Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan ju inte "bara" köpa en sadel! "Bara" för att man kan byta koppjärn på den! Sadeln måste ju passa hästen också!
ja jag har försökt masserat ryggen. men vet inte riktigt hur jag ska göra det för att få det att vara så effektivt som möjligt. är det bara att lätt massera det med gel?
ja funderar på om stuts hoppning kan vara något?
Men ja.. naturligtvis! Jag förstår det jag med.
Hejsan
har nu sadel förbud på min häst eller min foderhäst.
Hennes ägare har haft fel sadel på henne en längre tid vilket har gjort att alla hennes ryggmuskler saknas
så jag har vestämmt mig för att inte ha sadel på henne utan jobba henne på andra sätt.
så fram med tips.
jag har tänkt på det vanliga som tömkörning, gå promenader osv.
men finns det mer?
Om hästen saknar muskler så kan den inte röra sig alls, än mindre stå upp. Det heter att den har underutvecklade muskler eller svaga muskler. (Kunde inte låta bli, var tvungen att kommentera!)
Jag hade överhuvudtaget inte motionerat en häst med så dålig rygg på åtminstone några veckor. Om den har sadelförbud så måste det ju vara mer än bara svag muskulatur i ryggen, eller? För om den inte har ont så finns det ju ingen anledning att inte använda en sadel som passar. Så om veterninären har sagt att hästen inte får ha någon sadel alls på sig i en månad så tycker jag att det låter som att den har ont och behöver vila. När smärtan är borta kan man börja lugnt med tömkörning och löshoppning m.m.
Om hästen har ont så är det bra mycket sämre att motionera den än att låta den vila och läka ut. Läs hela mitt inlägg igen är du snäll. en överansträngd eller felbelastad muskel är skadad och måste först få läka innan man kan börja bygga upp den på nytt.
Det jag tror C_L menade är väl att för många ställer av sina hästar så fort dem har lite ont. Hästar är ju gjorda för att i princip alltid röra på sig och mår ofta bättre att få motion anpassad efter situationen istället för att bara vila.
Det är nog det hon menar med:
Hästen ska väl röra på sig i lagom takt med lagom motion och MASSOR av "Gå ut ch gå"
Om det är det C_L menar så håller jag med, helt och hållet!
Om hästen har ont så är det bra mycket sämre att motionera den än att låta den vila och läka ut. Läs hela mitt inlägg igen är du snäll. en överansträngd eller felbelastad muskel är skadad och måste först få läka innan man kan börja bygga upp den på nytt.