Sadelns lämplighet efter voljockmärken?

Lotus

Trådstartare
Man får ibland höra att man skall kunna se om en sadel ligger med jämnt tryck över ryggen på hästen om märkena på vojlocken är jämna.

Har nu studerat min nya ljusa vojlock, och smutsen finns mest runt kanterna på bossorna eller hur jag ska förklara, och nu när jag tänker på det - har jag någonsin sett en voljock som varit jämnt smustig över hela ytan? Nej, jag tror inte det, smutsen har alltid varit mer koncentrerad på vissa ställen.

Hur säkert är egentligen "vojlocktricket"? Kan smutsen verkligen visa hur sadeln ska ligga?

Jag börjar bli skeptisk. Smutsen borde väl vara där trycket är något mindre snarare än där trycket är som störst, för där borde den nötas bort? Tänk på ridstövlarna, rena där de nöts medan smutsiga runt om kontaktytan.

Hur fungerar det här egentligen, om det gör det?

Min häst fick ruggad päls av sin sadel baktill vid bossorna. Det var också här vojlocken var allra smutsigast. Däremot var den inte alls smutsig på mitten och bara lite längst fram.
Efter omstoppning av sadeln är nu vojlocken lika smutsig hela vägen och den ruggade pälsen har försvunnit.

Där sadeln trycker mest/ligger jämt an blir brukar vojlocken inte bli så smutsig, men där sadeln "rör" sig mot hästen mer, t.ex längst fram och bak vid bossorna, så blir den det :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Äldre Har gjort mig av med min häst och därför sålt alla prylar/utrustning. Fick ihop nätta 32000kr för det + ska sälja sadeln som borde ge ca...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Magiana
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka