Sadeln glider!

Sv: Sadeln glider!

Jag skulle inte frankt påstå att en svanskappa är lösningen, allt hänger på vilken typ av häst man har.
Att sen många etablerade sadelinprovare rekommenderar en sådan är en sak, men då har de inte satt sig in i gångartsproblemen när de gäller ytterligare 2 gångarter. Oftast har de ju med 3- gångare att göra vilket förmodligen är avsevärt enklare.

Den kontakt jag har bara träffat på en enda häst under alla år som inte fungerat med svanskappa.
Så, visst, det förekommer.
Vanligare är nog okunnighet bland de som ska sätta på en och prova men inte vet hur, så problemet bland femgångare beror nog inte på någon genetisk förutsättning att spänna ländryggen.

Nu är ju inte detta problem ett generellt sådant bland just enbart 5-gångare förekommer likväl hos 4-gångshästar.

Vanligare är nog okunnighet bland de som ska sätta på en och prova men inte vet hur,

Det gläder mig att även sadelmakare kan vara okunniga, trots utbildning. Inte glädje i den bemärkelsen, utan snarare den att ingen är felfri.;)

Vanligare är nog okunnighet bland de som ska sätta på en och prova men inte vet hur, så problemet bland femgångare beror nog inte på någon genetisk förutsättning att spänna ländryggen.

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, eller också missuppfattade du med flit.
Menade förstås att de ryttare med sina hästar/ ponnyer många ggr inte får det att fungera för att de inte vet hur den ska sättas på.
Kanske den anledningen till att så många islänningar, vare sig de är 4 eller 5 gångare spänner ländryggen.

Nej då jag missuppfattade inte dig, men du såg nog inte avsikten med vad jag skrev. Även när en svanskappa är inprovad med hjälp av sadelmakare har detta fenomen uppstått, bort med svanskappa och hästen rör sig bättre.

Har haft en patient en gång i tiden som faktiskt fick just sina problem pga svanskappan, när hästen slapp den försvann alla hans problem. Man kan ju föreställa sig att man drar upp en stringtrosa på fel sätt, förmodligen väldigt oskönt har dock inte provat själv.:rofl: Denna patient var total allergis mot allt som rörde vid hans svans och bak.

Senast ändrad:

Om nu rasen har sådana problem med att spänna ländryggen kanske det beror på att de ibland får bära upp en del av ryttarens vikt på denna del.
Det ska ingen ras göra.
Många ggr är också ryttaren de ska bära upp alldeles för tung.
Att utbildade sadelmakare inte kan sätta på svanskappa, det får stå för dig, jag har inte haft det problemet, tvärtom.

Men detta ser man redan innan inridning, så den förklaringen köper jag inte.

Jag har läst en del om islänningar, något om detta har jag inte sett.
Jag tar gärna en hänvisning till den källan att deras länd är spänd innan man börjar rida på dem.
Och spänd länd eller inte, OM den nu är spänd innan inridningen borde man vara än mer försiktig med sadlar som ligger på ländryggen och alldeles för tunga ryttare för vad de orkar däri.

Jag tar gärna en hänvisning till den källan att deras länd är spänd innan man börjar rida på dem.

Om du börjar med själv träna unga hästar, och sen rida in dem så får du din källa. Du kan skaffa den redan nu genom att gå ut i en unghästflock och se dem röra sig, så får du din källa för den är verkligheten kort och gott finns inte i teorin eller på papper.

Varför ska sadeln ligga på ländryggen, förstår inte resonemanget.

Varför ska sadeln ligga på ländryggen, förstår inte resonemanget.
En sadel ska inte ligga på ländryggen, men många islänningar har den där, inte ovanligt,bara gå ut i en flock som rids och titta, där har jag min källa.

Om det nu vore så att de skulle från början vara spända i ländens muskelatur utan ridning då borde det finnas källa??

Balderum Norr: Det var just det jag menade, visst de kan säkert hjälpa vissa, men på vissa turridningsfirmor/ridskolor ¨så tar de hellre på en svanskappa om de har en halvdålig sadel istället för att köpa en passande sadel.
Dessa turridningsfirmor/ridskolor finns det som tur är inte så gott om och är troligtvis inte heller auktoriserade.

Självklart är det skillnad på en riktig & seriös firma mot en oseriös som bara vill tjäna pengar.

Jag kan inte så mkt själv om svanskapper men har lärt mig att de inte är att föredra, iaf inligt de tränare jag ridit för.

Anti glid pad är annars en bra lösning på problemet, det har iaf funkat super för mig och den är inte heller så dyr.

Antiglidpadden räcker inte alltid till, det hade ju varit bättre.
Det bästa är förstås att slippa svanskappa, men om sadeln ligger för nära bogen eller på, då får man välja det minst onda och det är svanskappa.

Jo, om det inte går att få sadeln att ligga bra utan att glida fram på bogarna och en anti glid pad inte hjälper
så är det väl det enda alternativet.

Om det inte går att hitta en bättre sadel då, men den kanske passade bra annars?

Jo, om det inte går att få sadeln att ligga bra utan att glida fram på bogarna och en anti glid pad inte hjälper
så är det väl det enda alternativet.

Om det inte går att hitta en bättre sadel då, men den kanske passade bra annars?
I det här fallet verkade det så.
Men annars har du rätt, sadeln måste givet passa, man kan inte sätta på svanskappa bara för att sadeln inte passar.

Hej
Måste bara säga att jag fick tips om hur man skulle prova ut o sätta på svanskappan rätt, och nu funkar det faktiskt. Hreifi har inga problem med detta han tycker nog bara det är skönt att kunna tölta med bogen fri.

Man märker att alla gångarter har bllivit bättre. Tack ginnies för tipset/tipsen.

Har man dålig balans eller är lite sned ska man inte ha bomlöst, samma om man har unghästar eller hästar med sämre muskulatur, de ska ha byggt upp sig innan man sätter en sån sadel på dem.

Hej måste bara få höra mer om denna terori. Jag är själv urdålig på sadlar så jag ska inte säga så mycket men hon som hade min häst förut anlitade en sadelprovare (min häst; 7 år är, 133 cm, han är väldigt liten i hela kroppen och han hade ALDRIG blivit riden) och jag fick med dom papprena med hästen, där står det att han ska ha en bomlös sadel tills att att han har byggd muskler och sedan ska man byta till en Henry de river(eller va dom heter) sadel. Jag har dock ingetdera utan har lagt dövörat till och använder en jätte gammal sadel(av något dyrt märke som jag inte kommer i håg) som en av Valhbergs systrarna har lånat ut till mig. och denna använder jag tills jag får råd med någon annan.
Anser ni att när det blir dax att köpa ny sadel att jag borde anlita en sadelprovar? och ska man då anlita samma sadelprovare som förut eller ska man prova hitta någon annan sadelprovare? eller ska jag heltänkelt gå efter det papper jag har som skrevs för ett år sedan(som värkar strida helt mot det Chrysler skriver) ?

Min åsikt om svanskappor:
Jag anser att svanskappor kan vara bra men jag tror inte man ska använda dom hela tiden utan att man ska prova hitta ett annan lösning. Jag var med om en upplevelse som för mig har gjort att jag alltid är lite skeptiskt till svanskappor. Det var när jag inte var så gammal kanske 13 år och min bror (16 år och betydligt tyngre än mig och min kompis) skulle prova min kompis häst. Ægir gick då med en väldigt kort svanskappa alltså ganska ordenligt åtdragen, allt för att sadeln inte skulle glida fram. Hursomhäls kommer min lite mer berdusa brorsa och sätter sig i sadel, isamma stund som brorsan sätter sig isadeln smäller svanskappan av och blir som ett naturligt spö på den då redan rejält uppskrämda hästen. Och man kan tänka sig villket tryck det ska ha varit på svansen innan svanskappan smällde av!
Som tur va var vi på inhägnat område och allt slutade tillslut bra både min bror och hästen mådde förhållandevis bra efter den mardröms ritten men vi fick en del och tänka på och vad det gäller min bror så vågade han sig aldrig i närheten av Ægir igen efter som Ægir var säker på att det var min bror som "slagit" han.

Senast ändrad:

Hej

Jag har ett problem med in sadel. Den glider fram varenda gång jag rider. Har prövat spänna åt mer men jag vill ju inte dra åt allt för hårt, och har även prövat svanskappa men den glider fram i alla fall. Några tips??

Undrar även om det är ngn som vet ngn bra sadelutprovare? Finns det inget som fungerar får jag köpa en ny sadel och då vill jag verkligen att ett proffs ska komma o pröva ut den.

Tack på förhand

MVH Therese

Hade exakt samma problem, min bästa kompis och jag. Kompisen ännu mer för hans häst är enormt gravt överbyggd och har superkort rygg. Men nu har vi trots alla odds hittat en supersadel som ÖVERHUVUD TAGET INTE glider fram - det hörs nästan ut som en saga men är verkligen sant. :love:

Vet inte var din sadelutprovare är utbildat men alla sadelutprovare är inte experter på allt om sadlar & hästar, finns de som inte ens vet hur man provar ut en sadel ordentligt & eftersom jag inte vet ngt om din häst eller sett den så kan jag inte heller uttala mej om det.

Men som sagt, de sadelutprovare jag vet om skulle inte rekommendera bomlöst till hästar som inte byggt upp sig.
Vad man sedan väljer som hästägare är väl en smaksak, du behöver inte nödvändigtvis köpa en sadel ngn sagt åt dig att köpa.
Kanske var sadelutprovaren snäll & tyckte att du nite skulle slösa pengar på olika sadlar med bom tils hästen byggt upp sig utan att det kanske skulle räcka med en bomlös då denna anser att du skulel slippa alla sadelbyten.
Vet faktiskt inte alls hur människan tänker.

Intressant svar - faktum kvarstår dock: våra sadlar GLIDER INTE! Dom ligger som gjutna - och det är så underbart att slippa stiga av flera gånger på en ridtur och sadla om!

Tipset säger jag inget om men sadeln ligger för långt bak på hästens rygg och trycker där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka