Sadel som knakar..

F

froggy

Jag har precis köpt en westernsadel. Den är begagnad, och den knarrar väldigt mycket. Jag i princip doppade den i läderfett, men det vart inte nå vidare bättre med det där knarrandet. Någon som kan komma med lite förslag om vad man kan göra åt det. Något speciellt fett? Eller något annat?
Tacksam för svar!! :smirk:

Sv: Sadel som knakar..

babypuder fungerar utmärkt. Häll det på dem ställen som sadlen knarrar, du kanske får gära om det igen efter ett tag, men sadeln blir nästan helt tyst.

Dra ut stiglädren så att du kommer åt att smörja den del som ligger över bommen. Smörj ordentligt med fett där på båda sidorna av stiglädren. Varning: dra inte ut stiglädren helt för då har du lite problem att få tillbaks dom.

Va:eek:, undrens tid är inte över....ett helt normalt, sakligt svar från dig Bill:)...
För ett tag sen hade det hetat ungefär så här:
"Om en sadel knarrar, så är det skitläder i den, köp kvalitets-sadel istället":D

Jag tackar för svaret oxå...då det enda ställe jag inte smörjt, är just där stiglädret går runt bommen...:bow:

Det var midsommarafton o då är Bill snäll ! :D ( lite alkohol gör susen, Bon raiz !)
fast nog var du lite orättvis i din dom???

Jag har precis köpt en ny sadel och fast det är en kvalitetssadel så knarrar den...så egentligen är det nog inte kvaliteten det handlar om. Jag har smörjt den ordentligt. Jag kan ha fel,,

Knarrande läder har inget med kvalité att göra. Knarret beror på friktion. Frition fixas med fett eller talk. Som dom brukar säga: Går det inte med våld, då går det med vaselin

Knarrande läder har inget med kvalité att göra. Knarret beror på friktion. Frition fixas med fett eller talk. Som dom brukar säga: Går det inte med våld, då går det med vaselin

Ja ha, och då har Bill vart rolig igen.:rofl::rofl::eek:;) Yeh baby work hard.:love::D

:eek::eek: får väll testa den här metoden också, nya sadeln knarrar så man knappt hör bilarna som kommer bakom en ute på grusvägarna..

Senast ändrad av en moderator:

fast nog var du lite orättvis i din dom???

Det var ytterst lite det;), och nån "dom" var det inte heller...
Har för mig jag läst något liknande svar fr dig på nån tråd tidigare...
Och det var inte ett dugg värre än "kan man inte hitta en passande sadel till hästen, så passar den framför plogen"....
Jag tog faktiskt åt mig:(:angel:

Nog om det...

Att knarret beror på friktion har jag fattat, men hur kommer det sig då att vissa "kvalitets"-sadlar knarrar och inte andra?
Jag har min 3je nu och den knarrar som Annelie beskrev:(
Alltså, rida i ett ridhus...hehe, man hörs iaf.

Är vissa då mer talkade än andra?
Går det lika bra med potatismjöl:angel: (här väntar jag mig en rolig kommentar)...har nämligen det i stallet till ingen nytta, och fråga mig inte varför, för det skäms jag o tala om...:rofl:

Det här med att rida i ridhus hade vi glömt ett tag tur att du påminnde mig (tränar mkt på utebanan nu) hästen ska tävlas för första ggr upssuttet nu snart och den tävlingen går inomhus. Kul om man ev bliri hågkommen som dem "där" med Quartern som det knarrade så jävl... mkt runt om. Ska även ställa upp i pleasure, lär väll skrämma slag på varenda häst inne på banan med knarret i bakänden på dem andra.:angel: Man kan väl inte bli diskad för det va ?....

Det ska GÅ lätt o det gör det med smörja!

Har en bekant som använder "knarret" som påminnelse för att det är dags att smörja sadeln;)... min sadel är tyst, än så länge...Har aldrig använt talk eller nåt sånt för det...:cool:

Det var ytterst lite det;), och nån "dom" var det inte heller...
"kan man inte hitta en passande sadel till hästen, så passar den framför plogen".... Jamen ..... har jag inte rätt i de????:angel:

Är vissa då mer talkade än andra? var menar du????? :angel:
Går det lika bra med potatismjöl:angel: (här väntar jag mig en rolig kommentar)...har nämligen det i stallet till ingen nytta, och fråga mig inte varför, för det skäms jag o tala om...:rofl: Aha !!!!! :D Jag förstår nog var det där potatismjölet hamnar.... :D
Ta du hem potatismjölet o använd det där (b ..) du brukar :D för det gör ingen nytta mot knarr i sadeln, (möligen mot knarret i brallorna) :idea:.

PS Fetta också in i böjen runt stigbyglarna, ett annat ställe det kan knarra på.

Apropå fett: Som Göteborgar´n sa: Transfetter - det har en helt annan innebörd för en göteborgare !

Watch your ass ! :rofl: / snälle Bill

Senast ändrad av en moderator:

Det här med att rida i ridhus hade vi glömt ett tag tur att du påminnde mig (tränar mkt på utebanan nu) hästen ska tävlas för första ggr upssuttet nu snart och den tävlingen går inomhus. Kul om man ev bliri hågkommen som dem "där" med Quartern som det knarrade så jävl... mkt runt om. Ska även ställa upp i pleasure, lär väll skrämma slag på varenda häst inne på banan med knarret i bakänden på dem andra.:angel: Man kan väl inte bli diskad för det va ?....

Diskad...nänä, det tror jag inte, och inte heller kommer du att skrämma några andra QH,n för det "lilla"...de är nog härdade med värre saker;)
Jag var o kollade på SM el EM (vad det nu va) för några år sen...och där knirrade det friskt...
Bla vinnande ekipage i just Pleasure...knirrade som värst...tänkte på det just för jag visste vem det var och att vi hade varit på samma träning för TB bara nån månad innan..hehe, den knirrade ordentligt...vilket jag tom tror att jag har på video:rofl:
Så det behöver du inte oroa dig för...kanske tom får + poäng...

Jamen ..... har jag inte rätt i de????
Mja...jag tycker inte det var så snällt sagt just på den den tråden kanske....och nog 17 finns det en sadel till alla häst-typer?
Jag hittade ju en till min, trotts att hon faktiskt kan gå framför plogen oxå;) Det är inte så många QH som kan det:D

Jo jag tänkte att de kanske är talkade/oljade fr "fabrik" olika, därför knarrar vissa, andra inte?

Aha !!!!! Jag förstår nog var det där potatismjölet hamnar....
Det tror jag inte alls det:D
Ge mig ett förslag, så får vi se om det är rätt.....kom igen, det vågar du:rofl:

Jase, böjen runt stigbyglarna fettade jag...allt, utom just där de går runt sadelbommen...
Jaja, man kan inte tänka på allt....

När du nu pratar om Fetter...det finns ju 7-:devil: massa olika på marknaden...vad rek du?
Jag har anv samma till alla mina sadlar, som jag haft till MC-stället och nu börjar den ta slut...:(

:bow:Tror för säkerhets skull att jag packar me en påse m bomull som kan jag dela ut till de andra ekipagen (stoppa i öronen) så kanske de inte blänger så ont på en när vi kommer knarrandes:angel:
Får väll försöka att smörja upp den lite mer....

:rofl: Ja, gör det:rofl:
Öh, vilken tävling skulle du vara med på:angel:
Kanske nåt o åka o titta/lyssna på:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 853
Senast: kurakosz
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar