Sadelutprovning - vad tycker ni?

Sv: Sadelutprovning - vad tycker ni?

(dock är crown mot det raka hållet, dock ej spikrak..globus ska va rakare)
Globus-modellen som TS har lånat heter Crincle och började säljas ifjol. Den påminner om t ex Jaguar och vissa Prestige i modellen. Crincle har alltså en annan utformning än t ex Globus Clic (Globus storsäljare) och är därför inte lika rak som Clic.

Vilka likheter ser du med Jaguar:confused:

Inte för att du har fotat så bra:cool:- framifrån med upplyft stigbygelkrampa-läderkåpa:angel:
Det är ju där spetsarna går ner o man ser om vikeln på dessa överensstämmer med hästens figur.

Tyckte att Rööslin var bredare än globusen.
bommen kan jag inte uttala mig om.

Vad är det för vidd på dem?
Sen kan vidderna variera märkena emellan.

men det kan ju inte vara bra att dom släpper såå tidigt, då beror det väl på att hästen är för rak.. det blir väldigt liten yta att fördela trycket på, och ser ut att vara stor risk för att sadeln tippar bakåt..

näe, leta vidare tycker jag!

Vilka likheter ser du med Jaguar:confused:

Jag tyckte att det syntes ganska tydligt i montern på mässan i Scandinavium där Globus-sadlar visades bredvid Jaguars. Nämligen att Crincle är ett försök till kopia, men rakare än Jaguar. Har du sett Crincle IRL och suttit i den?

Nej men såg bilden på globusen och den liknar inte min sadel mer än vilken som helst :confused: Det var därför jag undrade VAD som var lika.

Nja, jag tycker allt att Crincle liknar de Jaguar-sadlar jag har sett betydligt mer än vad många andra dressyrsadlar gör. Då tänker jag främst på utformning av sits, kåpor och knästöd. Bossorna är dock betydligt rakare på Crincle. Observera att jag skrev att jag tycker att Crincle är ett försök till kopia. Inte att de är lika som i att de är exakt likadana. Som sagt, ser man båda sadlarna IRL så ser man likheten. Crincle påminner även om vissa av Prestiges modeller.

Jag uppfattar Crincle som ett försök från Globus att göra en sadel med mera framskurna kåpor, smalare sits och tyngdpunkten längre fram än vad Globus tidigare sadlar har. Det var också vad en produktutvecklaren (namn?) från Globus sa när jag pratade med honom på mässan. Han sa dock vare sig ja eller nej när jag kommenterade likheten med Jaguar.

OBS! Jag påstår inte att man lika gärna kan köpa en Crincle som en Jaguar. De är inte likvärdiga i vare sig läder, hantverk, möjlighet att skräddarsy eller vilken typ av häst de passar på.

Rööslin är 31 och Globusen 34, men det verkar som den är något mindre i storlekarna.

jo...du bör ha en globus 36;a för att det ska motsvara röösli 31.
har för mig det va så på min häst.

jag har haft crincle hemma, tycker inte heller den är så lik jaguaren.
jag tycker faktiskt crinclen är snyggare än jaguar i modellen.

jag har haft crincle hemma, tycker inte heller den är så lik jaguaren.
jag tycker faktiskt crinclen är snyggare än jaguar i modellen.

Ja smaken är ju delad, men det handlar om mer än utseende för min del.:smirk: Som tur är gillar jag dessutom utseendet.

Maran:
Undrade mest för att en kompis gillar min mycket men har spikrak häst och då kanske globusen vore ett alternativ om den är lik, men jag kunde inte se likheterna. Min är förhållandesvis rak eftersom det är en cc men hon behöver ännu rakare.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, är det såpass skillnad alltså? Men jag tycker nästan den ser för vid ut fram.. Men jag kan ju inte sånt här så bra, så jag kan ju ha fel ;) Men jag tycker den är jäkligt snygg och var som sagt riktigt bekväm, så jag skulle kunna tänka mig en sån om en annan vid passar.

jo...du bör ha en globus 36;a för att det ska motsvara röösli 31.
har för mig det va så på min häst.

Då var min syn inte så dålig.;)
Aysha- Kan du fota rakt framifrån o lyfta upp lilla flärpen?
Då ser man om sadeln inte passar den i bomvidden.
De där som går ner i den lilla läderfickan från bommen ska ha ung. samma linje som hästen=rätt bredd.

Maran:
Undrade mest för att en kompis gillar min mycket men har spikrak häst och då kanske globusen vore ett alternativ om den är lik, men jag kunde inte se likheterna. Min är förhållandesvis rak eftersom det är en cc men hon behöver ännu rakare.
Leta reda på en Crincle och prova. Globus brukar ju finnas i många ridsportbutiker. Surfa hit så hittar du Globus bilder på sadeln. http://www.globussport.se/

Aysha- Kan du fota rakt framifrån o lyfta upp lilla flärpen?
Då ser man om sadeln inte passar den i bomvidden.
De där som går ner i den lilla läderfickan från bommen ska ha ung. samma linje som hästen=rätt bredd.

Förstår inte riktigt hur du menar nu :confused: Vilken flärp?

Okej, då tror jag att jag är med på hur du menar!

Liknande trådar

Utrustning Har precis köpt ny hopphäst, med precis samma besvärliga sadelläge som min gamla - jättekort, rak rygg med markerad manke och en bred...
Svar
3
· Visningar
2 728
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 694
Körning Nu har jag äntligen bytt ut travselen mot en bröstsele, som jag dessutom hittade till ett riktigt bra pris begagnat! :banana: Som en...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: mazariin
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka