Sadelskåp

M

md5krist

Hur ska ett bra sadelskåp vara?

Min svåger ska tillverka ett "prototypsadelskåp". Eventuellt kan det bli tillverkning i större skala senare, men det här första ska jag ha. Jag har inget sadelskåp tidigare och därför vet jag inte riktigt vad jag ska "beställa" :).

Jag vill kunna hänga det på transporten. Är det kanske då bäst att ha ett tvådelat, där man har sadeln i en del och övrigt i en annan del? På så sätt skulle det kunna bli ganska lätt att "hänga på" transporten och man skulle kunna välja att bara ta med sig den ena delen om man inte ska vara borta över natten. Ska man övernatta tar man båda delarna och sätter ihop dem till ett större skåp. Vad tror ni?

Vilka andra finesser bör man tänka på? Fack i dörren, som på ett kylskåp, borde väl vara bra?

Det kommer tillverkas i rostfritt, gör det det svårare att sälja än om det är i plast?

Åsikter och förslag tack! ;)

Eftersom det ska vara ett skåp som ska kunna hängas på transporten så skulle jag föredra om det hade plats för 2 sadlar, eftersom man ibland åker iväg med 2 hästar.

Hjul skulle inte vara dåligt.
Fack att lägga alla salvor, smörjor, lindor, senskydd, gummisnoddar, nummerlappar, borstar, kratsar osv.

Sen ska det vara gott om hängare, och plats att smidigt kunna plocka in och ut 3-4 träns eller grimmor, minst.

Sen vill jag gärna att transportskydd och ett par täcken lätt får plats där också.

En hink borde utöver allt detta också smidigt kunna packas in någonstans, så man slipper rusa till transporten stup i kvarten.

Låsanordning - jotack, nästan ett måste!

Skåpet ska också vara så pass djupt att man lätt får in en sadel med ett 18" schabrak på, så man slipper plocka isär allt hela tiden.

Tack för dina synpunkter!

Hmm, det där med två sadlar var ju en tanke... Anledningen till att jag vill ha det utanpå transporten är ju att jag ofta har två hästar med. Tänkte inte på att det ju innebär två sadlar också :o

Mitt sadelskåp är i lackat rostfritt.
Fungerar jättebra :)
Tyvärr får jag inte in en westernsadel, men det är nog det enda jag kan klaga på. ;)

Måsten i ett stallskåp:
-tillräckligt djup
-krokar på insidan dörren så att man kan hänga saker där.
-en "hylla" typ längst ner på dörren att ställa saker på.
-massa krokar innuti
-ett övre plan med fack i, till lindor och sånt.
Det är ju liksom "standard" när man köper ett.

Men ett tvådelat.
Tufft!
Du måste visa bilder när det är klart ;)

Tack för synpunkterna.

Ja, jag tror att ett tvådelat kan fungera bra, jag återkommer när det är klart :)

Någon annan med åsikter eller önskemål om hur ett bra sadelskåp ska vara?

Plast är betydligt mer efterfrågat än rostfritt, vet många som försöker bli av m sina för dem låter så mkt och är tyngre å allt vad det är. När jag köper sadelskåp ska det vara i plast iaf. :smirk:

Ja, har man inte en transport med sadelkammare så måste man ju ha någonstans att ha sadlarna, speciellt om man ska ut och åka med två hästar :idea:

Och i samma fall så brukar ju kraftfoder och hö ta upp platsen i bagageutrymmet...

mitt e i plast-bäst väger inget och blir inte skvat på samma sätt när man har det med sig överallt...

har ett från swebox (samma som böckman)

Jo, fast man kan ju låta bli att lacka det.

Plast hade nog dock varit bättre, men i vårt fall blir det betydligt billigare med plåt. Fast jag får nog väga för- och nackdelar mot varandra ordentligt.

men plåten e ju känsligare mot bulor och sånt än plasten...men ska man bara ha de hemma och asa de sverige runt å går de ju bra plåt

Vi hade också ett "home-made" skåp i plåt innan, men det dånade så hästarna blev döva om något slog i plåten.. :( Vet inte om det va vår konstruktion eller nåt som gjorde det, men det kan kanske vara värt att tänka på..

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 686
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka