Sadlarna långt fram?

Sv: Sadlarna långt fram?

*KL* Har haft bra kontakt med fd elitryttare som stod i samma stall tidigare. Hon sa att sadlarna gled bak något förfärligt mycket i hoppen så 90% av alla deltagare på den tiden hade martingal eller brösta för att hindra sadeln så mycket som möjligt. Därav att de, vad jag tror börjar sadla längre fram.

Ja det låter ju rimligt! För jag tycker det ser ut som om det är något mindre bröstor och förbyglar på hopphästarna på den nivån numera. Eller är jag ute och cyklar?

Det kan det vara. Att sadla långt fram gör man istället för att sadla i normalläge med martingal/brösta. ;)

kl

Diskuterade detta med min kompis som är sadelutprovare och generellt sett har hon märkt att hoppryttare sadlar "på halsen", även många elitryttare. Och oavsett anledning tyckte hon att det var fruktansvärt fel.

Varje gång hästen drar upp frambenen i språnget slår bogspetsarna i bommen på sadeln. Aj aj! Hon menade att många av hästar i världseliten är sådana riktigta fighters att de helt enkelt lyckas förtränga smärtan i varje uppsprång.

Hon har fått en av sveriges bästa hoppryttare att inse att det hämmar hästen i språnget att sadla för långt fram och jag själv har också fått mig en tankeställare. Numera sadlar jag i RÄTT sadelläge och hästen både rör sig och hoppar med mer spänst.

Var på en clinic i måndags där Sylve sa att det hade att göra med att det är lättare för ryttaren att följa med ordentligt i språnget då. Han sa att det var mest små ryttare som gjorde så, dom långa männen har lättare att följa med utan att sadla långt fram.

Jag kan nog hålla med om detta.

Det är verkligen inte önskvärt att hamna långt bak, eller i bakvikt när man skall upp över ett språng.

Jag håller med dig. De flesta som driver stall professionellt verkar han en sadel som passar ryttaren och den används på de flesta hästar (om det nu inte är någon som är väldigt speciell).
Däremot ska hobbyryttare prova ut sadlar in absurdum till hutlösa priser.

Jag håller verkligen med dig. De professionella stall jag sett gör också så.

kl

Diskuterade detta med min kompis som är sadelutprovare och generellt sett har hon märkt att hoppryttare sadlar "på halsen", även många elitryttare. Och oavsett anledning tyckte hon att det var fruktansvärt fel.

Precis samma åsikt hade min sadelutprovare (han som skrivit artikeln det länkades till) för många år sedan. När jag fortfarande red höll jag på att bli galen på att alltid behöva sadla om när någon annan sadlat, varför lägger var och varannan människa sadeln för långt fram för?

Jag kommer antagligen få faan för det här, men skriver det ändå....

Sadelutprovare får ju pengar för det dom gör. Ju oftare en häst "växer ur" sadeln etc. ju oftare är deras tjänst efterfrågad...

Precis som alla hästtandläkare, nymodiga hovslagare och försäljare av diverse hästutrustning är de i behov av att riva upp gamla beprövade metoder att göra saker på - för att skapa en marknad för sig själva.

Toppryttare är oftast bättre än amatörer på att känna när något inte stämmer. Hästar som går på elitnivå undersöks oftare av veterinär än vanliga hobbyhästar gör. Om inte veterinärerna/equiterapeuterna/massörerna märker något fel, vari ligger då det plågsamma?

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 015
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar