Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

fast den lär ju även bli smalare vid en omstoppning :/ den låg inte fullt optimalt på min tyvärr. Man blir så trött.
Jag tkr nog den såg ut som en "normal" vid och min är nog bredare än vad jag trodde han är, suck

Nu skiter jag milt sagt snart i detta :(
Provade en style igår, den var wide och låg något i bakvikt. Så du är nog inte alls ute och reser när du säger att han kommer bli bred :/
Tyvärr så skulle inte en vidare funka heller då den redan nu låg rätt nära manken.

Sadelutprovarna kunde nu inte komma ut förrän efter semestern så nu är jag helt körd alltså.
Trivdes dessutom inte alls i stylen, vill ha en mer låst position pga min skada

Tog du bild på den? Hade varit bra att se.

Hur nära manken låg den när du satt i?

Det är olika för olika märken, men just ponnysadlar ska ju vara för barn, inte vuxna som bara vill ha en billigare sadel. Därför har vissa tillverkare viktgränser för ponnysadlar och jag har för mig att M&N är en av dem.
Är du dessutom för stor för en 16" så kommer denna fördela vikten fel och då blir det inte bra i vilket fall, då är det bättre att välja en sadel som du faktiskt får plats i och låta sadeln vara någon cm för lång istället. Finns jättemkt beg också i 16,5-17" hos M&N.

Jag mailade till M&N med frågan om viktgräns på ponnysadlarna och detta hade de inte hört talas om. Jag fick följande svar:

"Hej,

Nej, det måste vara ett missförstånd. Normalt sett så brukar man kunna väga 60-65kg innan man är för stor för dem.

Med vänlig hälsning / Kind regards
"

Och jag får utan problem plats i en 16" (har testat nu) så jag fortsätter att spana efter en sån, även fast jag inte är något barn ;)
Ville bara dementera ryktet.

248434_10150200847930952_719700951_7516495_1744662_n.jpg

Ligger något långt fram men även när jag la den på plats så kändes den något smal

Hur många fingrar fick plats när du red?
På bilden tycker jag inte den ligger i bakvikt direkt, en Albion Style/Ultima osv ser ut så när den ligger i balans. (har tyngdpunkten rätt långt bak) Hur som helst finns det ju inget att växa i så den går ju definitivt bort av den anledningen.

KL

Jag har ett problem, jag har funderat och funderat och resonerat... men behöver någon annans syn på det hela.
Jag har ett stycke islandshäst, rätt så överbyggd men har rätt så bra påskjut dock inte bärighet, jag hade för mig att han är svängd, sen rak, och nu har jag ingen aning! Har 2 sadlar nu, och ingen passar. Men jag förstår inte varför? :confused: Båda sadlarna är tillräckligt breda, ev. någon grad för breda...

Knights Lady Hawk: tyckte den låg bra när jag köpt den men nu ligger den i brygga... avtryck fram och bak på schabraket efter ridning. Dock är pälsen ganska slät efter ridning, inte lockig eller ruggad alltså. Hästen verkar inte missnöjd dock.

Wintec CC Hopp: låg i bakvikt. Men den var aningen för smal då tror jag, dessutom kanske jag sadlade lite långt fram. När den är tillräckligt bred ligger den också i brygga? Men fortfarande mer tryck i bak. Tycker den glider fram lite kanske, men framför allt så går hästen sämre. Tappar takten och snubblar (mer än vanligt). Idag var han väldigt ovillig att galoppera rätt och jobba i sadeln... bockade dessutom mycket.

Jag har för mig att wintec är svängd, och KLH är väldigt rak. Att KLH är för rak kan kännas rimligt, men vad är grejen med wintec? :crazy: varför ligger den inte an hela vägen? Om den är för svängd borde den väl ligga i antingen fram eller bakvikt?

Hjälp mig :eek:

Nu har jag lånat två Amerigo Vega. Vet inte vad jag ska tro eller tycka, men hann dock inte provrida dem och han ändras väldigt mycket vid ridning. Försökte dock trycka upp ryggen samtidigt som jag försökte fota, inte det lättaste eftersom att ponnygubben inte tycker om att få sin rygg upptryckt.. Imorgon blir det provridning! Han är rätt bred och rund över ryggen med en inte så markerad manke.

(Det regnade lite idag och då kastade sig på backen för ett skönt lerbad :devil: och är därför mycket lerig. Sadelläget är noga rengjort i duschen och noga torkad. Därav att han är lerig på manken och manen)

Vega 1, 17,5" med långa kåpor (som passar mig bättre), +1,5
32468249.jpg

Sitsen med upptryckt rygg. Lyfter ytterligare något med ryggen vid ridning.

Ryggen är inte upptryckt, utan står i "viloläge". Lyfter sig mycket mer vid ridning.
32468252.jpg

Upplever att sadeln ligger med jämnt tryck längst honom.
32468253.jpg

Framvalvet tycker jag sitter för högt, men sadeln ska passa hästar med normal manke och han har lite lägre. Upplever inte sadeln för smal, eller är den det?
32468254.jpg

Vega nr. 2, 17" med normala kåpro +2,5 Nyare och mjukare i stoppningen. Mindre använd och därför porösare stoppning. Det är min teori varför sadeln ligger högre ovanpå.
Att trycka upp ryggen var inte uppskattat, utan han protesterade rätt mycket så vid ridning kommer ryggen upp mer.
32468256.jpg

32468258.jpg

Större och mindre inridna bossor, min teori varför den upplevs smalare.
32468259.jpg

Vilken tycker ni sitter bäst? Ska försöka ordna ridbilder också. Upplever väldigt liten skillnad i bomvidden mellan +1,5 och +2,5, men +1,5 har mer inridna bossor.

Vilken annan modell tror ni kan vara värd att prova?

253736_10150200847325952_719700951_7516493_188500_n.jpg

Fick plats med 2 fingrar ungefär när jag satte mig i den.
Hursom så tyckte jag inte om den, jag vill ha nåt djupare

Framvalvet tycker jag sitter för högt, men sadeln ska passa hästar med normal manke och han har lite lägre. Upplever inte sadeln för smal, eller är den det?
32468254.jpg

Större och mindre inridna bossor, min teori varför den upplevs smalare.
32468259.jpg

Jag såg nu i efterhand att Vegan har något bakåtskuret framvalv, lite cutback. När jag tittar på bilderna ser jag att jag vinklar upp handleden och använder den innersta delen på framvalvet som stopp än att använda sadelns högsta punkt. Hoppas ni förstår mig rätt. Har sadlarna hemma och gör jag korrekt får jag bara in 3,5 fingrar och då sitter jag inte i sadeln.

KLH: blir schabrak smutsigt fram och bak kan detta lika väl tyda på att den är för böjd och endast ligger still på mitten (därav rent på mitten) men rör sig fram och bak (då dessa delar inte ligger an bra mot hästen)
För att säga om det är så eller inte måste jag se hästen med sadel.

Wintec: Är en sadel för smal kan den lägga sig i brygga över, även om den är svängd i bommen.

Både KLH och Wintec är rätt svängda i bommen. Tycker de är rätt likvärdiga i passformen.

Så lägg in lite bilder på hästen ur olika vinklar så kanske jag kan hjälpa dig vidare.

Jag såg nu i efterhand att Vegan har något bakåtskuret framvalv, lite cutback. När jag tittar på bilderna ser jag att jag vinklar upp handleden och använder den innersta delen på framvalvet som stopp än att använda sadelns högsta punkt. Hoppas ni förstår mig rätt. Har sadlarna hemma och gör jag korrekt får jag bara in 3,5 fingrar och då sitter jag inte i sadeln.

Detta förstod jag inte alls... Vad menar du? Jag skyller på att jag är trött...

Jag tyckte +2,5 såg ut att ligga bättre i balans, men jag tyckte båda såg ok ut på bild, ev att +1,5 ligger något i bakvikt men det kan också vara vinkeln. I fortsättningen, ta helst bilder på lite större avstånd så man ser mer av hästen.

Provrid först och se vad hästen säger. Kolla noga om sadlarna glider fram, ruggar pälsen osv för det är lättare att ge dig tips då, samt lägg in nya bilder på hästen (hela hästen), orkar inte leta i tråden.

2 fingrar är ju inte mkt.
SLK/Ultima är ju lite djupare, större stöd, mer mankfrihet. Påminner mycket om Omni (men Albion har mer framskurna kåpor än FB) Den är dock lite mer böjd än Style. Oerhört svår att få tag i en XW, dock har Albion numera ändringsbar bom sen ett par år tillbaka. Därav kanske det kan vara en idé att köpa en ny ifall den passar, för då kan du iaf ändra bommen.

Är inte KLH rak? :o trodde jag... ja det blir skitigt fram och bak på schabraket, under båda sadlarna. Dock lite skitigare i mitten under wintecen...

Här är några bilder från i vintras, bredare nu
32071821.jpg

32071808.jpg

Finns några till här http://www.pixbox.se/pic_show_id32071817.html

Han är runt 110grader bred, kanske lite bredare.
Wintec kan kanske vara någon grad för smal men tror inte det... när jag bytte för ett par veckor sen var det lite för brett.

Senast ändrad:

Nej KLH är väldigt böjd i de bomvidderna du behöver.
Om jag vore du skulle jag prova helt andra sadlar. Är du ute efter hopp eller dressyr eller både och?

Jaha ja, inte konstigt att den ligger dåligt då! Egentligen behöver jag väl både och, men så mycket pengar har jag inte. Resonerar som så att det är lättare att rida dressyr i en hoppsadel än att hoppa i en dressyrsadel, så en hoppsadel vill jag ha.
Kan något som T4 young rider vara åt rätt håll? Eller ska jag leta efter något ännu rakare? Kan försöka komma ihåg att ta nya bilder av ryggen och sadlarna imorgon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Black Friday
  • Föl 2023
  • Hästtransport till häst som hatar att åka..?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka