Sadel förbud 1 månad, tips på saker att göra!

Sv: Sadel förbud 1 månad, tips på saker att göra!

Man kan ta tex. två hovkratsar och dra med dom på varsin sida om ryggraden, ha lätt tryck och tryckl ika hårt på båda sidorna då ska hästen sänka ryggen vart eftersom hovkratsarna kommer längre bak på ryggen. Sedan tar du hovkratsarna igen och då kan du antingen trycka på rumpan typ mellan svansroten och höftknölen, man får prova sig fram lite ;) eller så kan du ta och trycka under magen ganska långt bak. Jag tkr de höjer ryggen bäst om man trycker på rumpan, det ser ut typ som när katterna skyter rygg ;)

Har sedan en massageborste med piggar på köpt på åhlens som jag maserar han med över hela kroppen. Men massera specielt på ryggen vid korsryggen (bakom sadeln) och över rumpan. Det var bra sa min ET för det gick (tror det var )mkt nervtrådar där. Någon får gärnma rätta mej om jag har fel om nervtrådarna, mitt minne är inte det bästa :p

Okej ja strechtningen av ryggen har jag vart med om förut. så den ska jag tetsa på henne:)

ska nu även se till att börja massera henne några dagar i veckan.

Tömkörning!
Skippa ridningen ett tag tills hon fått mer muskler.
Rider du nu med sadel el barbacka så kommer du sitta direkt på
ryggraden eftersom hon saknar ryggmusklerna.
Hon kan inte bära sig rätt utan dem och heller inte bära upp dig då.

Bygg upp hennes rygg lugnt och sansat med tömkörning istället.
Cavalletiarbete är toppenbra! Ut och knata i skog och mark också.
Löshoppning är bra (behöver inte vara några direkta höjder på hindren då, det ska bara vara ren gymnastik för hästen.)

Galoppfattningar är stärkande, går ju att träna på töm också:)

Hästen får då bygga upp sina muskler utan belastning på ryggen

Det är precis så jag tänkt oxå det är därför jag hellre går och tömkör en sitter och rider barbacka, skadar ju inte att jag får en promenad.
:laugh:

jag löshoppade även min häst, efter några månader så att han redan byggt upp lite muskler.
använde mig då av lite tittiga hinder, så att han hoppade ännu mer med ryggen. behövdes lite mer övertalning bara ;)

Hejsan
Hoppas allt går bra för dig och vår "lilla" gumma.
Hon är van både vid stretching, massage, tömkörning och att man joggar bredvid med henne.
Just att jogga tycker hon är lite kul och så försöker hon tävla eller man kan säga att hon mer smygökar tempot. :D
Hon har verkligen en härlig personlighet.

Har du fått den gamla sadeln såld ännu?

Tråkigt att ni inte har något bete kvar redan. :crazy:
Hon är van att beta i minst 5 månader.

Hoppas det går bra i fortsättningen.
Kram från oss till dig och vår goa "tant".

Passa på att läsa på om och köra lite ledarskapsövningar, trickträning och/eller skrämselövningar?

Ja jag såg skillnad på ryggen redan nu när jag släppte henne på bete i fredags nu ska hon få vila upp sig:)

sadeln är inte såld men vi jobbar på det:)

ja det var sund att vårat gräs tog slut men nu har hon bara flyttat till gtanngården för att äta upp sig:D

Ut och gå snörpromenader!

Du behöver inte springa, skritt är kanon.

Och gå överallt. I skogen, på ängar du får vara på, grusvägar, asfalt, alla underlag du kan hitta.

I skritt :)

Sen bommar osv men utan att sätta spänningar i hästen, lite i taget, skippa hjälptyglar (möjligen chambon om den behöver hjälp med att peta näsan åt rätt håll) och inte så långa vändor. Skritta fram och av ute och gå bara in på ridbanan ett par minuter och trava bommar (rakt spår, voltspår, S-kurvor osv men snälla vinklar).

Allt kan du göra med grimma och snöre :D

long reining tycker jag är super!
Sök på youtube så får duse lite vad det är....
Lika som de andra har sagt och sen om det går med hästen, varför inte ut och cykla?!
LYcka till med allt!

Ja va kul att det verkar gå åt rätt håll med musklerna. :)

Hoppas inte sadeln blir svår såld.

Super att hon får gå och beta hos grannen. :)

Lycka till i fortsättningen

Löshoppning är bra ryggträning, framförallt studs och cavaletti. Går bra att tömköra över små hinder också, det har jag gjort mycket (upp till 70-80 cm går bra för mig). Sedan har jag gått mycket promenader i skogen, tex i skogsmaskinspår. På med senskydd och ut och plöj i ojämn terräng. Det gör stor skillnad, dessutom får man bra kondis själv! :-D

Jag har också ridit barbacka, men korta turer och ganska sällan. Jag började med arbete från marken och sedan satt jag upp när det gett lite resultat. Det var lite benigt i början, men han musklade sig fort.

Foderstaten är förstås också mycket viktig. Det kan vara svårt att veta vad de får i sig om de går på bete, men tillräckligt med protein är ju en förutsättning för att bygga muskler under träning.

promenera i skogen, gärna utanför/bredvid stigarna :D ! klättra, o.s.v.. hästen får motion, konditionsträning + muskler, roligt, träna balansen m.m.
och dessutom är det MYYYSIGT att ta hästen i ett långt grimskaft, packa en ryggsäck med lite matsäck/fika, gå en timme i skogen och sen fikapaus. sen gå hem igen eller gå längre, beroende på..

Barbacka kanske? Jätte kul! :D Plus att det tränar jätte bra balans för ryttaren!!

Att rida i uppförsbackar sa min tränare var jätte bra för både rygg och bakben (rygg för både häst och ryttare).

Eller kanske lite Horsemanship? Eller NH som många föredrar.. :) Visserligen så rider man ju inte jätte mkt, men förstärker bandet mellan ryttare och häst! :)

Det finns jätte många saker man kan göra utan sadel, det är bara till att använda fantasin lite! :D

Lycka till! ;)

Förhoppningsvis kommer det ingen snö under tiden jag har sadel förbud;) hehe förlåt!
Men jag ska defintift testa det i vinter:laugh:

jag tycker inte att barbacka är en bra lösning då jag vill störa ryggen så lite som möjligt :)
men tack!
ja fantasi tillverkningen går för fullt. Men nu är hon på bete.

Ja jag ser till att ha koll på henne så hon får i sig protein ut över gräset när det behövs.
Hon blir väldans vild i hoppningen, men jag kan tömköra över bommar och lösgoppa gymnastik.:D
det skulle hon tycka var super kul

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve