Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Red i Amerigon +1,5 under lektionen igår och det verkade funka riktigt bra! Han var dock tagen av bastuvärmen och tappade därför framåtbjudningen en aning, blir oftast väldigt tagen av värmen. Det gick ändå bra under omständigheterna och jag märkte att han vågade röra sig betydligt mer än vad han gjort tidigare, framförallt när det gäller frambenen. Han vågade röra sig väldigt ledigt i den och verkade väldigt tillfreds.

Sadeld*ktorn brukar rekommendera min sadelkunniga tränare att titta på sadlar under rörelse och hur den ligger efter ridning. Den hade inte glidit fram eller rört sig något, hon berömde att jag satt bra i den, bättre än i Jaguaren och poängterade även att min ponny verkade nöjd. Jag visade även smutsmärkena efter ridning (borstade för en gångs skull inte vid sadelläget av denna anledning) och det visade ett jämnt tryck över hela bossorna, en triangel framtill som det ska vara om jag förstått det rätt. Hon tycker definitivt att det här verkar vara en sadel för Pommery. Ska prova fram till måndag och ev. låna om sadeln en omgång till för att se att det inte bara har varit nyhetens behag.

*kl*

När en sadel åker upp bak när hästen börjar röra sig beror det på.. vadå? Den är inte för svängd, snarare för rak i sådana fall, vidden såg okej ut. Kan det bero på att sadeln är en lätt syntetsadel? Provade inte med ryttare då hästen inte är mer än sutten på (kanske kan fixa nästa helg)

Den kan ju vara för vid/för hög fram så den åker ner på manken och därför lyfter mer bak, det är det första jag tänker, jag tycker inte det borde vara pga att det är en lättare typ av sadel, någon annan kanske har fler idéer?

*KL*

Jag har fått hem en häst för 3-4 veckor sedan. Jag har lånat en Globus Loke som jag tycker sitter bra på hästen. Nu är ju detta bara ett lån och undrar därför om jag kan få tipps på sadel till häste. Jag kan ju så klart köpa en Loke men tänkte att jag i stället skall köpa en ren hoppsadel samt jag gärna skulle ha rundbossor då jag upplever att kilbossorna på lokesadeln inte riktigt stämmer till hästen.

SÅ alltså tipps på en sadel till en häst med rund och rellativt rak rygg. Loken jag lånat är vidd 36 så en vid sadel =)

mvh/Din_Vante

Jag har också en Globus Loke, bomvidd 34, köpt till min gammelhäst som är ca 105 grader. Tycker den är helt okej att rida i, bra knästöd, lite hård i sätet men har ridit en hel del dressyr i den och överlevt :p Bra sadel för pengarna kan man nog säga!

Det blir ingen Amerigo Vega till Pommery :( Sadeln är alldeles för takformad och ligger därför inte ann hela vägen, detta syndes tydligt när han inte ville sammarbeta och att svettmärket smalnade av baktill. På backen ser den bra ut, men när han kommer upp så blir han plattare.

Funderar på att låna hem en Vega CC, då den allafall enl beskrivning är bredare mittpå, vilket jag tolkar som att den är mindre takformad. Är även lite inne på en Jaguar CC, men jag gillar verkligen inte CC sadlar! :( Usch, alla dessa sadelproblem! :(

Tror ni att dessa modeller är värda att prova?

Tittar nu på Equipe, tror ni det kan vara något? Jag är långt ifrån insatt i det märket, men vad jag sett på bilder är de inte lika takformade och ser även ut att inte vara gjorda för hästar med högre manke, min ponny har inte så stor :)

Åker tillbaka till Sadelm*gasinet imorgon och ska kolla på dem när jag ändå är där :)

Värt ett försök är det ju alltid. Men räcker bomvidden till på Jaggan då?

Vad är det du inte gillar med CC sadlarna?

Har du provat någon annan Amerigo modell? Tycker att Vegan har en tendens att ligga "ovanpå" hästarna.

Lägger till lite här. Jag har haft en Equipe islands (ice single) till min häst, den var svängd i bommen och takformade permanentstoppade bossor. Provade även en Rose och en Oracle, lite plattare bossor och rakare.

Senast ändrad:

Jag har idag vid bom på Deep Seaten (28) och den är för smal, men det går att få den vidare om jag förstått det rätt. Det är självklart en chansning...

Föredrar djupsits, vet inte varför utan det känns bara bättre med djupare sits. Dock har jag aldrig ridit i en dressyr CC, men jag vet hur illa jag trivs i min hoppflatback.

Nej, det har jag inte och jag vet inte om det ens är värt att göra det. Om jag förstått det rätt är en +2 i Vega vidare än en +2 i en annan modell och därför tror jag att det blir för smalt. Vegan +2,5 som jag har hemma nu, dock nästan ny med oinriden stoppning är för smal (+1,5 med inriden stoppning passar just nu, men han har inget att bredda sig i) Är därför rädd att Amerigo blir för smalt helt enkelt... Att den ligger ovanpå håller jag med om, man satt väldigt högt över hästen.

Okej, det där gjorde inte saken lättare... På hemsidan har de bara hemma en Equipe Island Special och på bilderna såg de rättså platta ut, men det är klart att bilder kan luras. Oracle Special såg också rätt platt ut *hoppas!* dessutom med djupare säte! :)

Är det ullstoppning på dem? Hur är bogfriheten? Han har rätt stora bogar som är placerade lite längre bak och rör sig stort fram. När du säger att de är rakare, vad jämför du med då? :) Jaguaren jag har nu är för böjd..

Senast ändrad:

Om inte Amerigos +3,5 eller +4 räcker till så är jag väldigt tveksam till att en Jagga kommer funka.

Sedan tycker inte jag att Vegan är speciellt bred, provade en +2,5 på min nätta häst och den låg väldigt högt även på honom. Amerigos andra modeller som Alto, CC och tillochmed Classicen låg mer "i" hästen (eller hur jag ska förklara) trots smalare bomvidder.

Menade att Equipe Rose och Oracle var rakare än min Ice. Sedan köpte ju jag min Ice beggad så den kan ju ha varit specialgjord till någon häst. Kommer inte ihåg vad det var för stoppning, men brukar inte Equipe ha paneler?

Senast ändrad:

Okej, tack för alla svar! Uppskattas enormt mycket!

Du vet möjligtvis inte om Equipe finns med långa kåpor? Red idag i Vegan med långa kåpor och den har lagom långa kåpor, lika så Jaguaren.

Lade till lite mer text i inlägget ovanför också ;)

Equipe finns nog med långa kåpor om jag inte minns fel. Kanske kan tillägga också att den sadeln (Icen alltså) jag hade var +2,5 i bomvidd och den var rymligare än Vegan som var +2,5.

Jag tycker faktiskt om sadeln och jag brukar hata allroundsadlar. jag tycker sitsen är bra, inte speciellt hård. Jag hamnar inte i stolsits utan sitter helt ok. Jag ska dock säga att jag inte ridit jätte mycket i sadeln och mest ut. Det är en unghäst jag har så inte mycket gnetande på banan =)

Jag vet faktiskt inte hur bred min häst är, jag ska prova mäta. Ibland tvivlar jag på att hon faktiskt är så vid som jag tror. :o

Okej, kanske kan vara värt att prova någon annan Amerigo imorgon då? :) Alto var jag tidigare inne på att prova men är rädd att den också blir för takformad. Den finns inte inne för att prova heller, allafall inte på hemsidan. Vet du möjligtvis någon Amerigomodell som inte är så takformade?

Ja, vad jag har förstått är Equipe mer generösa i bomvidden och min ponny är rätt vid och blir troligtvis ännu vidare. Däröfr känns det rätt dumt att köpa en sadel som är på gränsen för smal redan nu, men som du skrev beror det ju helt på hru modellen ligger.

Hur bred är hästen? Är det en grövre modell?

Som jag har upplevt det så är varken Amerigo eller Equipe gjorda för breda hästar, själva bomvidden kan räcka till men formen är fel. Men det är MIN uppfattning. Till "ponnyryggar" funkar engelska sadlar bäst, har provat en miljon sadlar på min korsningsponny och det har varje gång slutat med en engelsk sadel. Childeric kan också funka men då pratar vi ju enorma summor för en sadel...

Men nu vet jag ju inte riktigt vad du menar med vid, alla har olika uppfattning om det. Min ponny ligger mellan 105 och 110 grader och där skippade jag Amerigo och Equipe efter att ha provat i princip alla modeller. På min nätta lusitano funkar däremot sådana märken bra.

XW i Albion är ca 105-110. Värt att prova du hittar en i rätt storlek.

M&N 33 är runt 110 så det tycker jag du bör prova. Du ska inte stirra dig blind på bomvinkeln utan prova de sadlarna som är på ett ungefär rätt bomvidd (dvs i intervallet 105-115) då det är mer än bara bomvidden som ska passa.

När jag såg de här nya bilderna blir jag lite fundersam och kanske blir Exmoor lite för rak. Dock går de att prova begagnat, finns en del att få tag på. Annars kan man åka till Jensen med hästen och få prova på plats. Blir M&N för rak kan du prova Griffin.

Hur är det med plats för manke på en K2 hopp?
Vi hade rodeo i skogen idag så jag som tänkte köra barbacka ett tag la snabbt ner den idéen :p

Jag är så sugen på att testa Crown Suzannah (stavning) för de verkar ju ha plats för lite mer manke, dock svåra att hitta i rätt storlekar...såklart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka