Mel

Trådstartare
Ta ej bort denna tråd, eller flytta. Snälla!

Jag var och praoade på en hästaffär i en vecka.
En duktig tjej där disskuterade jag Islandshästar med (hon rider mycket dressyr). Hon sa att hon tyckte att många Islandssadlar trycker på korset. Men jag tänkte så långt bak ligger dom ju inte?
Och sen sa hon att när en stor karl sitter långt bak och lägger tyngden där så blir det fel. Men detta är väl inte riktigt sant?
Jag kollade efter det på många bilder, visst man lägger sadlen långt bak men på korset trycker den ju inte? Och den ligger ju heller inte bakom det sista revbenet?
Vad säger ni?

Hoppas inte att denna tråd flyttas, för att jag vill ha nya svar, pallar inte att kolla igenom de gamla trådarna och finna mina svar. Vill ha dem direkt till mig och nya svar!

/Melina

Sv: Sadlar!

Jo det är sant att många rider med för långa sadlar, spadarna där bak trycker på länden. Inte bara karlar rider sådär tyvärr. Det är väl mest dom äldre modellerna som är så. Det är svårt ibland att hitta en tillräckligt kort sadel till dom korta breda ryggarna.
Uppe på korset ligger inte sadlarna men bakom revbenen har jag själv sett. Tyvärr.

Sv: Sadlar!

Jo det är illa att se.
Men förr så trodde dom ju att det var den rätta sitsen, men idag vet man ju mera så varför finns det inte fler valmöjligheter av mått för sadlar? En bra sits är ju lodrätt med vaderna bakdragna och tryckta mot hästens mage, men jag har sett att sadlen ofta är långt fram där man har benen. =/
Hoppas du förstår hur jag menar :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30