tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Lite uppdatering ! Veterinären va här idag och la om skenan osv vi fick tillstånd att ta 5 minutera lugn promenad 2 gånger om dagen!! Men han är påväg att falla ur trotts mycket mat lucern osv några tips ? Har hängt in lite granris åt båda det uppskattades samt en varsin upponer vänd raps olje flaska med korn i som hänger över krubban när du slår den mot väggen så ramlar de ner i krubban :) men han går helt rent är inte halt och har ett super stadigt gips/bandage som gör att de blir omöjligt att kota över .

Den 25 tas stygnen bort !
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

jag ska försöka prata med honom idag ! De är ingen fara att ni trycker på det kan behövas för en sån liten fegis som mig !

Bra.. och bra att det gar at ratt hall :D kan tyvarr inte ge nagra tips gallande vikten dock...

Hoppas det loser sig till det basta for bade dig och hast..!

Hade jag varit narmare hade jag garna hjalpt till att snacka med hundagaren... ar ju sant som flackar av sig pa "resten av oss" nar folk inte tar sitt ansvar.
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Vissa hästar faller ur på boxvila oavsett hur mkt man ger. Men ge fritt hö och lucernhack, och så kan du ge lite olja ihop med krubbfodret. (Max 1 dl/100 kg häst, vänj in)

Skönt det går åt rätt håll!!
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Vissa hästar faller ur på boxvila oavsett hur mkt man ger. Men ge fritt hö och lucernhack, och så kan du ge lite olja ihop med krubbfodret. (Max 1 dl/100 kg häst, vänj in)

Skönt det går åt rätt håll!!

Han får ca 30-40 kilo ensilage om dagen sen mycket lucern hack ovh 2 dl olja till varje mål .. så de verkar va lönlöst pratade med veterinären om detta och vi ska testa magsårs medicin ifall han har de pga stressen av boxvilan !
 
Sv: tåsträckarsenan NÄSTAN av .. vad göra ?

Han får ca 30-40 kilo ensilage om dagen sen mycket lucern hack ovh 2 dl olja till varje mål .. så de verkar va lönlöst pratade med veterinären om detta och vi ska testa magsårs medicin ifall han har de pga stressen av boxvilan !

Vuxna hästar brukar få minskad/upphörd aptit av magsår, så jag tror inte du behöver vara orolig för magsår om han inte har andra symptom. Men det skadar ju inte (förutom plånboken) att prova, medicinen är rysligt effektiv om det är magsår.

Stressar han runt mycket nu även med kompis, alltså yttre, synbar stress? (Låter inte så om han hinner äta såpass mycket mat ändå)

Vad har du för värden på silaget? Har du dåliga värden kan det vara lönt att sänka silaget och öka lucernet kanske om han äter så mycket lucern?

Haft två som varit rent hopplösa på boxvila (en arab och ett eng fbl). Gick att ösa i precis hur mycket mat som helst, men inget fastnade. Såfort de fick komma ut och röra sig igen kom vikten tillbaka. Så i de fallen får man ju "ta" att de går ner i vikt. Men hoppas du får ordning på din.
 
Vill uppdatera lite nu har de ju gått ett och ett halvt år ! Polle mår bra och blev friskförklarad i mars 2014 ! Han är dock fortfarande tjock över de benet som hård svullnad men de blev ett minne säger veterinären ! Han är i full gång nu igen och inte haft några problem efter ! Dock är han stel i det benet han skadade alltså nere mellan kotan och hoven någon som kanske har tips ? Förlåt för jag väcker min gamla tråd här ! Men andra som läser den i efterhand behöver se att de faktiskt gick bra tillslut ! Kramar mig och min röda !
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 818
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp