Sadelunderlägg

Coop

Trådstartare
Fick i ett erbjudande från lantmännen att man kunde köpa ett sadelunderlägg i fårskinn "var rädd om hästens rygg" är rubriken.

Nu undrar jag är det bra eller dåligt att använda olika underlägg, sitter inte sadeln sämre, den kommer väl högre upp då så att säga?

Använder ett vanligt schabrak i dag medeltjock skulle jag väl säga att det är. Själv sitter jag gärna på min gelseatsaver i sadeln, hästen kanske också skulle vilja ha det skönare än den hårda sadel.

Ja som ni ser så önskar jag era inputtar i detta. Vill ju att hästen ska tycka att det är trevligt med sadeln.

- Coop som är ute på djupt vatten

Sv: Sadelunderlägg

Sadeln måste förstås vara tillpassad för att det även ska få plats underlägg, annars blir det för trångt.

Jag har alltid ett fårskinn under sadeln, eller fårskinnsvojlock. Hästarna verkar vilja ha det, det är varmt och skönt mot ryggen och mjukt.

Om man köper en sadel som är en eller två bomvidder för stor kan man ha fårskinn under... Men helt ärligt, enda skillnaden jag har märkt är att man kommer längre från hästen, så vi satsar på välpassande sadlar istället, helst bomlöst.

Tack för era svar!

Får nog satsa på en annan sadel om det ska få plats något tjockare än ett schabrak. Men kan också känna att man nog kommer längre från hästen.

Tack igen!

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 866
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 732
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Nytt nick men gammal användare.. vet inte varför detta är så känsligt för mig. Skäms väl. jag tror jag är påväg in i väggen, och jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 963
Senast: anonymious
·
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka