A

annizz

Hej just nu har jag en bennys harmony till min islandshäst.. gillar inte den speciellt mycket utan vill ha en mer "plattare" sadel där fram.. såg en på vm men kommer inte ihåg va den hette..
Nån som kan tipsa på en skön sadel.. min häst har kort rygg..
Är också ute efter en western sadel till ett bra pris..
Båda ska helst vara begagnade..

Sv: sadlar

jag har bara en vanlig islandsadel dom är jättesköna och rida i kolla i hööks där finns det ...;)

Sv: sadlar

Tycker din fråga är lite luddig så jag kan inte svara på något konkret, men generellt vill jag ge rådet att låta en sadelutprovare/sadelmakare prova ut en sadel till er. Välj inte sadel efter vad du tycker är snyggt eller som du bara själv tycker känns bekvämt att sitta i, det absolut viktigaste är att sadeln passar hästen, allt annat kommer i andra hand! Är du det minsta osäker på hur du ser vad som passar din hästs rygg så be expert om hjälp! Har hästen ont i ryggen har ni inget kul i framtiden...... en häst kan lägga sej till med vilka otrevliga olater som helst bara för att sadeln är obekväm/gör ont, och den kan tappa sina gångarter och sin bärighet.

Jag har en Bennis Harmony Comfort II som en välrenommerad sadelmakare lagt på min häst. Jag är så trygg och vet att min häst aldrig har ont. Sadeln är lite väl stor för mej, jag sitter bättre i Eleganten och i Stubben Island, men jag vågar inte byta utan att en expert rekommenderar mej, därför får det vara så länge och jag får vänja mej. Som exempel, menar jag!!!

Tror dessutom att min sadel är en väldigt bra sadel som passar ganska många hästar. Stubbensadlarna har också ett bra begagnatvärde.

Lycka till!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: Thera
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 934
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar