Sadel till fyraåring?

Alexandra_W

Trådstartare
Jaha, så var besöket hos sadelutprovaren avklarat då, med fullblodsdonnan. Och jag funderar desperat på banklån..

Den sadel hon lånat av valacken och går med idag ligger alles perfekt, förutom den 'lilla' detaljen att utformningen på ortspetsarna på den bommen inte riktigt passar lilla känsliga fröken. Hon har senaste veckan fått gallor/bulor efter ridning. La dit en padd och häst utmärkt nöjd och inga bulor, men då blir sadeln ju snäppet för trång eg, och även om hon tycker 'det är jättebra!' så är det ju inte det i långa loppet. Ev så skulle det hela bli bättre om sadeln INTE var stoppad med extramjuk lammull, men det blir ju ändå bara ta sig runt ett problem som bäst åtgärdas med annan sadel.

Provat ut en hoppsadel och en dressyrsadel idag. Naturligtvis finns ingen av sadlarna på begagnatmarknaden (möjligen ngt enstaka exemplar, men inte så man tjänar på att köpa den beg). Vilket innebär att det är cirka 23 000 kr att hosta upp (därav funderingarna på bankrån :crazy:)

Alternativet att skuldsätta sig ännu mer och lirka med banken finns ju, jag avskyr det, men en ridhäst utan sadlar är ju tämligen dumt det med.. Men så var/är det ju den där detaljen med hennes ålder. Hon är som sagt 4 år, och det går ju aldrig att sia hur mkt de kommer ändra sig i ryggen. Hon ser ut som om hon inte borde ändra sig så mkt, samtidigt så kan skenet bedra. Valacken gjorde av med en sadel i halvåret mellan 4 - 6 års ålder :crazy: Och det är mycket pengar man förlorar om man måste byta in om något år. Samtidigt så får jag mer i inbyte om jag köper de utprovade nya, än om jag köper en sadel begagnad via annons, och byter in den sen..

Men hur hade ni andra gjort? Det är SKITMYCKET pengar för mig 23 K, det är pengar jag INTE har utan isf måste dra på mig (ännu mer) lån för. Samtidigt så för det får jag två sadlar som idag ligger excellent på hästen, som hon tycker om och som jag tycker om.

Alternativet är ju att försöka hitta något begagnat som endera sitter godtagbart bra men inte lika perfekt, eller att begagnat köpa en av de sadlar som ligger bra på henne men som JAG tycker är uscha att rida i. Det är fortfarande pengar jag inte har, men blir ju mindre totalsumma..

Sv: Sadel till fyraåring?

Men finns det verkligen ingen billigare sadel som passar på hästen?:confused:

Måste du ha båda då, räcker inte hoppsadlen till en fyraåring?

Svarar flera:

Bomlöst - nej. Hon ska hoppa, så hoppsadelkostnaden kommer man inte ifrån. Dessutom ska hon tävla så måste ha en bomsadel. Sen, en tillräckligt kort bomlös kostar med padd osv lika mkt som hoppsadeln gör. Dvs det blir en hög kostnad ändå, och då känns det som att jag kan lägga till de där sista tusenlapparna om jag ska låna iaf, och ha det tävlingsgodkänt och 'klart'.

Unki - den frågan går ju inte att besvara. Jag har ju inte provat alla märken, och det är möjligt det någonstans därute finns en billigare dressyrsadel som passar henne - och mig - lika bra. Men av det vi provade idag finns det inget billigare som passar mig och hästen lika bra. Det närmaste det vi kom var den begagnade Cliff Barnsby (9000 kr) som hästen sa 'jajamensan!' om, och matte sa 'nej snälla, låt mig slippa' om..

Hoppsadeln lär vara synnerligen svårt att hitta ny billigare iaf, den lilla darlingen passade som hand i hanske i en Morris & Nolan ponnyflatback nämligen. 9000 kr, och det får anses som hittat i sammanhanget. (Dressyrsadeln vi båda föll för är en Crown Warmblood, 14 000 kr. Inte lika som hittat, även om det givetvis kunde varit värre...)

Nyrelski - hoppsadeln är ju prioriterad, för man kan dressyra i en hoppsadel, men inte hoppa i den dressyrsadeln. Däremot så det är ju en extremt stor skillnad att rida dressyr i en sadel gjord för dressyr, än att göra det i en flatback. Märktes med skrämmande tydlighet idag, jag har ju vant mig att bara rida hoppflatback och tyckt det går bra även dressyrmässigt. Fast med matte i en dressyrsadel så kunde matte fokusera på hästens kroppsdelar och vi gjorde superfina volter med ytterbog på rätt plats, och runda, jämna volter. I flaten så var volterna helt okej, men inte så runda, och med ytterbogen lätt på vift. Och den skillnaden är ju i hur mkt matte behöver fokusera på att sitta rätt, och hur mycket hon måste anstränga sig för att inverka rätt, och hur mycket hon kan fokusera på hästen.

Så, hoppsadeln är prioriterad, samtidigt kan jag inte förneka att idealet är en hopp och en dressyr, för det är såpass stor skillnad, och än mer kommer den märkas när hon börjar träna/tävla dressyr.

Det finns några Crown dressyrsadlar ute på annonssajten här så helt kört kanske det inte är. Vet inte om det är rätt storlek för er.

Du kan ju också ringa runt till butiker och webshopar som har ett bra begagnatsortiment och be att de bevakar åt dig. Om du inte måste köpa sadel nu på stört alltså.

Om sadeln ligger såpass perfekt, och om hästen blir nöjd med en pad...varför inte fortsätta ett tag till med det? Hästen är ju bara 4 år, och kan ju ändra sig fortsättningsvis... självklart inte bra att ha en för trång sadel, men det är ju inte för alltid... Du kan ju leta lite begagnat undertiden, och se vad som finns! Så skulle jag göra... Jag är noga med sadlar på mina hästar, men jag kan ha överseende med att sadeln inte ligger 100% bra jämt! Sålänge man är uppmärksam på hur hästen ändrar sig, och på vad hästen tycker om sadel. och det verkar du ju vara! Lån är ju så tråkiga... ;)

Vet ju inte vad det är för sadel som du har, men ibland kan man ju trolla lite med stoppning, och det är ju ett billligare alternativ... Då slipper man ju paden också...

Senast ändrad av en moderator:

Aha, så det var 2 sadlar till det priset. Jag trodde att det var en. Ja då kanske det blir svårt att hitta nåt billigare. Men om du har råd att köpa hoppsadeln utan lån så tycker jag att du ska nöja dig med den så länge och spara ihop till en dressyr. Jag har själv ett lån på min bil och jag tycker det är så jäkla tjatigt så jag skulle tänka mig för noga innan jag utökade lånet!:crazy:

Om sadeln ligger såpass perfekt, och om hästen blir nöjd med en pad...varför inte fortsätta ett tag till med det?

För att den ligger ju perfekt UTAN pad, dvs den blir för trång med pad. Hästen tycker ju att det är inga problem, men det är ju att gräva en grop åt sig själv att låta henne gå med en för trång sadel. Några veckor upp till några månader till skulle jag med hyfsat gott samvete kunna leka struts och köra med padd, men det är ju ingen långsiktig lösning.

Hästen är ju bara 4 år, och kan ju ändra sig fortsättningsvis... självklart inte bra att ha en för trång sadel, men det är ju inte för alltid... Du kan ju leta lite begagnat undertiden, och se vad som finns! Så skulle jag göra... Jag är noga med sadlar på mina hästar, men jag kan ha överseende med att sadeln inte ligger 100% bra jämt! Sålänge man är uppmärksam på hur hästen ändrar sig, och på vad hästen tycker om sadel. och det verkar du ju vara! Lån är ju så tråkiga... ;)

Kruxet är ju att hitta dels en annan sadel som jag & hästen tycker utmärkt om, och sen hitta den begagnad. De två utprovade idag är ju tyvärr inte ute på begagnatmarknaden än =(

Vet ju inte vad det är för sadel som du har, men ibland kan man ju trolla lite med stoppning, och det är ju ett billligare alternativ... Då slipper man ju paden också...

Det är lite av samma stuk som padden, men man slipper den blir för trång, att dölja problemet att laborera med stoppningen. Sadeln är specialstoppad med extramjuk lammull (orginalstoppningen är bytt), och det är möjligt att vanlig ullstoppning skulle ge samma effekt som med padd. MEN, och här kommer det stora MEN.et.. Sadeln är inte hennes, det är valackens. Och börjar jag ändra stoppningen på den eller byter till vanlig ull så är han utan sadel. Av samma anledning 'kan' jag inte byta in den heller (om jag inte skulle ha den kvar kunde jag byta in den och vips är halva hoppsadeln betald, och den andra halvan kan jag ta på räntefri avbetalning och betala av på 6 - 12 månader, färdigt liksom.)

Det finns några Crown dressyrsadlar ute på annonssajten här så helt kört kanske det inte är. Vet inte om det är rätt storlek för er.

Du kan ju också ringa runt till butiker och webshopar som har ett bra begagnatsortiment och be att de bevakar åt dig. Om du inte måste köpa sadel nu på stört alltså.

Crown Jessica finns det, men det var den hästen inte tyckte om. Warmblood är betydligt mer sällsynt på begmarknaden, och jag är ju en liten pygme så jag ska ju ha 16½ och vips blev det ännu mer krångligt att hitta.

Sen, om jag köper en beg för säg 2000 kr under nypris, så åker jag ju iaf på att stoppa om sadeln för en tusenlapp, och d har jag bara 'tjänat' 1000 kr. Och om/när hon ska ha ny, får jag betydligt sämre inbytespris (vida överstigande 1000 kr) än om jag byter in en ny köpt hos dem.

Hade varit bättre om vi hittat någon äldre, vanlig modell där man kan få ner priset med 50% om man köper begagnat, då hade jag inte ens funderat.

Vad gäller hoppsadeln så trodde jag ju det skulle gå ganska lätt att köpa begagnad iom märket, tills jag insåg att modelleländet är rätt ny :crazy:

Aha, så det var 2 sadlar till det priset. Jag trodde att det var en. Ja då kanske det blir svårt att hitta nåt billigare. Men om du har råd att köpa hoppsadeln utan lån så tycker jag att du ska nöja dig med den så länge och spara ihop till en dressyr. Jag har själv ett lån på min bil och jag tycker det är så jäkla tjatigt så jag skulle tänka mig för noga innan jag utökade lånet!:crazy:

Inte råd att köpa den utan lån, men behöver inte låna mkt och kan betala av det (räntefritt) på ett år utan problem.

Just nu funderar jag seriöst på att leva på nudlar, unna mig nada och köpa båda på ett års räntefri avbetalning. Men blir en ganska saftig månadskostnad..

Och ja, lån är skittrista =/

Synd att hon inte kan ha min hoppsadel jag måste sälja :crazy:

Fy sjutton för att både sälja och köpa sadlar... och passande bett :devil:

Synd att hon inte kan ha min hoppsadel jag måste sälja :crazy:

Fy sjutton för att både sälja och köpa sadlar... och passande bett :devil:

Guldfiskar blir mer och mer lockande för var dag som går..

Fast jag är ändå OTROLIGT glad över att hon ändå är relativt lätt att hitta sadel till. V är ju en mardröm, TVÅ sadlar övht har lyckats passa honom, den ena h a t a d e jag, den andra köpte vi.

Och K ska vi inte tala om, sadelutprovaren kommer att lägga sig ner och gråta den dag hon kommer in där.. Matte kommer också att gråta när vi åker därifrån. Hon är sadelutprovningens mardröm helt enkelt..

/alexandra - nudlar, inte nudlar, nudlar inte nudlar..?

Minns jag rätt så har du en arab som går med bomlöst - någon möjlighet att den passar på fullblodet? Funkar den att rida dressyr i? I så fall skulle du ju kunna slippa undan med bara hoppsadeln nu, och vänta med dressyrsadel tills det blir dags att tävla dressyr. Om hon ändrar sig fysiskt fram till dess får du ju med ytterligare en fluga i smällen om du slipper ett sadelbyte...

/Ida

Minns jag rätt så har du en arab som går med bomlöst - någon möjlighet att den passar på fullblodet? Funkar den att rida dressyr i? I så fall skulle du ju kunna slippa undan med bara hoppsadeln nu, och vänta med dressyrsadel tills det blir dags att tävla dressyr. Om hon ändrar sig fysiskt fram till dess får du ju med ytterligare en fluga i smällen om du slipper ett sadelbyte...

/Ida

Du minns rätt, men jag har svarat ang bomlöst i tråden redan, klipper in det:

Bomlöst - nej. Hon ska hoppa, så hoppsadelkostnaden kommer man inte ifrån. Dessutom ska hon tävla så måste ha en bomsadel. Sen, en tillräckligt kort bomlös kostar med padd osv lika mkt som hoppsadeln gör. Dvs det blir en hög kostnad ändå, och då känns det som att jag kan lägga till de där sista tusenlapparna om jag ska låna iaf, och ha det tävlingsgodkänt och 'klart'.

Dessutom ska den jag har säljas, och damen som har den ska få en ny sadel. Den passar henne nämligen inte riktigt längre.

Jag menade alltså att du kanske skulle kunna skjuta fram köpet av dressyrsadel om du ändå inte skulle tävla dressyr än, inte att du skulle rida i bomlöst för gott. Har du bara en sadel att betala nu kan du kanske ha råd att varva nudlarna med havregrynsgröt ibland...

/Ida

Grattis! Välkommen till klubben som trasslar med sadlar. Jag gissar var du har varit och dit har jag åkt 6 gånger de senaste två åren och i princip hyrt sadlar. Två gånger har hästen musklat sig och sen brutit ben och åkt in i box på tre månader. Hade du P eller J? P bara stönar när jag ringer.

Lösningen för mig har varit nudelsvängen, nu har jag två betalda sadlar som jag ser som hyrda. Åker och lämnar in, betalar mellanskillnad och hämtar en ny. Något annat funkar inte med min som tvärar, rusar eller bara ser lidande ut om sadeln inte är perfekt.

Skönt att man inte är ensam, de borde fundera på stammiskort!:idea:
M-VIP:D
Varför inte en allround till en början? Jag gillar inte själv dem, men ibland kan det vara bästa tillfällliga lösningen. Sist jag åkte från M kom jag hem med en hopp med djupare säte!

M&N sadeln borde du kunna hitta begagnat.. Ge det en månad och se om nåt kommer ut. Kolla på alla sidor, hästnet, blocket, buke, tradera, allaannonser.se, ebay osv. Warmblood har jag sett begagnat lite då och då. Något som du borde göra är att maila till Ideal och kolla om de har några demosadlar eller prototyper på lager eller möjligtvis begagnat. Kolla även på engelska forum/annonssidor för där borde det svämma över av Ideal till ett riktigt bra pris. Räkna med att frakten går på ca 500 från England.
Alternativt kan du ringa och tjata lite och se om du kan få köpa en sadel direkt från fabrik...

Om du verkligen inte lyckas så köp hoppsadeln först... Vänta 2 månader... Passar hoppsadeln bra fortfarande? Köp dressyrsadeln då också...

M&N sadeln borde du kunna hitta begagnat.. Ge det en månad och se om nåt kommer ut. Kolla på alla sidor, hästnet, blocket, buke, tradera, allaannonser.se, ebay osv.
´

Och den månaden vad ska jag rida i då? Känns som största kuggfrågan av dem alla?

De är såpass nya, så om de kommer ut, så lär de inte sjunkit så mkt i pris. Det är det som är kruxet. Satt och pratade länge med mor om det igår (som undrade varför jag såg så nere ut när jag hämtade henne vid ett tåg).

Om jag köper en ny (8950 kr, den går att få en knapp femhundring billigare ny via nätet jag vet) och den har gått ner med 2000 kr, så en tusenlapp kan jag direkt lägga på för omstoppning. Då har jag tjänat 1000 kr. Det är fortfarande 1000 kr och gör skillnad. Men, när/om hon behöver en ny sadel så får jag väldigt mkt sämre betalt på Mustang när jag byter in den om den inte är köpt där. Så jag förlorar snabbt den där sista tusenlappen.

Ta V:s sadel som exempel. Den kostade 6995 kr nu, plus 1000 kr för att byta stoppningen helt till extramjuk lammull, dvs 8000 kr. Om jag byter in den (vilket jag inte ska) så får jag 4000 kr, för den är köpt där. Om jag bytt in den i samband med att Vision skulle ha ny sadel hade jag fåt 5500 kr. Om den var köpt någon annanstans än M skulle jag fått 2500 kr. På begagnatmarknaden privat ligger den på ca 4000 kr m orginalstoppning, och det finns ganska många (fast i 17" och inte 16" men ändå).

Så, frågan är om man i realiteten tjänar en enda krona i slutänden?

Ideal har inte ens Warmblood på sin sida, så endera är den inte med på sidan, eller så har de andra modellnamn på dem i england/utomlands. Så inte kunnat kika begmarknaden där. I Sverige idag finns inte en enda på annons i rätt storlek (och bara någon enstaka i fel storlek). Där skulle man kanske kunna få ner priset mer dock, iom att den har ett dyrare startpris. Samtidigt lär man fortfarande ta hänsyn till det ovan.

Och gissa om jag suttit och funderat på hur stor/liten risken är att hon inom överskådlig tid behöver ny sadel, räknat på fraktkostnader osv. Men kommer fram till att det är svårt att få lönsamhet i det hela iom att det är de märken/modeller som det är.

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 044
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 676
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka