Sadel med endast en kåpa

T

Tebazz

Kanske urdum fråga, och kanske den ligger fel.
Men jag har bestämt mig för att köpa en sadel, som endast har en kåpa. Och nu undrar jag hur man fäster schabraken på bästa sätt? Försökt det mesta, men inte lyckats alls.
Någon om har något bra tips? Sadelstropparna finns ju knappt :rofl:

Sv: Sadel med endast en kåpa

Jag tänkte också fästa det i stigbyglarna, men det såg så skumt ut, så jag petade också in dem under sadeln :o
Känns som det ska glida runt, men det gjorde faktiskt inte det...

Äh så gör de andra jag känner som har enkelkåpa på sina sadlar, jag tycker det ser bra ut!

Inte glider väll schabraket runt om du har en sadel som passar :p

Jag har enkelkåpa på en av mina sadlar, fästar schabraket i stiglädren längst upp. Precis som Centaur, syns inte ens.

fäster stropparna längst upp på stiglädren. fast nu ska jag sälja den sadeln så det blir inget mer med det nu. tyvärr syntes det faktiskt ganska mycket på min sadel när jag fäste så. men jag var tvungen att fästa det för min häst rör sig så mycket så det glider in under annars

*KL
Tack för svaren allihopa. jag ska testa det på min sadel också, och se hur det går.
Dock har jag både schabrak och padd under nu, då hästen inte är fullt musklad, men det kanske inte märks så mycket ändå. Återkommer om resultatet :D

Det kanske man inte behöver. bara jag som är ovan då :D
Jag ska kika på det när jag rider nästa gång. men det såg inte alls dumt ut på din bild, ska försöka få det att se ut så ;)

eller så köper du såna där goa mocca schabrak utan stroppar, bara o lägga under sadeln. jag har nog ett 10 tal såna o älskar dom!

Det låter ju mysigt. Vart hittar man såna någonstans?

eller så köper du såna där goa mocca schabrak utan stroppar, bara o lägga under sadeln. jag har nog ett 10 tal såna o älskar dom!

Tänkte precis tipsa om ANKY Pad i alcantara (fuskmocka). Provred med sådan pad under dressyrsadeln på lektion i går. Är helt frälst, ligger helt stilla utan fastsättning. Sadeln ligger blickstilla utan att man behöver flådra gjorden.

Jag skall nog ruinera mig helt på sådana :)

Tänkte precis tipsa om ANKY Pad i alcantara (fuskmocka). Provred med sådan pad under dressyrsadeln på lektion i går. Är helt frälst, ligger helt stilla utan fastsättning. Sadeln ligger blickstilla utan att man behöver flådra gjorden.

Jag skall nog ruinera mig helt på sådana :)

Jag har ett sånt, samt ett annat av annat märke och älskar dem också:love: Det andra har fleece under och är nästan allra mysigast, tror det är catago:confused: Dom kostar ju mer än vanligt schabrak men det är klart värt det.

Har köpt på Globen o via postorder, minns dock inte vem som sålde tyvärr. Skriver om jag kommer på det. Eller så kanske man kan söka på nätet.

Senast ändrad av en moderator:

När det gäller ANKY-padden så finns den i alla fall att köpa på Horsefarm i Falkenberg.

Med ANKY-padden så är det ju något material mot hästen som minimerar värme. Det funkade fantastiskt. Min häst brukar vara plaskvåt och ånga efter dessa dressypass - hon var på sin höjd lite fuktig - och det berodde defenitivt inte på mindre jobb, snarare tvärt om :) Att paddarna dessutom är skitsnygga är ju ytterligare en bonus....

Jag är som sagt HELFRÄLST.

Senast ändrad av en moderator:

Båda mina funkar så:idea: Fleecen eller vad det är känns lite mjukare men tror det är lika bra. Ja, snygga är de verkligen :love:, De finns säkert i många affärer jag har bara inte tittat efter dem, men högg det enda bruna på Globen när jag såg ett:love: Så fint! Kostade nog 500:- om jag inte minns fel.

Det fanns ett tag vojlockar på H---ks som hade en kant som stoppade glid o låg stilla utan remmar.
Har 2 st.:banana:

en sån är jag också sugen på, men har three horses modell och den glider som sjutton om jag inte smörjer sadeln så den är lite seg under. :p

är anky bättre än kopiorna?

en sån är jag också sugen på, men har three horses modell och den glider som sjutton om jag inte smörjer sadeln så den är lite seg under. :p

Min väninna som jag lånade padden av har testat flera olika märken. Bl a Polly-pad och enligt henne ligger ANKY-padden överlägset bäst still. Materialet är ju alcantara, så det känns som mocka och det är ju inte ett dugg "glidigt".

Nu glider inte min sadel på nåt schabrak men på detta kan den nog defintivt inte glida, som AnnBur säger är det fuskmocka och fin sån, ser väldig snygg ut. Går verkligen inte att glida på det. Det är i of s den andra också, lika snygg o bra den. Men den var heller inte billig så "kopia" vet jag inte, åtminstone inte sämre kopia.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 796
Senast: tara
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix