Hovledsinflammation, hur göra nu..??

Vad jag tänker som är att den inflammation hästen får skadar ex leden lite grann, det går inte tillbaka eller kan läkas men sen när inflammationen går över så består skadan den orsakat i ex leden. Sen stannar de lixom av där men om hästen får ytterligare en inflammation på samma ställe så fortsätter skadan förvärras ifrån stadiet den lämnade sist.. tänker ja rätt då 🤔
 
Vad jag tänker som är att den inflammation hästen får skadar ex leden lite grann, det går inte tillbaka eller kan läkas men sen när inflammationen går över så består skadan den orsakat i ex leden. Sen stannar de lixom av där men om hästen får ytterligare en inflammation på samma ställe så fortsätter skadan förvärras ifrån stadiet den lämnade sist.. tänker ja rätt då 🤔

Så tolkar jag det jag läst om OA, artros.
 
Tyvärr så diskuterade vi detta under en föreläsning. Jag tolkade henne som att nedbrytning börjar direkt, det är därför hon har forskat på att hitta markörer i blod och saliv i ett så tidigt stadium som möjligt, alltså innan hästen visar tecken på hälta. Förloppet kan med behandling bromsas men inte backas. Hon pratar i metaforer om att tåget lämnar perrongen.

Vi var på föreläsningen pga att min kompis hade en häst med kotledsinflammation så det diskuteras en hel del och Eva var tydlig, en inflammation är kronisk. Hon pratade också om att det i framtiden kommer att fokuseras mer på antiinflammatorisk mat till häst. Hennes forskning som visar att det finns markörer i saliv och blod visare ju just på att en inflammation inte endast är en lokal företeelse utan påverkar hela kroppen.

Vi var många som blev förvånade över just hennes påstående om kronisk (har hört andra veterinärer som pratar om frisk) men det kanske beror på hur man definierar en inflammation. Jag tolkade Eva som att hon pratar om kronisk eftersom varje inflammation lämnar skador av något slag men den inflammatoriska processen är ju avstannad. Uppstår det en ny inflammation på samma ställe så fortsätter processen där den slutade sist.

Hon pratade också om vikten att ifall man ger hästen ledtillskott att molekylvikten är hög. Ett ledtillskott med låg molekylvikt kommer ha motsatt effekt och istället påskynda nedbrytningen brosk.

Så till din fråga, den unghästen har inte kvar någon inflammation men om hästen obduceras så kommer det finnas spår av att hästen har haft en inflammation. Det kommer synas att brosket har brutits ner, hur mycket beror på hur länge inflammation pågick. Det är därför viktigt att behandla en häst och avstanna processen, därav Evas forskning som går ut på att du åker till veterinären och rider med ett speciellt bett där du sedan kan analysera saliven för att leta efter markörer som visar på en pågående inflammation någon stans i hästens kropp.

Nu blev det kanske rörigt, det är svårt att återge något som är komplicerat och jag har naturligtvis inte hela bilden.

Det är väldigt mycket av det här som inte riktigt låter korrekt i mina medicinska öron. Undrar om du/ni kan ha missuppfattat en del av det hon har sagt?
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
355
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp