Sadelpassning - elitryttare

Sparvoga

Trådstartare
Brukar sitta å fundera när man tex ser WC-hoppningarna på tv, att hur noga är elitryttarna med tillpassning av sina sadlar egentligen? Många man ser kan ju ha padd - schabrak och en padd till.
Å dom som är sponsrad av sadelmärken lär väl rida i deras sadlar eller?

Sv: Sadelpassning - elitryttare

Jag var och provjobbade hos en elitryttare, svenska landslaget, och han använde i princip samma sadel till alla hästar, men alltid med padd.
Jag kan ju inte dra alla över en kam, men elitryttarna har nog i många fall inte gått på den sadelhysteri som råder...

Min kompis jobbar nere hos en landslagsryttare och på hennes första träning för den ryttaren blev hon tillsagd att sitta av och fick ridförbud för dom ansåg att sadeln inte passade hennes häst alls. Förra veckan skulle hon få köpa en ny för det skulle komma en och prova ut sadlar och tydligen brukade den komma med jämna mellanrum och prova ut sadlar åt dom. Så dom verkade alla fall noggranna med hur sadlarna passade.

Jag har jobbat hos landslagsryttare, och dem hade 2-4 sadlar var. Olika sadlar till olika hästar, men flera hästar kunde dela på en sadel.

Hänger du med? Alltså ungefär såhär kan det e ut: 1 ryttare a 3 sadlar och 10 hästar.

Alltid pad under, och brösta på vissa hästar som behövde det för att sadeln skulle ligga så bra som möjligt.

Och dom verkar inte ha gått på den hysterin som råder, för det är verkligen hysteriskt angående sadlar just nu. Visst man ska inte ha en sadel som sitter illa, men dom flesta passar faktiskt på mer än en enda häst. Hästar som är lika varandra i ryggen kan utan problem dela sadel.

Japp, jag hänger med;) Ibland känner man att man knappt törs lägga en sadel på en hästrygg. Å tar man hjälp av en sadelmaker/provare så får man nästa dag höra av någon annan den man tagit hjälp av inte alls är bra. Suck!! Men som sagt det här med elitryttarnas sadlar är bara en tanke som slagit mig, för dom kan ju knappast ha en perfekt utpassad sadel till varje häst och sig själv, speciellt inte när hästar kommer och går i stallarna.

Många hade nog blivit förvånade om dom såg bakom kulisserna i elitstallarna. Det är bra hästhållning men inte riktigt som hobbyryttarna. Ni som varit där vet vad jag menar;)
Där jag arbetade hade vi tre sadlar som användes till alla hästarna plus något gammalt elände som dammades av när unghästarna skulle vänjas in.
Jag tror att skillnaden ligger i att :
*En elitryttare vågar lita på sina egna kunskaper i om sadeln passar eller inte.
*Smärre justeringar går att göra med en padd.
*Väl musklade och tränade hästar blir mer lika i ryggen än "hobbyhästarna" (de exteriört avvikande kommer inte så högt i klasserna)
*Deras sadlar kostar mer än jag tjänar på två månader och man får vad man betalar för.

Senast ändrad:

Är nog så att många inte har en sadel till varje häst utan kanske har fyra-fem sadlar som ska passa till alla olika typer av hästar, vilket ju är förståeligt då en sadel är ganska dyr:angel:

Så kan tänka mig att det går åt lite olika paddar och grejor för att sadeln ska passa alla hästarna!

Många har en-två utpassade sadlar, då en som bara används på deras 'förstahäst' och på andra hästen, sen brukar de andra dela på sadlarna, som sagt.

*KL

Vi har x antal sadlar som ska passa alla, unghästar som GP-hästar. Dessutom har vi en fantastisk naprapat/kiropraktor ute varannan-tredje månad, och han har aldrig upptäckt nåt.

Där jag jobbar nu har vi turen att vara sponsrade av ett sadelmärke. :D De kommer med jämna mellanrum och provar ut sadlar till alla hästarna (dock inte så många, det är ett ganska litet stall). Samt att de jobbar tillsammans med en massör som är sadelkunnig som kan rätta till med paddar när hon är där om något inte passar.

Det är verkligen superbra men det är klart inte alla har det så. De flesta har som sagt några sadlar som hästarna får dela på.
Jag tror det funkar nästan lika bra. Vet man lite om sadlar kan man passa in så det blir rätt med padd och lägga den sadlen på hästen som passar bäst. Har man dessutom en duktig massör/kiropraktor som många har, kan den känna om något ligger allvarligt fel så man kan rätta till det.
Sen passar dyrare kvalitetssadlar oftast fler hästar än vad billiga sadlar gör. Vissa förstår man inte hur de ens ska kunna passa en häst...

Jag kan meddela att Helena Lundbäck tar hjälp av Sharpman för att få passande sadlar. Sedan kan jag inte säga om det är till alla hästar eller om det bara gällde ngn speciell.

hum...
senast för några veckor sedan sa hon att hon tog hjälp av någon i frankrike (typ någonstans där) som mäter ut varje häst. så hon har en sadel till varje häst. De mätte hästen typ var 10 onde vecka och gjorde om sadeln om hästen ändrat sig :D

till ts :
De flesta har samma sadlar till alla hästar. de kanske har en normal sadel ,en vid och en smal så får alla smala hästar ha den smala sadeln. mycket paddar används också.
Dock brukar 1:a hästen ibland få ha en egen sadel :D

Har jobbat en del hos OS och WC ryttare i både hoppning resp dressyr och enligt mina erfarenheter så är det välmående hästryggar, trots ex. 3 sadlar per 15 hästar

Man kanske har ett par sadlar av mkt bra kvalité, mjuka och med ganska anonym passform. Någon rakare, någon med mer svängd bom.
Sadlarna är ju ofta en aning vida, så man som regel kan köra med ex. en fårskinns eller gelpadd under till vardags, vilket som passar hästen i fråga bäst. På så sätt kan man få de flesta sadlar att "passa" alla hästar.
På många ställen får de bästa hästarna "sina" sadlar i första hand, som ett rankingsystem, och tillridningshästen kanske får den som finns över :p

Dessutom som någon skrev, tävlar man på den nivån kan man generalisera lite över hästryggarna, antagligen är det relativt välmusklade halvblodsryggar/ liknande.

Där jag jobbade för 2 år sen var dom jättenoga. Varje häst hade sin egen sadel, och dom flesta hade fårskinnspad under. Dom köpte medvetet sina sadlar för vida så dom kunde ha paddarna, varför vet jag inte.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur