Sadeln glider!

Islands_owner

Trådstartare
Hej

Jag har ett problem med in sadel. Den glider fram varenda gång jag rider. Har prövat spänna åt mer men jag vill ju inte dra åt allt för hårt, och har även prövat svanskappa men den glider fram i alla fall. Några tips??

Undrar även om det är ngn som vet ngn bra sadelutprovare? Finns det inget som fungerar får jag köpa en ny sadel och då vill jag verkligen att ett proffs ska komma o pröva ut den.

Tack på förhand

MVH Therese

Sv: Sadeln glider!

Troligen är din sadel för smal. En annan anledning, som på min häst, är att det fortfarande finns en sommarmage som putter fram sadelgjorden, och då också sadeln. Är sadeln för smal hjälper ju inte svanskappa.

En anti-glid pad kan hjälpa :)
Sadeln glider litegrann på min kille och då har jag köpt en pad för att det skall bli bättre.
Annars sitter sadeln bra, är bara en rund & go mage i vägen. :angel:

Svanskappor är sådär, när sadeln glider fram så dras ju svansen framåt/upp och det känns obehagligt för hästen.

Helst ska man inte använda svanskappor då det drar i svansen, många har som princip att inte ha svanskappa för ryttare över 45 kg.
Istället för en massa hjälpmedel är det bättre att skaffa en sadel som passar hästen.

Tack så mkt för alla tips o råd. Vet ni ngn bra sadel utprovare?? Ska jag ha en ny sadel ska det verkligen vara ngn som vet hur den ska sitta.

Thora: Det stämmer som säger, innan sommaren hade jag inga problem med detta det är efter sommarbetet som det har börjat.
Men sadeln är ändå ganska gammal så det är väl dags att köpa en ny.

Helst ska man inte använda svanskappor då det drar i svansen, många har som princip att inte ha svanskappa för ryttare över 45 kg.
Istället för en massa hjälpmedel är det bättre att skaffa en sadel som passar hästen.

Sadeln har ju passat honom förr så jag hoppas att när han har kommit i rätt form ska den passa igen. Men jag har även läst en hel del om svanskappor och det står att det är väldigt vanligt att islandshästar har det. Den har hjälpt lite, man måste ju som sagt prova sig fram.

De som har svanskappor på islandshästar är väl främst turridningar/ridskolor eftersom det är billigare
att köpa en svanskappa istället för en ny och passande sadel.
Tyvärr är det ju så att på många turridningar/ridskolor så har de utrustning som passar sådär men de
vill/kan inte kosta på mer.

Nu menar jag vissa turridningar/ridskolor såklart!
Finns ju även de som är jättebra och har passande utrustning :)

Varför inte prova en bomfri sadel? Där kan man lägga en tryckutjämnande pad eller en antiglidpad under. Hade samma problem som du innan, sadeln bara gled fram. Jag har till båda mina islänningar och det blev helt annorlunda att rida i dem!

De som har svanskappor på islandshästar är väl främst turridningar/ridskolor eftersom det är billigare
Tyvärr är det ju så att på många turridningar/ridskolor så har de utrustning som passar sådär men de

Håller med dig om detta!

Varför inte prova en bomfri sadel? Där kan man lägga en tryckutjämnande pad eller en antiglidpad under. Hade samma problem som du innan, sadeln bara gled fram. Jag har till båda mina islänningar och det blev helt annorlunda att rida i dem!

Men jag har hört att det inte är så bra att använda bomlösa sadlar om man har en liten häst och är en vuxen ryttare. Ngt du har hört? För jag har även funderat på bomlös sadel men då var det ngn som sa detta till mig så efter det har jag inte vågat pröva.

Men dina islänningar trivs bra med det?

Även en sadel som passar kan glida..

Din häst kanske är överbyggd utan manke , helkasst sadelläge :P

Man bör som ryttare ha bra kroppskännedom för att rida i bomlös, nu finns det ju bomlösa som är mer som vanliga sadlar men i det stora hela kan de ju beskrivas som att de saknar bom & därför ett "skelett" som stabiliserar upp ryttaren på sadeln & sadeln på hästen.

Har man dålig balans eller är lite sned ska man inte ha bomlöst, samma om man har unghästar eller hästar med sämre muskulatur, de ska ha byggt upp sig innan man sätter en sån sadel på dem.

anlita en auktoriserad sadelmakare, denna kommer ut & tittar hur sadeln passar & kanske kan stoppa om din sadel så att den blir att passa. Sadeln måste inte automatiskt vara för smal när den glider fram... Går det inte att stoppa om sadeln så att den passar kan sadelmakaren ge dig råd om vilken sadel som skulle kunna passa din häst.

Hej

Jag har ett problem med in sadel. Den glider fram varenda gång jag rider. Har prövat spänna åt mer men jag vill ju inte dra åt allt för hårt, och har även prövat svanskappa men den glider fram i alla fall. Några tips??
Du är duktig som förstår att det inte går att rida med en sadel som ligger för nära bogen, det ger skador, om inte direkt, på sikt.
Även om en sadel passar kan den glida fram.
Hästen kan ha svängd bröstbenskurva eller sanna välvda revben.
En del hästar får aldrig en sadel som ligger still hur bra de än passar, det är anatomiskt omöjligt.
Om du sätter på svanskappan korrekt glider inte sadeln fram någonting.
Svanskappan drar inte upp svansen.
Om en häst inte trivs med svanskappa kniper den in med svansen , som en strykrädd hund. Om den trivs slappnar den av i svansmuskelaturen och svansen lyfts upp, avslappnat.
Vill du jag ska förklara hur den ska sättas på och spännas kan jag förklara det. Vänl.G.

Det var något av det dummaste jag hört!!

En svanskappa, rätt spänd är ett mycket bra hjälpmedel och rekommenderas av sadelutprovare också :cool:

Givetvis ska sadeln passa - men ibland kan det fattas muskler fram och då är en svanskappa ett hjälpmedel medan muskler byggs upp.

Sedan finns det turridningsfirmor och turridningsfirmor. De jag varit på är mycket noga att sadlen passar just för hästen ska klara av sitt artere som turridningshäst. Många tar hem sadelutprovare för just den saken.

Det var något av det dummaste jag hört!!

Givetvis ska sadeln passa - men ibland kan det fattas muskler fram och då är en svanskappa ett hjälpmedel medan muskler byggs upp.
Så rätt, så rätt, ibland, inte alltid, kan svanskappa vara en tillfällig lösning. Under tiden svanskappan används blir bogen fri och kan muskla sig mer korrekt, då kan det senare gå och ta bort svanskappan.
Om en svanskappa inte används vid ett sådant tillfälle, utan sadeln istället ligger vid/över bogen, stryper sadeln bogens möjligheter att utveckla en bra muskelatur.

Det är långt ifrån alla hästar som kan ha en svanskappa, en del hästar har som inneboende skydd att styva den bakre delen av ländryggen när något inte funkar. Det man kan se med en svanskappa på många av dessa hästar, är grisepassare och styv rygg. Tar man sen bort svanskappan, blir takten bättre även om styvheten finns av andra orsaker. Jag skulle inte frankt påstå att en svanskappa är lösningen, allt hänger på vilken typ av häst man har.
Att sen många etablerade sadelinprovare rekommenderar en sådan är en sak, men då har de inte satt sig in i gångartsproblemen när de gäller ytterligare 2 gångarter. Oftast har de ju med 3- gångare att göra vilket förmodligen är avsevärt enklare.

Att man rekommenderar svanskappa istället för förgjord som spänns framför sadeln var tanken bakom det utsagda ang sadelutprovare.

Förgjord har jag absolut inget till övers för, om det sen är rätt eller fel får var och en själv bedöma men det är min åsikt.:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka