Sadel på 9 månaders föl?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

angelwings

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, men flytta den annars

Satt och kollade på islandshästannonser och landade på en annons för en liten islandspojke, 9 månader.
Och på ena bilden har han på sig en sadel och går runt på en ridbana i longerlina. :eek:
Alltså, är det rekommenderat? Jag kan inte tänka mig att det är bra, men jag kanske är gammal och konservativ eller nåt?

Sv: Sadel på 9 månaders föl?!

jag skulle nog inte rekomendera nått sånt!
dom e ju inte ens färdig växta då på långa vägar!
och har man brottom kan man väl åtminstone vänta tills den hinner bli över 1!

Jag såg nåt liknande på en korsningshingst för nån månad sen. På bilden står en liten unge och håller i fölet som har sele på sig, kanske även träns (minns ej riktigt) och den kan inte ha varit mer än 6 mån...:crazy:

När det dessutom står "går med på allt" samt "fälttävlansämne?" i annonsen blir man riktigt förbannad. Man undrar vad mer dom utsatt fölstackarn för :mad::devil::eek:

Ok, för att nu gå emot allt o alla! VAD är det som är så farligt med det?!
Tyngden på ryggen? Rörelsen i longerlina? Att den rör sig alls? Att den blir hanterad o van från början vid olika saker?
Om det nu är tyngden.. Då får ju två hingstungar inte leka i hagen och "klättra" på varandra? Då blir det ju mkt mer tyngd på ryggen?
Är den mentala biten? Det är nog inte alltid nån dans på rosor o gå i en stor flock, och underkasta sig än hit, än dit. Bli satt på plats, försöka klättra i rang, och ja, vad de nu tar sig för i hagen. Det är nog oxå lite jobbigt för skallen. Jag säger ju inte att man böra göra det här ofta med sadel, men att PROVA PÅ, det tror jag inte är skadligt på nåt vis. Det är ju mkt smidigt sen då det väl är dax, mindre jobbigt för hästen då, när en del grejer är iaf vagt bekanta..

jag håller med dig, inte fasen är det nåt farligt att lägga på en sadel på ett föl! lite beroende på vad det är för sadel givetvis, finns ju westernadlar som väger 20 kg.

jag kommer börja lägga filtar o grejjer på min fölunge som är lite yngre snart så att den vänjer sig tidigt och när jag tror att den är mogen kommer den få prova på en sadel.

Spontant så kan jag bara känna att det är skillnad när dom leker i hagen lr allmän hantering än att typ förbereda för inridning när den är såpass ung. En sadel kmr ju hästen att få ha på sig typ varje dag i resten av sitt liv. Jag skulle nog ha låtit fölet varit just föl, självklart så skulle det vara hanterad och veta hur man går i grimma och vara uppbunden å lyfta tassar tex :)

Jag håller med dig, det är faktiskt en häst, och vid en så ung ålder på ett sådant djur, räknas det faktiskt i mina ögon som ett väldigt litet barn.
Huga.

Så när man sätter småbarn i Indien i fabriker för att jobba är det också nåt som bara vänjer dem vid livet och inte nåt som inkräktar på deras rätt att bara vara barn i lugn och ro?
Även om det vore så "väl" att det bara var en dag i veckan så tror jag inte att många svenska småbarnsföräldrar skulle uppskatta att deras barn fick göra samma saker på dagis...

låter som en säljare som haft islandshästar till salu förut.
Fullt inridna och hoppade 3 åringar samt 2 åringar som var ridna.

Skadligt kanske det inte är, men jag förstår inte vitsen av att sätta sadel på en sån ung häst:confused:.
Jag har jobbat med inridning av hästar i många år och är även utbildad och det är ytterst ovanligt att hästarna blir stressade när man introducerar sadel i fyraårsåldern om man bara gör det på rätt sätt så jag upplever inte att det är ngt man måste vänja dem vid så tidigt för att inridningen ska gå bättre. Tidsslöseri enligt min mening:grin: har man inget roligare för sig...

Lånar min egen knapp här

Det är väl inte fel med vanlig lätt hantering, men jag kan tycka att det går över gränsen när den ska ha sadel på. Det är ju viss skillnad på olika raser hur snabbt de utvecklas både fysiskt och psykiskt. Så det som är okej för ett fullblod eller kanske en svensk varmblodig travhäst (fick jag det rätt nu) kanske inte är okej för exempelvis en islandshäst eller tinker.

Om jag får något föl efter mina hästar någon gång eller köper ett föl så kommer den lära sig att ha grimma på, att gå med, bli verkad och den typen av 'vanlig' hantering. Sen kommer den att få gå och vara häst och busa med kompisar. Tids nog kommer tiden då det blir allvar. Men det är bara min egen åsikt om hur jag vill att mitt (ev framtida) föl får växa upp

Jag håller med, tror knappast att hästen mår dåligt av att ha haft sadel på sig en gång.

Sen att det känns onödigt är en annan sak.

Så när man sätter småbarn i Indien i fabriker för att jobba är det också nåt som bara vänjer dem vid livet och inte nåt som inkräktar på deras rätt att bara vara barn i lugn och ro?
Även om det vore så "väl" att det bara var en dag i veckan så tror jag inte att många svenska småbarnsföräldrar skulle uppskatta att deras barn fick göra samma saker på dagis...

Det där skriver jag under på. Bra sagt.
Förstår mig inte på folket som tycker att det är helt ok att börja med så unga hästar. Men visst, alla är saliga i sin tro.

Ok, för att nu gå emot allt o alla! VAD är det som är så farligt med det?!
Tyngden på ryggen? Rörelsen i longerlina? Att den rör sig alls? Att den blir hanterad o van från början vid olika saker?
Om det nu är tyngden.. Då får ju två hingstungar inte leka i hagen och "klättra" på varandra? Då blir det ju mkt mer tyngd på ryggen?
Är den mentala biten? Det är nog inte alltid nån dans på rosor o gå i en stor flock, och underkasta sig än hit, än dit. Bli satt på plats, försöka klättra i rang, och ja, vad de nu tar sig för i hagen. Det är nog oxå lite jobbigt för skallen. Jag säger ju inte att man böra göra det här ofta med sadel, men att PROVA PÅ, det tror jag inte är skadligt på nåt vis. Det är ju mkt smidigt sen då det väl är dax, mindre jobbigt för hästen då, när en del grejer är iaf vagt bekanta..

Så du tycker det här är helt okej sätta en sadel på ett 9 månaders föl och longera det :cool:

Nu vet vi ju inte vad som hände runt tillfället när bilden togs. Det kanske var första och enda gången de gjorde så, för att kunna ta en bild som visar att fölingen är lugn och sansad?

Jag tror att saker de introduceras till tidigt finns kvar i minnet och hjälper till när det blir dags att sadla på riktigt. Är väl inte fel att kolla av att det är ok att lägga täcke, sadel, linor osv på en sån liten. Men sedan ska ju lillen få växa upp som häst och hitta sig själv innan man börjar träna den på riktigt.

Tror att det skadar mer med en för hastig inridning där hästen går från hagprydnad till riden och tränad på några månader, jämfört med om man kanske börjar lite väl tidigt men med lagom belastning.

KL

Jag är väl både för och emot.
Det beror på hur mycket man gör.
Våran 10månaders shettis har haft liten lätt sadel på ryggen.
Ingen spänd gjord, utan bara lagt den på.
Likaså har hon haft sele på sig (väger väldigt lite), dock inte helt spänd.

Jag "longerar" henne lite ibland med rep. Självklart ingen form av inspänning.
Snart är det dags för träns också..

Som någon skrev "tidsslöseri".. varför?
Det är väl bra att hästen i tidig ålder får känna på saker.
Då är det väl "tidsslöseri" att borsta och pyssla om den också då?

KL

Som någon skrev "tidsslöseri".. varför?
Det är väl bra att hästen i tidig ålder får känna på saker.
Då är det väl "tidsslöseri" att borsta och pyssla om den också då?

Jag tycker att det framgick rätt tydligt varför Mist skrev tidsslöseri. Jag håller med henne eftersom det enligt min erfarenhet inte är nödvändigt.

När man väl ska rida in hästen vid 3 / 4 års ålder så har man sällan några som helst problem med att sätta på sadel och träns, även om de aldrig har sett det förut. Att då "traggla" med detta i flera år innan det egentligen är dags blir då bara onödigt.

Det beror väl på varför man gör det. Om man tror att det ska hjälpa hästen vid framtida inridning eller för att man tror att unghästen har behov av det tycker jag det är tidsslöseri.
Sen är det ju en annan sak att man själv tycker att det är mysigt att pyssla med sin häst.

Unghästarna jag haft verkar uppskatta nya saker.
De har alltid varit väldigt nyfikna på allting, och då får de prova nya saker helt enkelt. Som en sadel på ryggen, att gå över en presenning osv.

Visst, vill man vara ett pucko som låter hästen gå på lösdrift hela livet och sen helt plötsligt rida in den vid 4 års ålder så kan man väl göra det.. men det tycker jag inte är shyst mot hästen.

Jag ska även köra in de små. Det är ett jättebra sätt att lära in tygeltag och sätta lite muskler innan inridning. Men det är väl kanske också slöseri då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka