vana med att ridas hårt varje dag samt gå i hage från 7 på lorgonen till 8-9 på kvällen ... ställer jag in henne på boxvila trotts att de inte behövs så kommer hon bli otroligt stressad i sig själv igen ... :/ men som sagt jag har inte så många alternativ ..

Har du BRA underlag någonstans (INTE halt) i närheten av stallet där du kan göra en sjukruta åt den skadade och en lite större hage bredvid åt den andra så kan det fungera för vissa hästar. Då är konvalescenten lugn men kompisen har lite mer yta att röra sig på. Men kräver ju att man har dels bra underlag (inte helt lätt på hösten om man inte har hårdgjort någonstans), och dels att hästen faktiskt är lugnare så, alla är det inte.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Jag hade ett föl i somras som chockade på Penovet. Tyvärr var vi tvunga att fortsätta behandlingen, i veckor.
Vi värmde Penovetet till kroppstemperatur, samt sprutade i skinkan istället för i halsen. Funkade fint.

Risken för att de reagerar på procain delen finns ju där tyvärr alltid oavsett vilken muskel du sprutar i. Det är inte själva penovetten som behöver vara kall, den funkar lika bra varm, men procain delen (som är komponenten de kan regera på om det kommer i blodet) är mer aktiv eller vad man ska säga när medicinen är uppvärmd! :)
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Flera av mina veterinärer påstod att det, ur chocksynpunkt, är bättre att injicera i baken, (längre från huvudet, prokainet hinner spädas ut innan det når hjärnan?) samt att kroppstemperat även sänkte chockrisken.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Min andra häst är vävare därav vill jag helst inte ha henne inne :(

Veterinären va här idag igen och satte på en skena också så nu är de mycket stadigare dock togs metacam och penovet borts för han va så dålig i magen men stygn osv såg jätte bra ut med tanke på hur han sprang omkring i morse i boxen
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Risken för att de reagerar på procain delen finns ju där tyvärr alltid oavsett vilken muskel du sprutar i. Det är inte själva penovetten som behöver vara kall, den funkar lika bra varm, men procain delen (som är komponenten de kan regera på om det kommer i blodet) är mer aktiv eller vad man ska säga när medicinen är uppvärmd! :)

Tyvärr finns inget sånt :( hur mycket jag än önskade att de fanns ....
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Flera av mina veterinärer påstod att det, ur chocksynpunkt, är bättre att injicera i baken, (längre från huvudet, prokainet hinner spädas ut innan det når hjärnan?) samt att kroppstemperat även sänkte chockrisken.

Det kan jag tycka låter logiskt ?

*KL*
Jag har alltid pencellinet i kylen och värmer sedan sprutan efter jag dragit upp pencellinet , är det fel ?!
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Jag förstår verkligen att det känns mega ruttet att behöva ställa sin andra friska häst på box ... Men om det handlar om din sjuka hästs klara sig eller ej med skadan utan att förvärra det , och inga andra alternativ finns att hålla honom lugn på hade jag offrat de 11 dagarna det tydligen handlar om . Du kan ju promenera ditt sto några ggr /dag om inte den andra går igång på det lika mycket ... Beta utanför stalldörren osv ....
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Är det bara dom två hästarna i stallet?
Hade ju varit praktiskt om det var några fler så de kan varva lite.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 818
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp