Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

*kl*

När en sadel åker upp bak när hästen börjar röra sig beror det på.. vadå? Den är inte för svängd, snarare för rak i sådana fall, vidden såg okej ut. Kan det bero på att sadeln är en lätt syntetsadel? Provade inte med ryttare då hästen inte är mer än sutten på (kanske kan fixa nästa helg)

Är den absolut inte för svängd (mest troligt) så kan det bero på att den är för vid.

Jo, han är rätt grov.

32478985.jpg

Försökte pressa upp ryggen, men han bara motarbetade mig. Kommer upp något mer vid arbete.
32478986.jpg

Jo, fast då kommer mitt nästa problem, jag får väldigt lätt ont i höfterna av för breda sadlar. Det är väl den huvudsakliga orsaken för att jag letar bland Amerigo, jag får till och med ont av min Jaguar... :eek:

Ja den har plats för mer manke, men då får du nog köpa en ny sadel tror jag.

K2 hopp har plats för mer manke än dressyrmodellen upplever jag det som, men jag tror det blir lite för trångt ändå. Den har likvärdig eller mindre utrymme än Stylen iaf.

Då kanske jag helt ska ge upp att ens titta bland dem, men gäller det även islandssadlarna? Ser allafall plattare ut på bild, men det är klart att bilder kan luras..

Dock väldigt tight bild, men den bästa jag hade på hans platta rygg. En Vega ligger på.
32478991.jpg

kl

Är det någon som har koll på hur Wintec är när det gäller svängning i bommen? Vilka modeller som är rakast sas.

Bara för att engelska sadlar är för breda hästar innebär absolut inte att de är breda att sitta i för ryttaren. De flesta engelska sadlar har ju ändå en smal midja men de har en annan konstruktion så att de inte ger tryckskador när hästen har en bred och platt rygg. Jag kan lova dig att min Jensen Brillant som för tillfället är 125 grader bred är betydligt smalare att sitta i än en Equipe eller Amerigo. Det märket som är relativt breda i midjan är väl Crown (vissa av deras modeller) men jag tycker inte att man sitter brett för det. De flesta kvalitetssadlar idag har en smal midja. Sen kanske din kropp funkar bättre i en Amerigo, men om det inte passar hästen är det ju svårt att göra något åt det då Amerigo är som de är och inte är byggda för runda ponnier.

Jag tycker du borde prova FB, ev också County om den inte blir för lång.
Albion SLK kanske också funkar då den är lite mer svängd än Albions övriga modeller.

Du får stretcha höfterna ;) Nämen jag får ont överallt av att sitta i Jaggor/Amerigo/Equipe... Sitter allra bäst i Passier, men även Crown/FB/JR funkar bra. Har du provridit någon engelsk sadel? Tycker inte alls att de är breda, förutom Crown Jessica/Arwen då...

Undrars om inte Jeremy Rudge kan vara värt att testa, såg att SM har inne ett gäng med sådana i olika modeller.

Attans.. Jag som ändå tyckt många av dem ser väldigt raka ut..
Antar att om man har wide järnet i blir det för böjt för pållens rygg i de flesta modeller?

Foto0191_cut.jpg

Jag har faktiskt ägt en County Competitor men sålde den fort därefter då min höft inte klarade av att rida i den. Min kompis häst har en Albion SLK som jag fick hoppa upp och rida en stund på. Tyvärr klarade jag inte av att ens sitta ner i traven och fick stå i lätt sits i galoppen. Amerigo är faktiskt den enda sadeln jag kunnat rida ett helt pass i utan att känna av höften det minsta. Höften är ett jättestort problem för mig, men du har rätt att man inte kan leta bland Amerigo då det inte passar honom.

Ska kolla på dessa märken när jag åker dit imorgon och förhoppningsvis hittar vi något som passar oss båda :)

Ja, gör det dagligen och min mamma är sjukgymnast så hon hjälper mig med övningar :)

Jodå, men då har jag svårt att gå smärtfritt efteråt... :(

Justdet, min ponny har stora bogblad som går rätt långt bak och han rör sig stort fram om sadeln inte hindrar honom. Därför trivs han betydligt bättre med bossor som är korta fram (har ingen aning om vad det heter, men de går inte hela vägen ner, så som Jaguar och Amerigo har bla) Rent generellt har jag märkt att rundbossor funkar mycket bättre på honom än kilbossor.
Finns det någon engelsk sadel som finns med dessa önskemål?

Såhär menar jag. (Gammal bild från när jag köpte Jaguaren)

32319880.jpg

Senast ändrad:

Tänkte åka till en utprovare som har lite allt möjligt, verkar vara gott om M&N 16" 33. Men när jag kollade bredden på pålle med thorowgoods vita järn var han bredare... alltså bredare än 115 grader? Nog för att han går på bete nu, men på fri tillgång i vinter kommer han knappast vara mycket smalare... kan ju låta stoppa sadeln så den blir så vid som möjligt, men räcker det? Jag ska ju såklart rida mer när han äter mer, men han kanske kommer vara rundare än när han är uppstallad i alla fall.
En T4 kan jag ju köpa och prova lite lätt i alla fall, blir nog inte åka till utprovare förrän augusti/september... tur att han är svår att ramla av från, det blir barbacka!

Jag hade precis samma problem som dig med min lilla häst. Väldigt bred, svängd i stallet men ganska rak vid ridning. Själv är jag väldigt smal med långa ben och behöver sadel med smal midja & långa kåpor men ändå en sadel som inte är för lång för hästens korta rygg och till oss fungerade en Spalding Britannica perfekt! De finns ju både med kilbossor & rundbossor. Den med rundbossor blev för svängd och trodde först att den med kilbossors kulle bli för lång men den är helt lagom och ligger helt still hela tiden (utom när den enorma gräsmagen helt plötsligt poffade upp).

Kanske vore värt att prova?

Men om dom har inne någon riktigt vid Amerigo eller Equipe så är det ju alltid värt ett försök, tycker jag iaf. Även om risken finns att det inte kommer funka.

Men Frank Baines är inte alls breda att sitta i, och är dessutom mkt mjukare än både Jaguar och Amerigo. Black Country finns ju också på SM, dom är ovanliga men dom som äger sådana är väldigt nöjda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Black Friday
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar