Sadel till nordsvensk

colowi

Trådstartare
Jag skulle vilja få tips om vilja sadlar som skulle kunna passa en nordsvensk i typen. Både hopp och dressyr sadel. Rak platt rygg med en liten manke.
Vi ska ta ut sadelutprovare men han är bara 4 år gammal och vi håller på att rida in honom, så han kommer ändra sig en del. Vill inte lägga en hel förmögenhet på en sadel innan han är färdig växt. Några tips?

Leta begagnat är mitt råd.
Sadeltråden 2.0 här på buke kan ge många tips om hur anläggningsytan är på ett visst märke.

Mitt tips är Zaldi passar rak rygg och finns med breda bommar

Köp en sadel han kan växa i? Efter att ha köpt, sålt och provat omkring 25 sadlar till min nsv brukshingst så hittade jag till slut Maxflex Nico (hoppsadel). Hästen finns tyvärr inte kvar på jordelivet längre och sadeln är till salu, vill du veta mer så hör av dig.

Jag håller på att leta sadel åt en ponny med rygg som nog är rätt lik din. Globus är bästa kandidaten hittills.

Tack för svar alla. Provade en av mina gamla sadlar som passade helt ok. Den har lega på min d-ponny som har samma struktur på ryggen bara i mindre format. Har bara suttit och skrittat på han än så länge så det funkar en stund till.

• Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar