Sadel förbud 1 månad, tips på saker att göra!

Sv: Sadel förbud 1 månad, tips på saker att göra!

Det låter som något riktigtt nyttigt :) och det är säkert riktigt roligt , om jag hae haft konditionen nog att springa längre sträckor;)
men man får väl börja kort och bygga på.

Okej
ja hade tänkt testa tömköra över lite bommar för att se om det går bra, tack för tipsen:)

Det var precis så jag kännde det så det är därför jag hellre tömkör och går promenader.
jag försöker gå så mycket i skogen jag kan, och inte på stigar osv.

över bommar vad är mest eftektivt:
gå brevid, longera eller tömköra?

Hjälper löshoppning något?

Ett tips är att efter att hästen rört på sig (om du tömkört eller liknande) så massera ryggen med arnicegél.
Hästarna älskar det och det hjälper musklerna i ryggen (ger värme)

Löshoppa små hinder där hästen får jobba genom hela kroppen bör ju vara något som kan hjälpa.
Allt som belastar musklerna utan att det blir för tungt, utan tänk mer uppmjukning och elasticitet.

ja jag har försökt masserat ryggen. men vet inte riktigt hur jag ska göra det för att få det att vara så effektivt som möjligt. är det bara att lätt massera det med gel?
:)
ja funderar på om stuts hoppning kan vara något?

ja jag har försökt masserat ryggen. men vet inte riktigt hur jag ska göra det för att få det att vara så effektivt som möjligt. är det bara att lätt massera det med gel?
:)
ja funderar på om stuts hoppning kan vara något?

absolut, det tror jag med, men håll dig på höjder mellan 60-80 så hästen taxerar och lite så. annars är det lätt att den "över anstränger" sig för den inte har muskler i ryggen

Jag brukar massera in gélen i hårremmen.
Så jag masserar inte länge utan det är bara för att få in det nära huden så det värmer.
Sen uppskattar pojken jag masserar ryggen på det så jag brukar massera lite extra bara för att glädja honom. :D

Ja precis så jag tänkt:)
känns som om jag iaf är på rätt väg med tänkandet.
funderaer även på att släpa henne på nån veckas villa på bete.
det kan väll inte förstöra något?

Om hästen saknar muskler så kan den inte röra sig alls, än mindre stå upp. ;) Det heter att den har underutvecklade muskler eller svaga muskler. (Kunde inte låta bli, var tvungen att kommentera!)

Jag hade överhuvudtaget inte motionerat en häst med så dålig rygg på åtminstone några veckor. Om den har sadelförbud så måste det ju vara mer än bara svag muskulatur i ryggen, eller? För om den inte har ont så finns det ju ingen anledning att inte använda en sadel som passar. Så om veterninären har sagt att hästen inte får ha någon sadel alls på sig i en månad så tycker jag att det låter som att den har ont och behöver vila. När smärtan är borta kan man börja lugnt med tömkörning och löshoppning m.m.

Har haft precis samma problem med min häst.

I november -07 slutade jag rida, för jag kände att de var något som inte stog rätt till. Tog ut IR-terapeut i december som bekräftade mina misstankar, han hade ont i ryggen, det satt i musklerna och det var högst troligt p.g.a. sadeln. Tog ut sadelmakare i januari och hon sa samma sak.
Båda dessa personer tyckte att jag skulle fortsätta med att inte rida, utan motionera honom på andra sätt.
Jag tömkörde och gick ut på promenader. Använde mig ibland av bommar när jag tömkörde. Efteråt stretchade jag hans ben+rygg och ibland även halsen. Masserade även in liniment ibland.
Hade ut både IR-terapeuten och sadelmakaren igen i maj, och båda sa att han blivit mycket finare! Vilket både syns och känns! fick klartecken att jag kunde börja rida, så i slutet av maj skrittade jag honom tre gånger barabacka, sen bestämde jag mig för att jag tyckte han skulle vila fyra veckor. Så om en vecka ska jag sätta igång honom igen, ska då varva ridning, tömkörning och promenader. Och så ska jag börja leta ny sadel :)

Blev lite långt :angel: ville bara säga hur jag gjorde, eftersom det funkade så super på min häst!

Hejsan
har nu sadel förbud på min häst eller min foderhäst.
Hennes ägare har haft fel sadel på henne en längre tid vilket har gjort att alla hennes ryggmuskler saknas:(
så jag har vestämmt mig för att inte ha sadel på henne utan jobba henne på andra sätt.
så fram med tips.
jag har tänkt på det vanliga som tömkörning, gå promenader osv.
men finns det mer?:)

Körning, (du kanske kan vänja henne vid vagn), longering, löshoppning? :)

Om hästen saknar muskler så kan den inte röra sig alls, än mindre stå upp. ;) Det heter att den har underutvecklade muskler eller svaga muskler. (Kunde inte låta bli, var tvungen att kommentera!)

Jag hade överhuvudtaget inte motionerat en häst med så dålig rygg på åtminstone några veckor. Om den har sadelförbud så måste det ju vara mer än bara svag muskulatur i ryggen, eller? För om den inte har ont så finns det ju ingen anledning att inte använda en sadel som passar. Så om veterninären har sagt att hästen inte får ha någon sadel alls på sig i en månad så tycker jag att det låter som att den har ont och behöver vila. När smärtan är borta kan man börja lugnt med tömkörning och löshoppning m.m.

Ehm...

Va?

Vila?

Ok...och då ska musklerna poppa upp av sg själv?

Nej, men snälla.

Hästen ska väl röra på sig i lagom takt med lagom motion och MASSOR av "Gå ut ch gå"

Varför ska "alla" ställa av sina hästar?

Jag har aldrig förstått det?

Om hästen har ont så är det bra mycket sämre att motionera den än att låta den vila och läka ut. Läs hela mitt inlägg igen är du snäll. ;) en överansträngd eller felbelastad muskel är skadad och måste först få läka innan man kan börja bygga upp den på nytt.

Hon har inte ont i ryggen eller så, vissar ingen smärta över huvudtaget.
bara det att innan jag köper en ny sadel vill jag att hon ska muskla sig så att jag inte köper en sadel efter hur hon ser ut nu för då kommer sadeln sen hindra musklerna och jag måste byta sadel minst 2 ggr.
nu planerar jag att bara behöva byta sadel ca 1 gång till.
Anledning till att jag funderade på att släppa henne på bete var för att min 5 åring ska gå på ett större bete då vårat bete är slut och tänkte då att de var snällare mot henne att få följa med så hon oxåfår lite bete denna sommar.
Men tror ni betet bara kommer förstöra? kan de få någon hjälp emd muskel arbetet att gå i hagar som är med lite blandad terräng eller krävs det jobb?

Jag vill bara hennes bästa, skulle jag inte vilja det hade jag fortsatt rida med sadeln utan att tänka på det.

Men jag har redan börjat märka lite skillnad i hennes rörelser och samarbete sen jag tog bort sadeln.

Betessläpp är superbra om hästen är omusklad. Lägger du därtill massage (med arnika som någon annan sa) ett par dagar i veckan så blir det super.

Om hästen har ont så är det bra mycket sämre att motionera den än att låta den vila och läka ut. Läs hela mitt inlägg igen är du snäll. ;) en överansträngd eller felbelastad muskel är skadad och måste först få läka innan man kan börja bygga upp den på nytt.

Det jag tror C_L menade är väl att för många ställer av sina hästar så fort dem har lite ont. Hästar är ju gjorda för att i princip alltid röra på sig och mår ofta bättre att få motion anpassad efter situationen istället för att bara vila.
Det är nog det hon menar med:
Hästen ska väl röra på sig i lagom takt med lagom motion och MASSOR av "Gå ut ch gå"

Om det är det C_L menar så håller jag med, helt och hållet!

Det jag tror C_L menade är väl att för många ställer av sina hästar så fort dem har lite ont. Hästar är ju gjorda för att i princip alltid röra på sig och mår ofta bättre att få motion anpassad efter situationen istället för att bara vila.
Det är nog det hon menar med:

Om det är det C_L menar så håller jag med, helt och hållet!

Absolut så! Tack! :bow:

För att få en bra blodgenomströming behöver hästen rörelse, bästa läkningen för hästen är just, rörelse, man kan träna minimala saker men hästen MÅSTE röra på sig!

Men HUR ska den läka om hästen inte rör på sig?

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve